..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bildiğim tek şey, ben bir Marksist değilim. -Karl Marx
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Sanat ve Sanatçılar > Salih Zeki Çavdaroğlu




3 Haziran 2020
Necip Fâzıl - Nâzım Hikmet  
Bir devirin iki sembol şâiri :

Salih Zeki Çavdaroğlu


Necip Fâzıl Kısakürek ile Nâzım Hikmet Ran arasında yaşananlar ve takipçileri...


:AAB:
Bir devirin iki sembol şâiri :
NECİP FÂZIL-NÂZIM HİKMET

Bizim nesilin çocukluktan, delikanlılığa geçtiği zamanda, 27 Mayıs 1960 darbesi yapılır, Yassıada Mahkemeleri kurulur, 1961 yılında, bir başbakan ve 2 bakanın idamları yapılır, Hemen akabinde Yeni Anayasa, halk oyuna sunulur, yapılan seçimlerle, sözüm ona, demokrasiye geçilir ve İsmet İnönü’ nün başbakanlığında kurulan hükümetle, ülkede, 40 sene devam edecek olan uzun bir kaotik siyâsi dönem başlayacaktır.

O günlerde, Türkiye yakın tarihinin, en popüler iki şâirinden Necip Fâzıl, darbe mahkemesinin verdiği hüküm ile Toptaşı cezaevinde yatmakta, Nâzım Hikmet ise 1951 senesinde kaçtığı Moskova’ da yaşamaktadır.
İkisi arasında ideolojik farklılık sebebiyle, daha 1930’ lı yıllarda başlayan fikrî husûmet ve kavga da zaman zaman, kamuoyunu meşgul eden bir şiddette devam etmektedir.
N
âzım Hikmet, Zekeriye Sertel’ in yayımladığı Resimli Ay dergisinde; “Putları Yıkıyoruz” sloganı ile başlattığı kampanyada, “Sen eskinin yenisisin ve en iyisisin. Ama eskisin.” diyerek, onu da hedefe koyacaktır.

Necip Fâzıl ise, bu ithamına karşılık , Nâzım’a: “Yeni olmayı, yeninin en gerisi olmayı, eskinin en iyisi olmaya tercih ederdi” diye cevap verecekti.
.1961 Anayasası’ nın ortaya çıkardığı sosyal, ekonomik ve siyasi alanlardaki çok farklı bir toplum yapısında, özellikle Üniversite Gençliği, artık SAĞCI ve SOLCU olarak adlandırılacağı, ikili bir farklı gruplaşmanın içine çekilecektir. İleride bunlar; MİLLÎ TÜRK TALEBE BİRLİĞİ (MTTB) ve TÜRKİYE MİLLÎ TALEBE FEDERASYONU (TMTF) çatısı altında kurumsallaşacaklardır.

Türk gençliği artık ; ya Necip Fâzıl’ ın şahsında simgeleşecek olan , dindar, milliyetçi, gelenekçi bir dünya görüşü, ya da Nâzım Hikmet’ le gündeme getirilecek olan, materyalist, Marksist, sosyalist, hatta komünist bir Türkiye’ yi gerçekleştirme çabaları içinde olacaktı.

Bu iki kutup arasındaki rekabet , günbegün onarılamaz bir husumet, hatta düşmanlığa dönüşecek, uluslar arası emperyal gücün, solcu kesime sağlayacağı önemli maddi desteğiyle, 20 sene sonra ise artık silahlı bir mücadeleye dönüştürülecektir.

Sonrası mâlum; bu rekabet, iki farklı dünya görüşündeki Türk gencinin, birbirinin kurşunlarıyla, hayatlarını kaybetmesine sebep olacak ve bu sonuç, darbeci askerî kesimin ekmeğine yağ sürecek, önce 12 Mart 1971’ de , akabinde 12 Eylül 1980’ da yapılacak olan müdahale ve darbelerle yine, Türkiye’ de , demokratik rejimi sekteye uğratacaktı.
1991’ de, SSCB’ nin çöküşü, aynı zamanda komünizmi de bitirecek, dolayısıyla, 1963’ de, Moskova’ da ölmüş olan Nâzım Hikmet’ in sanatta temsil ettiği ideolojiyi de, bir anlamda sadece sembolik bir romantik hevese çevirecektir.

Necip Fâzıl ise, âdetâ iğne ile kuyu kazarcasına savunduğu ideolojisinin, siyâseten bir karşılığını alamadan, 1983 yılında vefat eder. Ancak, hayatı boyunca yazdığı, sayısı 50 ‘ yi bulan kitapları , defalarca baskı yaparak Türk insanı tarafından büyük bir heves ve zevk ile okunur.
2002 senesine gelindiği zaman, yapılan genel seçimler sonucunda, başta günümüzün Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan olmak üzere, onun “BÜYÜK DOĞU” okulunda, rahle-i tedrisinden geçen bir ekip öncülüğünde ,

Türkiye’ nin siyâsî yönetimi devir alınacaktır.
Türkiye 18 senedir, ülke şartlarının izin verdiği ölçüde, onun öğretisinin izinde yönetilmekte, bu zaman dilimi içinde Türkiye’ de , daha önceki 80 senede bir türlü yapılamayan, yatırım ve hizmetler hızlı ve seri bir şekilde, bu dönemde yerine getirilmiş ve halen de proje safhasındaki bir çok yatırım ile devam ettirilmektedir.

Üstâd bu dönemde hayatta olsaydı; her halde bayağı mutmain bir durumda olurdu…


Salih Zeki Çavdaroğlu
03 Haziran 2020


https://ferahnak.wordpress.com/2020/06/03/bir-devirin-iki-sembol-sairi-necip-fazil-nazim-hikmet/



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın sanat ve sanatçılar kümesinde bulunan diğer yazıları...
1930’ Lu Yıllarda Musıkimize Yönelik Tasfiye ve Ayar Sonrası Aralanan Kapı İle Tanışıp Dost Olduğumuz Arap Musıkisi ve Arap Filmleri Maceramız
Osmanlı Mûsıkîsinin İpi Çekiliyor
Bir ‘uç Beyi’ : Münir Nureddin Bey
Lâle Devri’ Nin Önemli Bestekârları
Vefatının 21. Senesinde Mûsıkîmizde Bir Ekol, İcrâ ve Üslûp Âbidesi: Bekir Sıdkı Sezgin
Yahya Kemal Şiiri" Nin Musıkimizdeki Yeri
Büyük Gezginimiz Evliya Çelebi" Nin Seyahatnamesi İçinde Yer Alan Musıki Bilgileri İtibariyle Akademik Açıdan İncelenmeli ve Değerlendirilmelidir.
Doğumunun 170. Yılında Musıkimizin Bir Büyük Güfte Şairi: Mehmet Sâdi Bey (1839 - 1902)
20. Yy"daki Türk Musıkisi Teorisi Üzerine Çalışma ve Polemikler, Günümüz Akademisyenlerinden Cevap Beklemektedir!..
Adnan Menderes Döneminde Türk Musıkîsi

Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
‘kemalizm’ Aslında Bir ‘ İsmet İnönü Devleti’ İdeolojisidir
İdeolocya Örgüsü’ Nün Şekillenişinde Necip Fazıl’ In Fikir Çilesi
İki Yıllık Başkanlık Sistemi Uygulamalarını Nasıl Değerlendirebiliriz?
Türkiye' Nin Üç Asırlık Asrîleşme Ya da Batılılaşma ve Çağdaşlaşma Patinajları
567 Yıl Önce İstanbul Surları Önünden Şu Ses Yankılanıyordu
'Büyük Türkiye' Sevdalısı Bir Yiğit : Dündar Taşer
Cumhuriyet İle Birlikte Osmanlı Mûsıkîsi de Artık Yeni Rejimin "İnlılâp" Ajandasındadır
Vefatının 33. Yılında Cemil Meriç Üzerine Hatırladıklarımız
Türk Milleti Ülke' de Tam On Sekiz Sene Kesintisiz Olarak 'Tanrı Uludur' Diye Adeta Kulaklara ve Ruhlara İşkence Edilerek Okutulan Acaip Bağırtıya Bir Daha Asla İzin Vermeyecek
‘ 2020 Yılında Abd Yıkılacak!.. ’ Kehaneti Gerçekleşiyor Mu?..

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
İki Bedene Tek Ruh [Şiir]
Adı Konulmamış Duygular [Şiir]
Hayal Bazan Gerçeği Aşar [Şiir]
Yağmuru Beklerken [Şiir]
Aşk Bir Terennüm İse [Şiir]
Sensizlik Beyitleri [Şiir]
Her Şey Geçmişte Kaldı [Şiir]
"" Mâzi Kalbimde Yaradır "" [Şiir]
Vesvese [Şiir]
Sensiz Bayram [Şiir]


Salih Zeki Çavdaroğlu kimdir?

Otuz yıldan fazla bir süredir Geleneksel Türk Musıkisi eğitimi aldım. Üsküdar Musıki Cemiyeti' nde 20 yıl korist - solist olarak görev yaptım. Bu güz Türk Musıkisi üzerine makaleler yazıyorum. (bkz. www. musikidergisi. com)

Etkilendiği Yazarlar:
N.Fazıl , C.Meriç, B.Ayvazoğlu,


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2020 | © Salih Zeki Çavdaroğlu, 2020
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.