..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Ýnsanlýðý tanýmak insanlarý teker teker tanýmaktan kolaydýr. -La Rochefoucauld
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Deneme > Unutulamayan Dönemler > ömer akþahan




27 Ocak 2003
Sonbahar Sololarý  
ömer akþahan
Eski bir demiryolcu çocuðu olarak babamdan, cumhuriyetin zor yýllarýnda demiryollarýnýn tamir ve bakýmýnda yaþadýklarý zorluklarý dinlemeyi çok isterdim. Ama bir ailenin ondördüncü çocuðu olmak bana bu ayrýcalýðý tanýmadý.


:AFBD:
Ömer AKÞAHAN

Bugün izlediðim filmdeki bir sahne, beni bir anda yýllar öncesine alýp götürdü. Çocukluðumu-zun deðerli kuruþlarý arasýnda bulunan pirinçten yapýlmýþ beþ kuruþlarla maalesef gevrek satýn alamýyorduk. Hangi arkadaþýn fikri olduðunu bilmiyorum, ancak sýkça yaptýðýmýz hile þuydu; demiryolu raylarýnýn üzerine sarý beþlikleri dizip, geçecek treni beklerdik. Uzun katarýn ardýndan bizim beþlikler on kuruþ büyüklüðüne eriþir ve üzerindeki sembolle rakamlar kaybolurdu. Böylece beþlikleri gevrekçiye on kuruþ olarak kabul ettirebiliyorduk.

Eski bir demiryolcu çocuðu olarak babamdan, cumhuriyetin zor yýllarýnda demiryollarýnýn tamir ve bakýmýnda yaþadýklarý zorluklarý dinlemeyi çok isterdim. Ama bir ailenin ondördüncü çocuðu olmak bana bu ayrýcalýðý tanýmadý. Bunu içimde hep bir eksiklik olarak gördüm. Babam bana hep mesafeli davrandý. Bana para kesesini emanet eden babam, ne yazýk ki anýlarýný emanet edemedi. Belki de erken ölümü buna engel oldu. Okuma yazmayý yalnýzca maaþ bordrosuna imza atmak olarak bilen bir baba, bir gün oðlunun yýllarýný yazýya hasredeceðini nereden bilebilirdi. Yataðýnda rahat uyu Uzun Ýbram !

Her insanýn yaþamýnda önemli anlar, dönüm noktalarý vardýr. Onun önemi yaþandýðý anýn koþullarýndan kaynaklanýr. Örneðin, öðretmen okuluna kaydým için satýn almak zorunda olduðum müzik aleti gibi. O gün için en ucuzu mandolindi. Ancak annemde maalesef elli lira
yoktu. Babamýn hiçbir sosyal güvence býrakmadan ani ölümü ailemizi periþan etmiþti. Okulun bulunduðu kentte hiç tanýdýðýmýz yoktu. Annemin cesareti gene burada iþe yaradý. Rahmetli sorup soruþturmuþ, bulduðu bir hemþehrisinden, ödünç para almýþ. Mandolini aldýðýmdaki sevincimi tahmin edemezsiniz. Ona, geleceðimi açan bir anahtar gibi bakýyordum. Bu günlerimi borçlu olduðum o elli lira benim için bir dönüm noktasýydý . O gün bize bu yardýmý yapan insanlarý bulabilsem, ellerine sarýlýp, hayýr dualarýný almayý çok isterdim.

Altý yýllýk yatýlý okul yaþamým, doðal olarak üzerimde derin izler býraktý.Yaþamýn acý tatlý yönlerini görmek, tanýmak, zorluklarýn üstesinden gelmeyi öðrenmek hiç de kolay deðildi. Öðretmenlerim iyi bir müzik kulaðým olduðunu söylerlerdi. Bu nedenle okul korosuna seçilmiþtim. Piyano ve keman çalmak rüyalarýmý süslüyordu. Okuldaki tek piyano ise müdür beyin kýzýnýn hizmetine sunulmuþtu! Bugün onlarý satýn alabilecek olsam da, yiten yýllarýmý kim bana geri verebilir ki!

Þimdi geriye dönüp baktýðýmda, klasik bir deyiþle, kendimi sararan yapraklara benzetiyorum. Günüm geldiðinde, bir yaprak gibi acýsýz dalýmdan kopup, sonsuz bir boþluða býrakmayý düþlüyorum. O an kendimi, bilinmez denizlere sürüklenen kirli sarý ya da kýzýl rengin en çarpýcý tonundaki bir meþe yapraðý gibi hissedebilirim. Doðum ve ölüm sancýlarý arasýnda büyük gelgitler yaþayan insanlarýn, yapraklar gibi yeni bir yaþamý kucaklamak için güçlü rüzgârlarla ýrmaklara sürüklenmeyi istemesine bilmem gerek var mý?

Doðum, hep merak ettiðim bir baþka konudur ! Bir çocuðun doðumuyla bir yapraðýn doðumu arasýnda nasýl bir fark var, bilmiyorum. Eðer çocuklarýmýn doðumunda analarýnýn yanýnda bulunabilseydim, yorum yapma þansým; hatta yaþama daha farklý algýlama olanaðým bile olurdu. Ancak sisle yapraðýn ölümü arasýnda bir iliþkiden söz edebilirim. Sis -ölümün en güzel yüzü- yapraklarýn azrailidir. Her sise yakalanýþýmda sýkýntýlarýmý paylaþmak için .
bir sonbahar ormaný arasam da bulamam. Bazen sis, yaþamýn güzelliklerini bizden esirgeyip, doðayý bir yorgan gibi örttüðünde, altýnda sere serpe uzanmayý ne kadar da isterdim!

Bilirsiniz, o güzelim nilüferler de hep sonbaharý beklerler, sararýp solmak için. Onlarý o durumda görmeyi hiç istemem. O an, benim için büyük düþ kýrýklýðý olabilir. Ýnsanýn kendi ölümünü görmesi gibi bir þey bu! ../..

.Eleþtiriler & Yorumlar

:: Çok çok güzel.
Gönderen: Dilara / Ýstanbul
31 Ocak 2003
Çok güzel.Gerçekten çok etkilendim.Belki inanmayacaksýn ama tam üç arkadaþýmýn da babalarý eski demiryolcu.Bu beni çok þaþýrttý.Ne þans.Biliyormusun insan heryaþta müzik yapabilir.Yeterki yapmak istesin.Benim çeþitli yaþ gruplarýndan bir sürü öðrencim oldu.Bilhassa kurslarda ve özel ders alanlar arasýnda.Þu anda yine var ve çok memnunum.Sen daha iyi bilirsin Avrupa\'da kaç yaþýnda olursa olsun çoðu kimsenin evinde bir hatta birden fazla enstruman mevcut.Hobi olarak.Özel günlerinde biraraya gelerek çelýyorlar.Çok hoþ birþey.Bunu bana 1997 yýlýnda bereber konser verdiðim bir alman flütist anlatmýþtý.Bizde insanlar bu konuda yeni yeni bilinçlenmeye baþladýlar.Sevgiler




Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn unutulamayan dönemler kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Þiir Yolunda...

Yazarýn deneme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Sonbahar Sololarý
Köþe Yazarlýðý
Efeler, Yörükler, Türkmenler
Sözlence
Ayný Dili Konuþmak
Ýsimsizler
Okumadýðým Her Þey, Bir Þenliktir!
Kum Tanesi Ýle Yosun
Velad'la Mariya...
Sokrat Chat Yaparsa...

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Hiçliðe Övgü [Þiir]
Kayýtdýþý Þiir [Þiir]
Gece Dokunuþlarý [Þiir]
kalem [Þiir]
Meðer [Þiir]
Güz Yaðmurlarý [Þiir]
Küçük Mariya Ýçin Kar Senfonisi [Þiir]
Giderken Düþürdünüz 'Ben'i Çantanýzdan [Þiir]
Issýz Sokak [Þiir]
ayrılıklar [Þiir]


ömer akþahan kimdir?

Kendini nasýl anlatýr ki insan… Oturup yazýlmaya kalkýlsa, her edebiyat iþçisinin yaþamý kalýn bir roman olur. Ben bunu zaman zaman yazdýðým denemelerde ve þiirlerimde yansýtmaya çalýþýyorum. Yapýtlarýmý izleyenlere küçük birer ipucudur; söylenen her bir sözcüðümüz, tümcemiz. . Kendimi þiirde ilk keþfediþim beni ayný zamanda büyük bir hayal kýrýklýðý yaþattý ve düzene yenik düþtüm. Yol göstericim de yoktu yanýmda; düzene isyan edeceðime, þiire küsüp öyküye yöneldim. Bütün bu yaþananlar ortaokul dönemime rastlar. Yine bir gün düzen beni aldý, bir sonbahar yapraðý gibi Aydýn Daðlarýnýn zirvesine fýrlattý. Yýl 1981. Ve beni yeniden hayata baðlayan sihirli gücün þiir olduðunu orada anladým. O gün bugündür, can yoldaþým, arkadaþým, sýrdaþým ve en büyük sýðýnaðýmdýr ÞÝÝR! Ýnanýyor ve haykýrýyorum; þiir mabedinde yanmayan hiç kimse, ben buyum, ben þuyum diyemez. Tek inancým, ömrüm oldukça yazmaya, gerekirse yazdýrarak da olsa þiire ihanet etmeyeceðim. Aydýn’ýn Ýncirliova ilçesinde, ‘53 yýlýnýn Ocak ayýnda, bir Kova erkeði ve sevgili annemin tek eþinden 14. yavrusu olarak dünyaya gelmiþim. Babam ve annem ümmiydi. Okul yüzü görmemiþ bir ailenin ilk üniversite mezunu olarak kutsal öðretmenlik uðraþýmý resmi düzeyde ‘99 yýlýna dek sürdürdüm. Halen özel sektörde iþimden arta kalan zamanlarda, öðrencilere Türkiye’nin hemen her noktasýnda þiir dersleri veriyorum, gönüllü. Yeni Türk þiirini mevcut Türkçe ve Edebiyat kitaplarýndan öðrenemeyen gençlere yeni Türk þiirinin kapýsýný aralamaya çalýþýyorum. Ýnanýn bu çalýþmalarda þiir adýna öyle ilginç olaylara tanýk oluyorum ki, gözyaþlarýnýzý inanýn tutamazsýnýz. Tüm uðraþlarýmdan edindiðim çok önemli bir gerçeðin altýný kalýnca çizmek istiyorum: ÞÝÝR ÖYLESÝNE SÝHÝRLÝ BÝR ANAHTAR KÝ, AÇMADIÐI BÝR KAPIYI GÖSTEREN HENÜZ ÇIKMAMIÞTIR! Bugüne dek, bir çok edebiyat dergilerinde þiir, deneme, öykü, inceleme, gezi , aný yazýlarýmla yer aldým. ‘90’da Ödemiþ EFE dergisi yöneticiliði, Almanya’da Almanca yayýmlanan GEMEÝNSAM adlý yayýnýn sorumluluðunu yaptým. Almanca þiir, öykü denemelerinin yaný sýra yurda döndükten sonra da Almancadan Türkçeye þiir kazandýrma çalýþmalarýmý yayýmladým. ‘90’da “Nasýl Çalýþalým? Nasýl baþaralým?” adlý çalýþmam M. E. B. ca tavsiye edildi. Egebank tarafýndan 3000 adet basýldý. ‘98’de ilk þiir kitabýmý Sivas’ta yakýlan 37 güzel insana adadýðým için yalnýzca 37 þiir içermektedir. Evliyim. Eþim de emekli sýnýf öðretmeni olup, bir oðlum ve bir kýzýmla beraber yaþamýmýzý renklendirmeye çalýþmaktayýz.

Etkilendiði Yazarlar:
Mayakovski, Cemal Süreya, Sabahattin Ali, Cahit Tanyol


yazardan son gelenler

bu yazýnýn yer aldýðý
kütüphaneler


yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © ömer akþahan, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.