Özgür insan, denizi daima seveceksin. -Baudelaire |
|
||||||||||
|
Özdemir Ýnce Kirene'li mi? Öncelikle þunu belirtelimi ki; düþünce ve inanç sahiplerini kritize etmek ve deðerleri ile alay etmek doðru olmayan bir tutum ve davranýþtýr. Ancak bu yazýnýn içeriðinde de belirtileceði gibi sözkonusu islam ümmetinin deðerli evladý ve onun þahsýnda islam'ýn temel prensiplerine yapýlan haksýz saldýrýlarýn(eleþtiri deðil)da bir sýnýrý olmalý düþüncesi ile cevap niteliðinde dir. Said-i Nurs'i gibi Anadolu halkýnýn iftihar-ý medar'ý bir Üstad'a, kendi döneminde ki "fikir Vandalizmi"nin devamý niteliðindeki yaklaþýmlarla yazýlan sözkonusu makale kendince ne denli olgun ve mantýk'i açýklamalarda bulunulursa bulunulsun, geçmiþin tekrarýný anýmsatýyor olmaktan kurlulamayacaktýr. Söz konusu Eleþtirinin Muhattabý, "Mehdi yaratma sanatý ve kullaným klavuzu" baþlýklý yazýnýn sahibi Hürriyet yazarlarýndan Özdemir Ýnce. Yazarýn makalesinden; "Okuma yazma bilmediðini ileri süren ve kitaplarýný þakirtlerine söyleyerek yazdýran Said Nursi’nin, okuduklarýmdan öðrendiðime göre, bir peygamber yöntemi kullandýðýný söyleyebilirim. Rüyalar görmekte, açýkça söylemese de rüyalarýnda Allah ile konuþtuðunu ileri sürmektedir; Hz. Muhammed sýk sýk rüyalarýna girer ve talimatlar verir." "Said Nursi mehdilik, peygamberlik iddiasýndadýr. Bu imalat ve inþaatý bizzat kendisi yönetmiþ ve..." Yukarýdaki iki paraðraf yazarýn makalesinden aynen aktarýlmýþtýr, bu makalenin okunmasý ve kendilerini toplumlarýn sözde aydýnlarý olarak görenlerin hal-i pür melal'lerinin yansýdýðý aynayý görmeleri ne denli yerinde olur. Biz önce "Kirene" ne demektir? Ne anlama gelir? Ve kimler dir? Onu açkýlayalým. Kirene'liler; M.Ö IV yy. da Kuzey Afrika'da yaþamýþ bir toplum olup, hayat felsefelerini ''birey'in lezzet algýsý''nýn, ahlak'i eylemin temel kaynaðý olarak kabul etmiþ, birey'in ve dolayýsý ile toplumun biricik deðer kaynaðýný þehvet (Hedonizm)'i kabul etmiþ bir ekol'ün öncüleri olan bir ýrktýr. Þimdi: Yazar,düþünce kaynaðýnýn ''etik'' yükümlülüklerinden uzak deðerlendirmeleri mübah görüyorsa da kendisi için ''normatif etik''ten uzak olmamalýydý! Said Nursi; ''Kendini gerçekleþtirme''de öncüler arasýnda sayýlan bir kiþiliktir. Bu kiþilik üstünden birilerine gönderme yapmak, var (sað) olanýn deðerlerine olumsuz göndermelerde bulunma eyleminin dýþa yansýmasý gerekiri gerektirmez! Said Nursi'nin hayat felsefesi inancýnýn kendisine yüklediði sorumluluk gereði "ezoterik" olmayýp tamamen "ekzoterik"tir. Yazar yazýlarýnda "eristik pradigma'' nýn kendine has üslubu ile kendi düþüncesinin yollarýný legalleþtirme ve topluma ait deðerler gibi lanse ederek, onlar adýna söz hakký olduðunu iddia dan geçirerek vermek istemekte. ''Sosyal ve Komon'' özlemci yazar, genel olarak göreceli de olsa ''mutlak artýdeðer'' ile ''göreli artýdeðer'' kavramlarýný ''salt madde''den soyut'layýp kendi idea'sýna yansýtmalý deðilmi ydi? Üstad (Said Nursi)'in engin bilgi hazinesinden kimi "görünmez el" ler kendileri için ilham pýnarý olarak tercihte bulunmalarý, "görünmez el"lerin Üstad'la ayný paralelde olduklarý anlamýna mý gelir? Üstad'ýn kýsmen ''manüpüle edilmiþ mirasý''na ulaþan her Us ehl-i þunu görecektir ki; Üstad'ýn "kodaçýmý" bugünkü varisleri'nin sunduðu "kodaçýmý" ile ''eþbiçimcilik'' farklýlýðýdýr. Özdemir'in "Transendantal argüman"ý zemin bulmayýp askýda kalmýþtýr. Askýda kalmakla yetinmeyerek, halkýmýzýn sýcak manevi iklimine soðuk duþ etkisi izlenimini beraberinde getirmiþ. Ancak bu getiri Müslüman halkýn, karþý(Batý yanlýlarý)'nýn kendilerini savunma pozisyonunda ne denli "ideo-mazoþist" olduklarýný ispattaki ýsrarlarýndandýr. Özdemir'in manevi geleneði Kirine'lilere mi dayanýyor? Ki; bu denli ''ataerkil'' olmakta ýsrarcý davranabiliyor. Þayet böyle ise, Özdemir 2400 yýllýk bir gericidir! Atalarý'nýn izini bulmakta ýsrarcý olan kiþioðlu antropoloji ve arkeoloji yi olmazsa olmaz bilimleri arasýna katmýþtýr. Bizimde kabulümüz dür. Ancak; Antropoloji ve arkeolojinin etik anlayýþý buluntularý ýrki tarafsýzlýkla inceler. Özdemir'e tavsiyemiz "Said'eyn" atalarýmýzýn kalýntýlarýna biz bir türlü ulaþamýyoruz.(Biri'nin pak naaþ'ýnýn üstünde Özdemir'de ... Filimlerini izlemiþ deðildir herhalde?! Diðerinin ise; nerede olduðu muamma'dýr.) Bize ipucu sunarak yardýmcý olmasýdýr. Deðilse; Doðal olarak, Özdemir Ýnce için "ideo-mazoþist Kirene"li ými? Diye düþünme hakkýmýz doðar. ''Komon''cu yazar da bilirki, ilahi mesajlarda atalarýn eylemlerine ''yergi'' olduðu gibi ''övgü'' de var! "...yapýntý mehdi Said Nursi.." Teþhisine ise elbette katýlmamak elde deðil. Malum ki; putperest toplumlar kendi putlarýný kendileri yapar ve yine kendileri tapar. Rabbimiz den dileðimiz bu tür toplumlarýn bulaþýcý özelliklerinin baþkalarýna sirayet etmemesi dir. Makalenin tamamý için (http://www.tevhidhaber.com/news_detail.php?id=36117 ) . Hadi olan ise; Evren'i ve içindekilerini hidayetle yöneten'dir. Muhammed CAN Frankfurt 10.04.2008 mcan313@yahoo.de
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Muhammed CAN, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |