• ÝzEdebiyat > Deneme > Toplum |
701
|
|
|
|
bu fani dünyada emanete etme hiyanet |
|
702
|
|
|
|
Yeni evlenen bir dostumun ilk çocuðu idi anlatacaklarýmýn baþrol oyuncusu her nekadar kendisi insanlarý bu kadar düþündürücü bir olaya sevk ettiðinin farkýnda olmasa da…
|
|
703
|
|
|
|
DÜNYAYI 9 METRELIK YELKENLÝSÝ ÝLE TEK BAÞINA DOLAÞAN VE HORN BURNUNA GIDEN ILK TÜRK DENÝZCÝSÝ OLAN HAKAN ÖGEYE, KARANLIK BÝR KIÞ GÜNÜ OFISIMDEN YAZILMIÞ BÝR YAZI. O ORADAYKEN KENDIMI KARANLIK GÖKLER ALTINDA MASAMDA ÇOK ÇARESÝZ HÝSSETTÝÐÝM ANDA SPONTONE YAZILMIÞ AMA BENÝ ÝYÝ ANLATAN BÝR YAZI. HAKAN ILE SONRA ARKADAÞ OLDUK. |
|
704
|
|
|
|
Bu sistem, ürettiðimiz araçlar ve o araçlar yoluyla oluþan iliþkiler aðý tarafýndan belirlenmiþ olamaz. Çünkü bizler, dünyanýn bu yakasýnda yaþayan Doðu toplumlarý olarak -Batý tarafýndan adlandýrýldýðý þekliyle- ilkel toplum birimlerimiz (çöllerde, daðlarda, mezralarda yaþayan halklarýmýz) sayesinde biliriz ki; üç beþ çanakla maðaralarda ya da tezek yapýmý evlerimizde, tüm dünyadan uzaktayken bile, bu sistemin içinde yaþarýz. Hem de ne feodalizmden ne de kapitalizmden bahsedilebilecek hiçbir oluþumun içine yerleþemediði günlerden beri. Ýki ve daha fazla insanýn iletiþim kurduðu bir dille birlikte yaþadýðý her yer ve durumda olduðu gibi...
|
|
705
|
|
|
|
Martýlara ve Kýrlangýçlara yürek bakýþý |
|
706
|
|
|
|
Tarih boyunca iletiþim teknolojilerinin iktidara sahip olan kesimlerce yönetildiði göz önüne alýnarak, dehalarýn; neyi, nerede, nasýl, hangi koþullar altýnda, ne için, hangi araçlarla, neye hizmet ederek, hangi saikle keþifler yaptýðý alsa göz önünden uzak tutulmamalýdýr. Bu hususta düþüncem odur ki, çaðlarý belirleyen ve eskiyi yadsýyarak geliþen her yeni iletiþim teknolojisi dikkatle gözlenmeli, iktidarlarýn -iktidarlarýný sürdürme baðlamýnda, yetersiz kaldýklarýna, yýprandýklarýna inandýklarý için- ortadan kaldýrmaya çalýþtýklarý eski teknoloji-ler rafa kaldýrýlmadan, güncelliði korunarak yaþatýlmalýdýr. Ýnsan için önce söz mü vardý, yazý mý vardý? Tartýþmalarý bir yana, insan için önce ‘’gelenek’’ vardý, gerçeði görülmelidir. Yazýdan ve sözden önce oluþmaya baþlamýþ bir aðýn, insanlýðýn toplu bilincinin varlýðý sahiplenilmelidir. Düþünce evrenimiz, farklý kültürlerin farklýlýðýndan beslenmiþ bu aðýn izdüþümüdür. Bu baðlamda evrensel geleneði korumak, farklý gelenekleri korumakla mümkündür.
|
|
707
|
|
|
|
Ýþte o devirlerde, sardunyaya bir vazife verilmiþti. Sivrisinek savar olarak kullanýlmaya baþlanmýþtý. Sýtma mikrobu taþýyan sivrisineklerin hýþmýndan sardunya sayesinde kurtulmak yolu seçilmiþti. Zannýmca, sardunya da memnundu böyle bir vazifeden. Pencerelerimizin önünde kurulmasý bu yüzdendi. Vazifesini bî hakkýn ifa etmenin hiçbir þeye deðiþilmeyecek huzuru vardý yüreðinde sardunyanýn. Böyle bir vazife onu , bencillikten kurtarýyor, Kamu yararýný düþünen, insanlara faydasý dokunan diðerkam bir makama yükseltiyordu.
|
|
708
|
|
|
|
Milyonlarýn yaþadýðý þehirde günün yorgunluðunu nasýl atarsýnýz? Herkesin küçük, sevimli ya da alçakgönüllü bir yanýtý olacaktýr þüphesiz. Ben diyorum ki biraz daha iletiþime gereksinimimiz var. Arkadaþlar toplanýyor, gruplar toplanýyor, kulüpler toplanýy |
|
709
|
|
|
|
Yazýlarýný severek takip ettiðim Ahmet Altan “Kýskanmak ve içinizdeki býçak” isimli deneme yazýsýnda bakýn kýskançlýðý nasýl özetliyor. “Þeytanýn yarattýðý gökkuþaðý gibidir kýskançlýk. Ýçinde siyahtan mora doðru her türlü karanlýk rengi |
|
710
|
|
|
|
Ýnsan hata yapabilen bir varlýktýr. Ýmaný kalbine yerleþtirmiþ samimi müminler de hata yapabilirler. Kardeþlerinin hatasýný gören diðer müminler, onun samimiyetini, iyi yönlerini ve Allah yolundaki salih amellerini düþünerek, hatasýný örter, güzel ahlakla ona destek olur, onu uyarýr ve iyiliðe yöneltirler. |
|
711
|
|
|
|
Baþbakan Erdoðan'ýn -her anneye üç çocuk- önerisi üzerine düþüncelerim |
|
712
|
|
|
|
Felsefe aydýnlýktýr. Dönemi aydýnlatýr ve geleceðe ýþýk tutar. Fakat o bir kurtuluþ manifestosu deðildir. Din felsefesi, doða felsefesi, bilim ya da siyaset felsefesi çaðýn önyargýlarýndan tamamýyla soyutlanarak ele alýnamaz. Yapmamýz gereken, felsefenin aynasýnda yansýyan kendi gerçeðimizi görmek ve bu gerçekle ne yapabileceðimizi düþünmektir.
|
|
713
|
|
714
|
|
|
|
Çin gezisinden sonra izlenimlerimle ilgili yazýdýr. |
|
715
|
|
|
|
Bu yaz güzel Ýstanbulumuzu bekleyen büyük bir tehlike sanýrým deprem riskini de unutturacak bize. Susuzluk ! |
|
716
|
|
|
|
Hastanýn doktor karþýnsýndaki endiþeleri, yaþadýðý tatsýz deneyimler sonrasýnda iyice derinleþir. Böyle bir psikoloji kolay kolay atlatýlmaz ve iþte bu sebeptendir ki bir sonraki randevuda ayaklarýnýz gerisin geriye gider. |
|
717
|
|
|
|
Esaret dediðin kalmak mýdýr kapalý kapýlar arkasýnda?Bileðine takýlan iki demir halka mýdýr?Bakýpta görememek midir aydýnlýðý?Pür dikkat kesilipte duyamamak mý? |
|
718
|
|
|
|
Havasý zehirli, suyu zehirli... |
|
719
|
|
|
|
Ölen polisin çýrpýnan ailesini, küçücük kýzýnýn ‘’Babamý istiyorum’’ diye iç çeke çeke aðlayýþýný iç burukluðuyla izlerken ‘’Artvin’de böyle bir þey asla yaþanmamýþtýr, asla da yaþanmaz…’’diye düþündüm. |
|
720
|
|
|
|
Kökten kopan kuru.
Kök insandýr.
Farklýlýk kültürdedir. |
|