• ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Din |
41
|
|
|
|
1930' lý yýllarda Türkçe Okutulan ezanýn serüveni... |
|
42
|
|
|
|
Kýzýlbaþ Alevilik var olduðu günden bu zamana kadar hep insaný “Üst Ýnsan” olarak temel almýþtýr. Üst Ýnsan olunmadan inanç ve diðer bütün yaþamsal kavramlarýn hiçbir anlamý olmayacaðýna inanan evrenselci bir bakýþ (Düþünce) açýsýdýr. Bu bakýþ açýsý her çaðýn özelliðine ve sosyal siyasal koþullarýn þartlarýna göre iki ileri bir geri þekilde bazen tamamen proto pozitivist olmuþtur, bazende pasifte olsa idealizme iþaret ederek Dualizmle kendisini tanýmlamýþtýr. |
|
43
|
|
|
|
Ýnciller üzerine yazdýðým iki makalemin ardýndan, bu serinin son yazýsý olarak incillerde yer alan birbiriyle çeliþkili cümleleri maddeler halinde yazacaðýmý belirtmiþtim. Daha anlaþýlýr olmasý için bu maddeleme metodunu kullandým. |
|
44
|
|
|
|
Tek ve Gök Tanrýlý Dinlerin Irkçýlaþarak Bölünüþ Serüveni |
|
45
|
|
|
|
Ýnsan Hak ve Hürriyetleri Ýçin Bir Sýðýnma Evi Olan Kâbe’yi, Aðlama Duvarý ve Mezbahaya Çeviren Din Aliminin Gölgesinde; Hac ve Kurban… |
|
46
|
|
|
|
Arap Ýslam Irkçýlýðý, Hac Sömürüsü ve Kuran'daki Kutsal Yeri |
|
47
|
|
|
|
Dünya yüzünde yaþayan yaklaþýk sekiz milyar insan, bilinç ve düþünce açýsýndan iki kategorik yapý üzerinde yaþýyor. Bunlardan birisi “bilinç ve düþüncesi geliþmemiþ yarý akýllý (Ýçgüdüsel Egoist) tapýnmacý karakter. Diðeri ise bilinç ve düþüncesini biraz geliþtirerek kullanmaya çalýþan akýllý karakterliler. Ýki insan grubunun özelliklerini þu þekilde sýralayabiliriz. |
|
48
|
|
|
|
Diyalektik olarak doða, canlý, cansýz ve insan üzerinde devam eden sürekli deðiþim ve dönüþümler, insanlarýn yaþamlarýnda hem olumlu hem de olumsuzluklarý beraberinde getirir. |
|
49
|
|
|
|
Taklidi deðil, tahkiki iman esastýr. Ýnsanlara öncelikle namazý nasýl kýlacaðýný deðil, neden kýlacaðýný... Orucu nasýl tutacaðýný deðil neden tutacaðýný anlatmalý. Zamanýn en büyük sorunu iman zafiyetidir. |
|
50
|
|
|
|
Ýnsan doðasý gereði yaþamýn temel noktalarýna hep ortak pencereden baktýðý için, kültürlerin büyük bir kýsmýnda bu özellik görülür. Söz konusu ortaklýk dinlerde daha belirgin þekilde göze çarpmaktadýr. |
|
51
|
|
|
|
Kitap eleþtirmenliði öyle kolay bir mesele deðildir ve hele eleþtirilmeye çalýþýlan kitap, Sonsuz Allah’ýn „lâ raybe fih“ (içinde þüphe yok) mühürlü kitabýysa, iþler daha da imkansýzlaþmaktadýr. |
|
52
|
|
|
|
merhaba arkadaþlar bu Semerkand dergisinin nisan sayýsýndan bir alýntýdýr. |
|
53
|
|
|
|
"Ýnciller Üzerine Yazýlanlar" baþlýklý, bu konudaki ilk makalemde Ýnciller hakkýnda Hýristiyan dünyasýndaki bazý araþtýrýcýlarýn araþtýrmalarýndan kýsaca bahsetmiþtim. Þimdi ise, Ýncillerin içerisinde yer alan, birbirleriyle tutarsýz ifadeleri yazacaðým. |
|
54
|
|
|
|
“Habil ismi, tarihteki meçhul iki(!) Ademoðlundan birine nasýl din alimlerince verilmiþse; Ötzi ismi de Alplerdeki buzulda 5300 yýl saklý kalan bir cesede, bilim insanlarýnca verilmiþtir.
Þayet tarihte avcý (çoban) bir Habil olduysa Ötzi’yi de öldürmüþ olma ihtimali de yüzde yüzdür. Çünkü Ötzi, bir avcýnýn attýðý ok yüzünden ölmüþtü…”
…
Bu inceleme ve eleþtiri yazýsýnýn giriþi; “Ötzi’yi Kim Öldürdü?” öyküsüyle baþlayan ve
“Tarihte Mülkiyet Kavgasý-1” konusunu inceleyen makalemin devamýdýr.
Ýsteyen 1. bölümü blogtan okuyabilir…
http://kazimbayar.blogspot.com/2012/07/tarihte-mulkiyet-kavgasi-1-otziyi-kim.html
|
|
55
|
|
|
|
"Cennet ehlinden her birinin iki kadýný vardýr ki, vücutlarýnýn þeffaflýðýndan baldýr kemiklerinin ilikleri etinin üstünden görünür” (Buhârî, Bedül Halk, 59, Sýfâtül Cennet).
|
|
56
|
|
|
|
Ýnsan aklý böyle iþte, bazen hiç bilmediðin insanlarýn peþinden sürükler
Bazen de aklýný iþletir anlattýrýr.
Ýlim idrakýnda olursak ne haktan geçeriz
Ne de yardan.
Bütün güzellikler bizim için bu can sýkýntýsý neden dir..neden zorlaþtýrýr insan yaþantýsýný.
|
|
57
|
|
|
|
Kur’an’da haber verilen kýssalarda iman sahibi baba ve inkârcý babalarýn çocuklarýna bakýþ açýsýndaki farký gösteren çok önemli örnekler vardýr. Kýssalarda mümin babalarýn -çocuklarý inkârcý da olsa- merhametlerine, ancak inkârcý babalarýn sevgisizliklerine ve merhametsizliklerine þahit eder Kur’an bizi. |
|
58
|
|
|
|
Dünyada, inanma sürecinde oluþan dinlerin, hayatýmýzdaki yerine bakmak lazým. Hangi dinler neyi anlatmaya çalýþýyor, ortak yönleri nelerdir. |
|
59
|
|
|
|
Ýsyaný sebebiyle cennetten kovulan þeytan, o günden baþlayarak "…(Ýnsanlarýn) dirilecekleri güne kadar…” (A’raf Suresi, 14), çeþitli telkin ve taktiklerle insanlara sinsice sokulur, onlarý kötülüðe çaðýrýr ve þaþýrtýp saptýrmak için uðraþýr. |
|
60
|
|
|
|
’’Sonra kitabý, kullarýmdan seçtiklerimize miras býraktýk.’’ |
|