|
Anasayfa |
Son
Eklenenler |
Forumlar |
Üyelik |
Yazar
Katýlýmý |
Yazar Kütüphaneleri |
|
|
23 Kasým 2003
Tam Bir Karnaval;" Eski Açýk, Sarý Desene"
Yudum ÞAÞMAZ
Ve Galatasaray bir “ilk”e daha kalýbýný bastý.. |
|
Focus’un umursamaz dalgalanmalarý, white-balance’ýn tembelliði, kadraj’ýn baþýna buyrukluðu, hazýrlýksýz yakalayan ýþýk patlamalarý eþliðinde seyrettiðiniz kurgudan damaðýnýzda kalan lezzet çokça gurura çalýyor. Daha iyisi çekilemez miydi? Çekilirdi evet, ama çekilmedi. Eleþtirmek kolay, ortaya bir ürün koymak, ona hayat vermek zor. Güzel bir fikrin ifade yeteneðine duyulan kýskançlýðý bir kenara býraktým ve diyorum ki “sarýýýýýýýýýýýýýýýý”.
Galatasaray Futbol Takýmý'nýn geçen sezon ve bu sezon hazýrlýk döneminde yapýlan toplam 230 saatlik çekim iki aylýk bir montaj operasyonundan sonra, 90 dakikalýk bir belgesel sýfatýnda 10 Ekim'de tüm Türkiye'de 50'yi aþkýn sinemada gösterime girdi. Dokuz kiþilik bir ekibin projesi olan bu film için yurt içinde 17 bin 892 km, yurt dýþýnda 32 bin 158 km yol kat edildi, toplam 52 maçta çekim yapýldý.
Kullanýlan müzikler kadar, lig þampiyonluðu finalindeki sessizlik de iyi fikir. Nefesini tuttuðun o maçý baþka nasýl ifade edebilirsin? Her ne kadar arkamda oturanlar bu mesajý alamamýþ olup, makiniste bulaþsalar da iyiydi. Bu iyi fikrin sahibi Cevdet Erek, yönetmen Kazma'yla birlikte futbol görselinin altýna futbolun kendi sesini sermiþ. Aradaki konuþmalar tadýnda, sýkmýyor. Geçiþler güzel. Tasvirler rasyonel.
Diyarbakýr görüntüleri, jakuzide Hasan Þaþ’ýn yanýk sesine Fabio Pinto’nun verdiði tepki, Suat Usta’nýn Trabzon’da topraðýna yakýþan sevimlilikte tutturduðu türkü, Özhan Canaydýn’ýn “prezident” gibi karþýlanmasý, Küçük Hakan’ýn sahadan tanýdýðýmýz rol kabiliyetine sakatlýðý sýrasýnda kýsa tanýklýðýmýz, Hýncal Uluç’un Galatasaray-Fenerbahçe rekabetine dair klasikleþen yorumu, Hasan Þaþ’ýn soyunma odasýnda seyircinin verdiði tepkiye “noluyo ulan, aaaaoow, bir þut kaçýrdýk hemen aaowww” diye isyan ediþi akýlda kalan ve kalacaklardan...
Uzun zamandýr Galatasaray’ý seven sevmeyen herkesin hedefi Fatih Terim, bu görsel geçidin baþrolündeydi. Grubun sahne önü adamý olmak zor, lider vasýflarý þart. Saha kenarýndaki, basýn açýklamalarýndaki Fatih Terim kolay bir hedef. Ama soyunma odasýndaki, antrenmanlardaki Fatih Terim’i tanýmak, hakkýnda konuþmayý, onu yargýlamayý zorlaþtýracaktýr. Belli ki yenilgilerin gölgesinde sönmeyecek bir yýldýz, ve ýþýðýyla aðýr aksak; kutsuyor takýmýný... “Yenilsek de yensek de” sözünü tutamayan binlerce taraftar sýrtýný döndüðü zaman, oðullarýnýn arkasýnda durmaktan vazgeçmeyen bir baba, dövse de sövse de!
Hürriyet’e verdiði röportajda Ali Kazma futbolcular için “Eski Roma'nýn gladyatörleri modern zamanýn futbolcularý oldu. Maça çýkmadan 10 dakika öncesine kadar normal insan gibiler. Þakalaþýyorlar, ama sonra deðiþiyorlar. Hava birden aðýrlaþýyor. Yüz ifadeleri farklýlaþýyor. Hepsinin kendine göre hazýrlanma þekilleri var. Dizlik takmak sadece dizlik takmak deðil, ya da parmaktaki yüzüðe bant sarmak. Tamamen törensel bir hazýrlanýþ var burada. Ben o kranponlarý hiç yakýndan görmemiþtim. Gerçek birer silah gibiler. Ýnsanýn yüzüne geldiði zaman daðýtýr. Ve her maçta gelebilir. Çok ciddi fiziksel bir risk taþýyan bir spor. Resmen onlar bir arenaya çýkýyorlar. 50 bin kiþi baðýrýyor. O yüzden de futbolcularýn yaþadýðý his gladyatörlerinkine çok yakýn. Hangimiz her hafta 50 bin kiþinin önüne çýkýp yaptýðýmýz iþte en iyi olup olmadýðýmýzý baþka bu iþi yapan insanlara karþý test etmek durumundayýz?”diyor. Camianýn sahne arkasýna da çevrilmiþ kamera; kulüp psikologu, çevirmeni, doktoru, amigosu... Ve onlarýn sözcükleri de yine ayný noktada birleþiyorlar; “Seyretmekten öteye gidememiþiz bu güne kadar.”
Fakat bir de eski futbolcular olsa ya... Bir Neuchatel maçýnýn öncesi, sonrasý... Ya da Cevat Prekazi’nin Monaco’ya hediyesi.. Hep yerüstünü gördük. Yer altýný göremedik. Bu belgesel futbol dünyasýnýn deplasman duraklarý arasýnda gezinen bir metro...
Tarafsýz bir taraftar olacak objektifliði göstermem zaten mümkün deðil ama böyle bir þenliði hissetmemek de insanlýða sýðmaz. ‘Eski açýk, sarý desene’ tam bir karnaval! Peþine takýldýðýnýz bu alayýn içinde yaþadýðýnýz tüm duygu patlamalarý da bir o kadar doðal. Kahkahalar da attým durmadan aðlarken.
Bu belgeselin gösterime girdiði tarih de pek beðenilmedi. “Tam da Galatasaray’ýn süründüðü dönemde... Olacak iþ mi arkadaþ? Ulan UEFA’yý kaptýðýnda süreceklerdi ki piyasaya, ah be...” þeklindeki serzeniþler oldu. Belki þu sýralarda baþlamasý daha iyi... Hatta Galatasaray’ýn son birkaç maçlýk serisini filmin bilinçaltýna nakþettiði hýrsýn nostaljisine yoruyorum. Öyle ya da böyle futbolcusu, hocasý filmin galasýnda baþka bir dünyaya yolculuk yaþadýlar. Futbol oynadýklarý zamanýn yansýmasý haricinde bir aynadan kendilerine baktýlar, duygulandýlar.
Film Ýkinci Dünya Savaþý sonrasýnda Almanya’yý anlatýyordu sanki... Zafer ya da deðil, bir þeyler yaþanmýþ. Þimdi baþka bir köþesinden tutunmak lazým hayata. Ama yerlisiyle ama yabancýsýyla...
:: yalnýz bir dakika.. |
Gönderen: Kenan Duru / Adana
|
25 Kasým 2003 |
|
| harika. bu filmi böylesine yorumlayan çýkmadý..yalnýz baþlýktaki spot biraz yarým kalmýþ sanýrým. yazarýn dikkatine.. |
|
Söyleyeceklerim var!
Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?
Yazýlarý
yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz
ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz,
yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.
Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.
|
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
|
bir denek gibiyim, hissediyorum. fakat kendini de bu lanet deneye, böylesine kaptýran var mýdýr, merak ediyorum.
ne ulaþmam gereken bir beyaz peynir sevdiklerim, ne de bir sarkacýn peþinde gözlerim . .
bu arada bir çift can sýkýntýsý diliyorum; her gün baþka bir ihtimalin kýyýsýnda deliriyorum . .
|
|
|