Uygarlýk, gereksiz gereksinimlerin, sonsuz sayýda artmasýdýr -Mark Twain |
|
||||||||||
|
Konuyu biraz darlaþtýrýp, sanatýn popüler bir kolu olan sinemaya getirirsek, ayný durumun sinema alanýnda da yaþandýðýný rahatlýkla söyleyebiliriz. Sinemanýn popüler ve günceliðinden kaçamayan Müslümanlarýn baþlarýný nereye çevirirler çevirsinler bir þekilde sinemayla muhatap olmaktadýrlar. Müslümanlarýn iyi bir sinema seyircisi olduðunu rahatlýkla söylenebilir. Sinema dünyasýna nitelikli filmleri gerek bireysel gerekse birlikte izleyen Müslümanlarýn sinemanýn önemini kavradýðýný, sinemadan faydalanmasý gerektiði düþüncesinin geliþtiði söylenebilir. Peki, sinemayý anlamak ve sinemanýn gücünü kullanma adýna iyi bir seyirci olmak tek baþýna yeterli midir? Çok film izlemek, - örneðin günde bir iki film izlemenin- filmin yorumlanmasýna, analiz etmesine tek baþýna yeterli olamayacaðýný belirtelim. Film okumasý yapmak farklýdýr, film izlemek farklýdýr. Bu ikisini birbirinden ayýrmak gerekir. Bu ikisi birbirine karýþtýrýldýðýnda; filme dair uyanan duygusallýk ve filmin izleyene hitap eden bir iki karesi sonuç çýkarmaya yetmez, aksine filmin temasýna kopukluða neden olur. Müslümanlarýn, iyi bir film okumasý yapabilmesi için bundan fazlasý gerekmektedir: 1. Çok film izlemekten ziyade felsefesi olan filmler izlenmelidir. Nasýl ki her kitap okunmuyorsa, her filmde izlenmez. Arada seçici olunmalýdýr 2. Film okumasý, analizi yapan ve filme dair bilgiler içeren yazýlar okunarak, farklý bakýþ açýlarý kazanýlmasý gerektiði gibi bir filmde dikkat edilmesi gerekenler fark edilecektir. 3. Yine filmlere dair kitaplar okunmalýdýr. En azýndan seyredilen ve beðenen filmlere dair yazýlanlara bakýlabilir 4. Sinema dergileri takip edilmelidir. Bir siyasi ya da edebiyat dergisine verilen önem, sinema dergisine de verilmelidir. 5. Sinema dili bilinmelidir. 6. Filmin oluþturduðu duygusal atmosferi kýrmak için, gerekirse film ikinci defa izlenmelidir. 7. Filmler bizim gibi düþünmüyor diye, yargýlanmamalýdýr. Filmin derdi anlaþýlmaya çalýþýlmalýdýr. 8. Sinemanýn kültürel bir aktarým aracý olduðu düþüncesiyle filmler izlenmelidir. 9. Hiçbir zaman tek taraflý düþüncelerle filmler analiz edilmemeli, farklý düþüncedeki insanlarýn filme dair düþünceleri önemsenmelidir. 10. Filme karþý pasif bir seyirci deðil, aksine aktif bir izleyici konumda olunmalýdýr. 11. Filmler bütün olarak deðil, parçalanmýþ bir bakýþ açýsýyla izlenmelidir. O zaman kültürel kodlarý yakalanmasý daha kolay olacaktýr. Unutmamak gerekir ki kültürel kodlar aralara serpiþtirilir. 12. Filmlerin çoðu ucu açýktýr. Dolaysýyla tek bir sonuç yoktur. Çok sonuçlar vardýr. Tespit edilen bazý düþüncelerde ýsrarcý olmamak gerekir. Tespitin doðruluðuyla birlikte eksik olabileceði düþüncesi göz önünde tutulmalýdýr. Yukarýdaki deðiniler baþlangýç için gerekli ama tek baþýna yeterli deðildir. Unutmamak gerekir sinema kültürü, genel kültürle okunmayacak kadar derinliði olan bir alandýr. Farklý okumalarla beraber sinemanýn dünyasý daha kolay çözülebilir. Devam edecek Osman Tatlý www.osmantatli.com.tr
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © osman tatlý, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |