..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Özgür insan, denizi daima seveceksin. -Baudelaire
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Günlük Olaylar > Müşerref ÖZDAŞ




29 Ocak 2011
Geceler Günahı Saklar  
Müşerref ÖZDAŞ
‘’Yarınlarda umut var mı? Bilemezdiler bir güvercin kanadına takılıp Gideceklerini son yolculuğa… Koştular peşinden, Yakalandılar kalleş ölüme Köhne bir evde. Yarınlarda umut var mı hâlâ?’’


:BCIA:

Geceler günahı saklarmış; artık ne günah kaldı saklanacak ne de saklanacak yer kaldı. Şimdi zifiri karanlık kalplerde gizli günahlar. Ne yana dönsek pisliğe bulaşmış onlarca insan müsveddesinin geziyor olduğunu bilmek ve belki de bir otobüs durağındaki, bir alışveriş merkezindeki ya da bir araçtaki yanı başınızdaki şahsın onlardan biri olabileceği ihtimali ile yaşamak nasıl bir duygudur? Toplum psikolojisinin ne kadar etkilenmiş ve bozulmuş olabileceğini anlamak hiç de zor değil bu koşullarda. Yarınlara güvenmiyoruz artık. Umutlar fakirleşti. Umut fakirin ekmeği idi, şimdi bu ekmek de elden gitmekte yavaş yavaş. Sokaklar ne kadar güvenli, hangi ev yeni bir mezar olacak ve ne sebeple saklayacak yeni ebedi konuklarını? Kim bilir bu defa hangi kuşun peşinden koşup kendi ayaklarıyla ölüme gidecek minik canlar?

Beyaz güvercinlere ne çok anlam yüklenmiştir. Barış simgesidir öncelikle. Beyaz güvercin tanrıyla insan arasındaki barışı temsil ettiği için evrensel kabul edilmiştir. Büyük tufan sonrası Nuh peygamber karaya yaklaşıp yaklaşmadığını öğrenmek için belli zaman aralıklarıyla beyaz bir güvecin uçurmuş, ilk uçuşlardan boş geri dönen güvercin diğer seferlerinden birinden en sonunda ağzında zeytin dalıyla dönmüştür. Nuh peygamber artık tufanın bittiğini fark etmiş ve barışın sağlandığını düşünmüştür. Beyaz güvercin ve zeytin dalı da barışın simgesi haline gelmiştir.

1626 yılında İzmir’de dünyaya gelmiş olan Sabetay Sevi Yahudi bir ailenin çocuğu olup bir din adamı olarak yetiştirilmiş, 31 Mayıs 1665 tarihinde Mesih olduğunu ilan etmiş biridir. Bunun ardından toplamış olduğu taraftarlarıyla birlikte Osmanlı Devleti’nin başkenti İstanbul’a doğru yürüyüşe geçmiş ve tutuklanarak yargılanmıştır. Yargılanma sonunda önüne iki seçenek koyulmuştur: Ya Müslümanlığı seçmek ve yaşamak ya da ölmek… İşte Sabetay Sevi, yaşamını kurtarmak için çıktığı Osmanlı sultanının karşısında “Bu can bu bedende kaldığı sürece La İlahe İllallah” diyerek onun huzurunda Müslüman olmuştur. Devlet kendisine bir rütbe ve aylık bağlamıştır. Huzurdan ayrılınca onun bu ihanetini kabullenemeyip intihar eden ve bu eğilimde olanları engelleyebilmek adına kaftanının önünü açmış, koynunda sakladığı bir kuşu çıkarıp uçurmuş ve “işte can bedenden çıktı …” diyerek eski dinine döndüğünü ima etmiştir. 200 ailelik bir topluluk din değiştirerek onun yolundan gitmiştir bunun ardından. İşte o kuşun da bir güvercin olduğu iddia edilmektedir.

M.Ö 1200 yıllarında Mısır’da güvercinlerden haberleşme amacı ile yararlanıldığı, daha sonraki dönemlerde haberleşme amaçlı yetiştiriciliğin farklı ülkelere de yayıldığı, M.Ö 300 yıllarında Çin’de güvercinlerle bütün ülkeyi kapsayan bir haberleşme ağı kurulduğu, özellikle savaş sırasındaki haberleşmelerde güvercinlerin çok önemli bir rol oynamış olduğu bize ulaşan kaynaklardan bilinmektedir. Cengiz Han’ın seferleri sırasında da haberleşme amaçlı posta güvercin kullandığı bilinmektedir. Eski Yunan ve Roma’da da savaşlar sırasında güvercin kullanımı yaygındır.

Suriye’nin güçlü hükümdarı Nureddin ( 1146 -1174) Mısır’da yıllarca çok iyi işleyen bir güvercin posta şebekesi kurmuş olması ile ünlüdür. Son büyük savaşlar olan I. Ve II. dünya savaşlarında da güvercinlerden haberleşme amaçlı yararlanılmıştır. Telsiz ve telefon görüşmelerinin yapılamadığı anlarda posta güvercinleri çok işe yaramış olduğu muhakkaktır. Savaş sonrası hizmetlerinden ötürü madalya verilmiş posta güvercinleri bile bulunmaktadır.

Peki ya daha sonraları? Neredeyse mükemmel hızlara ulaştığını söyleyebileceğimiz modern iletişim ağları? İletişim konusunda her şeyi çözebilmiş midir? Yakın tarihimize ait bilgilerimizi yoklayalım yeniden.

Amerikan işgalinin üzerinden birkaç yıl sonra bile normal yaşantılarına dönemeyen Iraklılar haftalarca elektriklerin gelmemesi, telefon hatlarının sık sık kesilmesi ve sürekli sokağa çıkma yasaklarının hüküm sürmesi üzerine iletişim ihtiyacını her şey normale dönünceye kadar bir süre "posta güvercinleriyle" gidermeye çalışmışlardır. Hatta şehirlerarası ve yakın komşu ülkelerle haberleşmede de posta güvercinlerini kullanmışlardır. Sadece iletişim için değil 1980-1988 İran savaşında Saddam, İran'ın kimyevi silah kullanıp kullanmadığını öğrenmek için dahi güvercinleri kullanmıştır.

Barış dedik, iletişim dedik, can bedenden çıktı dedik; bir şeyin daha sembolüdür güvercinler: Milli piyango’nun şans sembolü... Bir de unutulmayacak, dürüstlüğü ile gönüllerde yer etmiş merhum siyasi liderlerden biri olan Bülent Ecevit ile birlikte görmeye alıştığımız bir beyaz candır güvercinler. B.Ecevit deyince elbet şiir de gelir akla. Biraz da şiirsel bir tat girsin istedim bu satırların ve umarsızlığın arasına. Şöyle demiş bir şair:

Süzülüp mavi göklerden yere doğru
Omzuma bir beyaz güvercin kondu
Aldım elime usul usul okşadım
Sevdim gençliğimi yeniden yaşadım
(Ümit Yaşar Oğuzcan)

Ü.Y.Oğuzcan onlarla ilgili duygularını böyle ifade etmiştir. Acaba hiç düşünmüş müdür bu dizeleri yazarken gençliği yeniden yaşatan bir duygu olmak yerine gençliği elden alıp dönülmez yerlere de götürebileceğini?

Akıl almaz, insanın kanını donduran vahşetleri gerçekleştirmiş Hizbullah korkulu kâbusumuz olmaya başladı yine son gündem değişiklikleri ile. Şunu hatırlamayan kaç kişi vardır acaba? 30 Ocak 2000’de Diyarbakır’da Hizbullah’ın kullandığı mezar evde beş ceset bulunmuştu. İki ceset ise oraya kaçan güvercinlerini almak için hücre evine giren iki çocuğa aitti.

‘’ Kuşdan pasaport sorulmaz
Gümrüksüz geçer yüküyle karınca
Dur yolcu bura sınır
Sen geçemezsin.’’ demiştir merhum Bülent Ecevit ‘’ Sınır ‘’ adlı bir şiirinde.

Ölüm de pasaport sormamış ve bir kuşun kanadına takılıp davetini yapmıştır o iki küçük cana…

Düşünün şimdi, bir masum kuşa ne çok anlam yükleyebiliyor hayat ve getirdikleri.


‘’Yarınlarda umut var mı?
Bilemezdiler bir güvercin kanadına takılıp
Gideceklerini son yolculuğa…
Koştular peşinden,
Yakalandılar kalleş ölüme
Köhne bir evde.
Yarınlarda umut var mı hâlâ?’’ … diyerek sözlerime son vermek istiyorum.

Yaşamımızdan barış eksik olmasın, bunun için umarım toplumun her ferdi kendi üzerine düşen, fark eder, araştırır ve çaba harcar.
Aydınlık günler hepimizin olsun, mutlu kalın, sevgiyle kalın.

Müşerref ÖZDAŞ



.Eleştiriler & Yorumlar

:: ..
Gönderen: Ömer Faruk Hüsmüllü / , Türkiye
7 Şubat 2011
Umudunu kaybeden her şeyini kaybetmiş sayılır. Umutlarımızı her zaman canlı tutmak zorundayız. Yarın eminim ki bu günden daha iyi olacaktır. Kötüler geçici olarak zafer kazanabilirler; ama iyilerin zaferi de yakındır. Paylaşım için teşekkürler. Saygılarımla.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın günlük olaylar kümesinde bulunan diğer yazıları...
Küçük Kelebek

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Umutlar Tükenirse
Çiçekleri Döken Bahar
Sevgi Sihirdir
Hayvan Olmanın Dayanılmaz Ağırlığı
Muhteşem 8 Yıl
Sevgi Şehri Şehir Rehberi
4g : Gittim - Gördüm - Gezdim - Geldim (Eskişehir’in Yeni Yüzü)
Gelecek Daha Kaç Tecavüze Gebe?
Dağılan Bulutlarım
Sevgi Bekler mi?

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Olsaydım [Şiir]
Sevgi (Seni) Ektim Yüreğime [Şiir]
Ateşi Yakan Bilir [Şiir]
Sahtekarlar Balosu [Şiir]
Sualler (1 ) [Şiir]
Yaşam - Aşk - Tutku - Sevgili [Şiir]
Yaşam Akıyor Yanı Başımda [Şiir]
Zamanın Kıyısında [Şiir]
Hani Bir Şarkı Var Ya [Şiir]
Yürekte Bir İmzadır Sevdan [Şiir]


Müşerref ÖZDAŞ kimdir?

Biyoloji öğretmeniyim. 1978'li yıllardan beri edebiyat,şiir,resim ve geleneksel sanatlardan "ebru " ve "kaat'ı " ile uğraşıyorum. Sevgi yolu, Ortanca ve Mahzunice adlı dergilerde yazılarım yayınlanmaktadır. Turkhaber ve Cbhaber internet gazetelerinde de köşe yazarlığı yapmaktayım. Edirne-Uzunköprü SES gazetesinde de yazmaktayım. Yaşamın en iyi öğretmen olduğunu biliyorum. . . Ve sınavını en hazırlıksız zamanlarda yaptığını . YAŞAM BİR ŞİİRDİR. . . ŞİİR DE SEVDAM. . .

Etkilendiği Yazarlar:
Etkilememeye çalışıyorum..Herkesin de ne olursa olsun bir süre sonra kendine bir tarz oluşturduğunu düşünüyorum...


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2022 | © Müşerref ÖZDAŞ, 2022
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.