..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
En bilge insanlar bile arasýra bir iki zýrvadan hoþlanýrlar. -Roald Dahl
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




20 Mayýs 2023
Kolektif Alan 49  
Bayram Kaya
Kimi ilahi grup temsilcileri sýrayla yönetime gelseler de sýrayý iç sinmeyip kolektif gücün kullanýmýný yitirmek istemiyorlardý. Ýlahi dönemin sonuna doðru bu türden vehimleri içinde olan ilahlar, güç zehirlenmesine uðradýklarý bu vehimle "kolektif sahiplik" yerine "kiþisi sahiplikle"; "kolektif gücü" tümden kendi ellerine geçirmeyi, yönetimlerini sürekli kýlmayý düþündüler.


:BAD:
Kimi ilahi grup temsilcileri sýrayla yönetime gelseler de sýrayý iç sinmeyip kolektif gücün kullanýmýný yitirmek istemiyorlardý. Ýlahi dönemin sonuna doðru bu türden vehimleri içinde olan ilahlar, güç zehirlenmesine uðradýklarý bu vehimle "kolektif sahiplik" yerine "kiþisi sahiplikle"; "kolektif gücü" tümden kendi ellerine geçirmeyi, yönetimlerini sürekli kýlmayý düþündüler.

Kolektif sahiplik olgusu içindeki düþünce kiþisi sahipliðe doðru parçalanýyordu (indirgeniyordu). Kiþisi mülk sahipliði demek; kolektif iradeyi ve kolektif yapabilirliði ve yaptýrabilir ligi ele geçirmek demekti.

Bütün planlar ve hayaller kolektif sahiplik içine açýlacak olan "mülkün sahipliði" düþüncesi üzerineydi. Mülkün sahipliði düþüncesi üzerine kurgulanan mülk sahibi söylem ve eylemleri bu anlama uygun olarak açýlan yeni alanýn içinde söze, fiiliyata dönüþecekti.

Ýlahlardaki güç zehirlenmesi tamaha ve kibre neden olmuþtu. Tamah da kiþisi mülk sahipliðine sebep olmuþtu. Artýk kolektif mülkiyete karþý, “kiþisi mülkiyetin tamahý ortaya çýkacaktý (aç gözlülük, doymak bilmezlik ortaya çýkacaktý). Kâr, kazanç, ticaret hýrsýnýn eli kulaðýndaydý.

Birikimli kolektif kapasite birilerine aslan payý yapýlmakla; mülk sahibinden mülksüzlere doðru alan akýþý oluþmuþtu. Mülk sahibinden mülksüzlere doðru olan alan akýþlý dalga hareketi mülk sahibi ve yoksullarýn zenginlik fakirlik fantezili imgeleriyle modüle edilir.

Kolektif deðerler sistemi yerine mülk sahibi kiþilerin baský basýnçlarý oluþuyordu. Bu baský ve basýncýn inanç ve iman ekseni içinde “kader aðlarýný örüyordu”. Ýnanç ve iman mülk sahipliðini sürdürüp meþru kýlacak tarzý oluþma doðrultusunda geliþtiriliyordu. Mülk sahibinin rýzk verme keyfiyeti lütuftu. Takdir eden lütuf süreci sefalete doðru kaydýrdýkça köleler yarýn çalýþamayacak kadar kötü beslenir oldular.

Ýþte köleci alan akýþlý söylemse dalgalanma içinde köleci yardýmlaþma, acýma, merhamet gibi duygularýn geliþtiði duygu sellerde köleci edimler doðdu. Sadaka, acýma, merhamet hissi iki yüzlü biçimde, kiþileri kendi muhtaçlýðýna boyun eðdirmenin baskýsý ve köleci yapýnýn geriye etkimesi olarak ortaya konmuþtu.

Eðer kiþi komþu maðaradaki hemcinsini avlamamýþsa; hiçbir avcý hemcinsimiz, komþusuna þefkat olsun diyen, sadaka olsun diyen, merhamet olsun diyen nedenle ona avdan bir parça et götürmez. Çünkü maðara yaþamý içinde; kesikli, sürekli olur durumla tüketilenden fazla av yapma iþi hep istisnadýr da ondan.

Ve yine maðara yaþamý içinde tüketilenden fazlasýnýn “üretim” koþulu da yoktur. Kolektif alan içinde tüketilenden fazlayý üretme koþulu köleci sistemin mülk sahipleri eliyle yardýma, sadakaya dönüþmüþtü.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 4
Ölçü 2
Kendisini Kopyalama 1
Hemcinslerin Tarihi 6
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Totemi Dil 24/ý
Hemcinslerin Tarihi 12

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Asuman [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]
Köle 3 [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.