..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Yüz kiþinin içinde aþýk, gökte yýldýzlar arasýnda parýldayan ay gibi belli olur. -Mevlana
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
ÝzEdebiyat - Yazar Portresi - Salih Zeki Çavdaroðlu
Salih Zeki Çavdaroðlu - FERAHNÂK
Site Ýçi Arama:


Eleþtiri
  Cumhuriyetimizin Kuruluþ Felsefesi (Salih Zeki Çavdaroðlu) 10 Mayýs 2020 Türkiye 

Yazýnýn baþlýðýndan da anlaþýlacaðý gibi, Cumhuriyetin hangi felsefe ile kurulup hayata geçtiði anlatýlýyor...

  Ýstanbul' da Baþka Mekân Kalmadýmýydý? (Salih Zeki Çavdaroðlu) 12 Temmuz 2009 Günlük Olaylar 

Ýdil Biret' in 11 Temmuz 2009 Topkapý Sarayý' ndaki konserine karþý tepkiler...

  Tarihi Bir Gerçeði Daha Öðrendik; Meðer "" Türk Mûsýkîsi "" Yasaðý Bir Efsâne, Hatta Efsâne Bile Deðil Sadece Bir Dedikodu Ýmiþ (! ) (Salih Zeki Çavdaroðlu) 22 Þubat 2011 Çaðdaþ Sanat 

Geleneksel Mûsýkîmize yapýlan asýlsýz ve mesnetsiz iddialara bir cevap...

  Bir Toplumun Müziði Konuþtuðu Dilin Aynasýdýr (Salih Zeki Çavdaroðlu) 9 Kasým 2009 Popüler Kültür 

Öztükçeciliðin, müziðimizi yozlaþtýrmasý...

  Türkiye" de "Müzik Inkýlâbý" Nýn Gerçekleþmemesini, "" Bunu Karþý Devrimciler Engelledi "" Tezi Bir Çaresizliðin Ýtirafýdýr (Salih Zeki Çavdaroðlu) 5 Aralýk 2009 Tarihsel Olaylar 

Cumhuriyetin ilk yýllarýnda baþlayan " musýkî inkýlâbý" nýn gerçekleþmemesini, " karþý devrim" olarak yorumlanmasýna karþý, aslýnda böyle bir deðiþimin sosyolojik ve toplum psikolojisi açýsýndan mümkün olmadýðý hakkýmnda...

  "" Hitler "" Tartýþmalarýnda Haklý Olan Kim? (Salih Zeki Çavdaroðlu) 4 Mayýs 2010 Politik Olaylar ve Görüþler 

Anayasa deðiþiklik görüþmeleri sýrasýnda Deniz Baykal ile Tayyip Erdoðan arasýnda yaþanan " HÝTLER " polemiði ile ilgili bir araþtýma denemesi..

  Hiç "" Bitmeyen Senfoni "" : Musýkî Ýnkilabý Polemiði (Salih Zeki Çavdaroðlu) 1 Aralýk 2010 Tarihsel Olaylar 

Murat Bardakçý ile Fazýl Say arasýndaki " Musýkî Ýnkýlabý" polemiði...

  Bir Milletin Müziðini Deðiþtirmek Ýstiyorsanýz Önce (Salih Zeki Çavdaroðlu) 12 Ocak 2011 Çaðdaþ Sanat 

Alaturka-Alafranga müzik polemiði hakkýnda...

  "" Muhteþem "" Dizide Namaz da "" Muhteþem "" Kýlýnýr. (Salih Zeki Çavdaroðlu) 15 Ocak 2011 Tarihsel Olaylar 

Bir tv kanalýnda yayýmlanmaya baþlanan " MUHTEÞEM YÜZYIL " dizisinin yapýmcýlarýnýn tarihi gerçekleri nasýl saptýrdýklarýna dair eleþtiri...

  "Musýca" mý, Yoksa "" Mûsikî "" Mi? (Salih Zeki Çavdaroðlu) 21 Ocak 2011 Yazarlar ve Yapýtlar 

MÛSÝKÎ kelimesinin yazýlýþý konusunda bir eleþtiri...

  Görünen Köy Gerçekten Kýlavuz Ýstemiyormuþ… (Salih Zeki Çavdaroðlu) 1 Þubat 2011 Politik Olaylar ve Görüþler 

Tunus ve Mýsýr' da baþlayan halk hareketleri ve devrim sürecinin deðerlendirilmesi...

  Osmanlý Müziði Ne Zaman Çöker ve Yerini Türk Çaðdaþ Müziði Nasýl Alýr? (Salih Zeki Çavdaroðlu) 9 Þubat 2011 Yazarlar ve Yapýtlar 

Osmanlý Müziði mi Çðdaþ Müzik mi konusunda yazýlmýþ bir makaleye cevap...

  Güftesi Ýle Bestesi Bir Türlü Barýþmayan Metin (Salih Zeki Çavdaroðlu) 12 Mart 2011 Tarihsel Olaylar 

Ýstiklâl marþýmýzýn bestesindeki prozodi bozukluklarý...

  Face Book" Taki Anlamsýz Paylaþým Tartýþmalarý (Salih Zeki Çavdaroðlu) 9 Nisan 2011 Günlük Olaylar 

sosyal Paylaþým sitelerindeki Fikri hak ihlalleri...

  Mevlid Ne Kadar Kantat Ya da Oratoryo Olur? (Salih Zeki Çavdaroðlu) 22 Nisan 2011 Günlük Olaylar 

Selman Ada tarafýndan çok seslendirilen Mevlid Kantatý' nýn müzikal ve dini açýdan eleþtirisi...

  Fasýl" Dan Koro" Ya; Serhânende" Den Þef" E Geleneksel Mûsýkîmiz" Deki Ýcrâ Anlayýþýna Kronolojik Bir Bakýþ (Salih Zeki Çavdaroðlu) 1 Nisan 2012 Popüler Kültür 

Türk Mûsýkîsi korolarýna eleþtirel bir bvakýþ...

  Bir Tabu Daha Yýkýldý : (Salih Zeki Çavdaroðlu) 14 Haziran 2012 Unutulamayan Dönemler 

12 Mart 1971 döneminde Türk Müziði politikalarýnýn bir eleþtirisi...

  Türk Tiyatrosu’ Nun Büyük Ýsmi Hâzým Körmükçü Ayný Zamanda Usta Bir Müzisyen Ýdi… (Salih Zeki Çavdaroðlu) 29 Haziran 2012 Unutulamayan Dönemler 

Türk Tiyatro' sunun önemli isimlerinde Hâzým Körmükçü' nün mûsýkîþinaslýðý

  Ýhvan-ý Müslimin Ekseninde Mýsýr' da 70 Yýllýk Dikta' Ya Karþý Mücadelenin Serüveni… (Salih Zeki Çavdaroðlu) 6 Eylül 2013 21. YÜZYIL 

MISIR' DA 70 YILLIK DEMOKRASÝ MÜCADELESÝNE ELEÞTÝREL BAKIÞ...

  "" Lozan Belgeseli "" Resmî Tarih Tezinden Ne Kadar Az Etkilenecek? (Salih Zeki Çavdaroðlu) 31 Ekim 2013 Türkiye 

Hazýrlanmakta olan " Lozan Belgeseli" haberlerine dair ...

  28 Þubat: Aman Ne Âfât! (Salih Zeki Çavdaroðlu) 28 Þubat 2014 Modernizm ve Post-Modernizm 

28 Þubat 1997 Post-Modern Darbesine dair...

  "Müzik Bilimine Doktriner Yaklaþýmlar "" A Dair… (Salih Zeki Çavdaroðlu) 25 Mart 2015 Modernizm ve Post-Modernizm 

Günümüz müziðine dair bir kitabýn deðerlendirilmesi...

  (Salih Zeki Çavdaroðlu) 25 Mart 2015 Popüler Kültür 

Günümüz müziðine dair bir inceleme kitabýnýn tanýtýmý...

  Türkiye’nin Siyaset Kroniði Piyanocusu Gene Hariçten Lied Okuyor! (Salih Zeki Çavdaroðlu) 21 Eylül 2017 Çaðdaþ Sanat 

Taklitçi bir müzisyenin milli deðerlerimize tasallutuna cevaptýr...

  Cinuçen Tanrýkorur (Salih Zeki Çavdaroðlu) 22 Þubat 2018 Unutulamayan Dönemler 

Türk Mûsýkîsi' nin büyük ismi Cinuçen TANRIKORUR' un fikriyat ve ideolojisine dair bir deneme..

  Bir Tarýk Buðra Geldi Geçti Bu Ülke’ Den... (Salih Zeki Çavdaroðlu) 18 Mart 2018 Yazarlar ve Yapýtlar 

Yazar Tarýk Buðra hakkýnda bir deðerlendirme denemesi..

  Ziya Gökalp (Salih Zeki Çavdaroðlu) 8 Mayýs 2020 Tarihsel Olaylar 

Cumhuriyetin kültür ve sanat ideolojisinin mimarlarýndan Ziya Gökalp' e iliþkin bir inceleme...

  Ziya Gökalp’' In Musýki Ýnkýlâbý Günlerinde Kendinden Menkul Müzikologluðu (Salih Zeki Çavdaroðlu) 9 Mayýs 2020 Tarihsel Olaylar 

Cumuriyet inkýlaplarý döneminde musýkimiz...

  1923’ Te Okullarda Türk Mûsýkîsi Öðretimi Yasaklanmýþtý!.. (Salih Zeki Çavdaroðlu) 12 Mayýs 2020 Tarihsel Olaylar 

Batý musýkisinin yerleþmesi için okullarda Türk musýkisi öðretminin uzun süre yasaklanmasý kararý hakkýnda...

  Atatürk'ün 1934 Yýlý Tbmm Açýþ Konuþmasý ile Osmanlý Musýkîsi Adeta "" Vebâlý" Ýþlemi Görmeye Baþlýyor (Salih Zeki Çavdaroðlu) 14 Mayýs 2020 Unutulamayan Dönemler 

Cumhuriyet Ýnkýlâplarýnda Osmanlý Mûsýkisi...

  Sultanü'þ Þuara Necip Fazýl’a Dair Hatýrlayabildiklerimiz… (Salih Zeki Çavdaroðlu) 26 Mayýs 2020 Tarihsel Olaylar 

Fazýl Kýsakürek' ýn biyografisine dair

  27 Mayýs 1960 Darbesini Öncesi ve Sonrasýnda Sýcaðý Sýcaðýna Yaþamýþtýk (Salih Zeki Çavdaroðlu) 27 Mayýs 2020 Türkiye 

27 Mayýs Darbesi ve sonuçlarý...

  Türkiye’ de Yargý 27 Mayýs Darbesi Ýle Birlikte Bir Anda Guguk’ A Dönüþtü ve Meydana Gelen Hasar Bir Daha Asla Tam Anlamýyla Giderilemedi… (Salih Zeki Çavdaroðlu) 28 Mayýs 2020 Tarihsel Olaylar 

27 Mayýs Darbe Hukuku

  Ayasofya Camii’ Nin Kapatýlmasýnýn Bilinen Hikayesi (Salih Zeki Çavdaroðlu) 30 Mayýs 2020 Ýstanbul 

Ayasofya Camii' nin müzeye çevrilmesinin hikâyesi...

  Münasebetsiz Muhtar Efendi (Salih Zeki Çavdaroðlu) 31 Mayýs 2020 Ýstanbul 

Maksat gülelim...

  Münasebetsiz Muhtarefendi (Salih Zeki Çavdaroðlu) 31 Mayýs 2020 Ýstanbul 

Maksat gülelim...

  Yazdýklarý Ýle Yaþadýklarý Aykýrý Bir Sanat ve Edebiyat Adamý (Salih Zeki Çavdaroðlu) 6 Haziran 2020 Yazarlar ve Yapýtlar 

Ahmed Hamdi Tanpýnar' ýn 27 Mayýs Darbesi' nden sonrali tutumu...

  Ayasofya' Nýn Müze Olarak Kullanýlmasý Bir Mülkiyet Hakký Ýhlalidir (Salih Zeki Çavdaroðlu) 11 Haziran 2020 Tarihsel Olaylar 

Ayasofya' nýn mülkiyet hakký...

  Osmanlýca’ Nýn Tüketiliþi Dilimizi Tarzanca’ Ya Çevirdi (Salih Zeki Çavdaroðlu) 26 Haziran 2020 Tarihsel Olaylar 

Dil inkýlâbýnýn yanlýþlýðý...

  Ülke Olarak Yýllardýr Sosyal Þizofrenlerimizle Uðraþýyoruz… (Salih Zeki Çavdaroðlu) 30 Haziran 2020 Günlük Olaylar 

Toplumda sosyal bozukluklara sebep veren hareketler...

  ‘aydýnlar’ Bizim Millet’ Ýn Deðil de Kimin Aydýnlarý? (Salih Zeki Çavdaroðlu) 22 Temmuz 2020 Toplum ve Birey 

Türkiye' nin 'AYDIN'sorunu

  Emperyalist Dünyanýn Himayesindeki Piyanist Yine Sara Nöbetlerinde (Salih Zeki Çavdaroðlu) 24 Temmuz 2020 Politik Olaylar ve Görüþler 

Piyanist Fazýl Say' ýn gayri milliliði üzerine bir yazý..

  Türkiye’ Nin 'Batýlýlaþtýrýlma 'Projesi Kapsamýnda Radyo’ Nun Misyonu Neydi? (Salih Zeki Çavdaroðlu) 24 Temmuz 2020 Tarihsel Olaylar 

Batýlýlaþtýrýlma maceramýz...

  Türkiye’ Nin Önüne Konmuþ ‘batýlýlaþma’ Hedefinin Ne Kadar Yanlýþ Bir Hedef Olduðunu Artýk Anlamamýz Gerektiði Günlerdeyiz (Salih Zeki Çavdaroðlu) 1 Ekim 2020 Günlük Olaylar 

100 Yýllýk Yanlýþýmýz: BATILILAÞMA

  Chp Ne Kadar Solcu Ya da Sosyal Demokrat; Daha Doðrusu Bu Ýddialarý Ne Kadar Doðru? (Salih Zeki Çavdaroðlu) 10 Ekim 2020 Politik Olaylar ve Görüþler 

CHP' nin siyasi tavrý...

  Tarih Boyunca Türkçemiz’ E ‘sadeleþtirme’ Adýna Yapýlan Ýhanetler ve Bunun Sonuçlarý (Salih Zeki Çavdaroðlu) 21 Þubat 2021 Tarihsel Olaylar 

Türkçe' nin Devlet Eliyle Bozulmasý...

  Mukaddes Kitabýmýz’daki Âyetler ile Tarihî Veriler Iþýðýnda: Türkiye’de Yahudicilik Hareketleri (Salih Zeki Çavdaroðlu) 21 Kasým 2023 Tarihsel Olaylar 

Tarih boyunca Yahudilerin Osmanlý ile Cumhuriyet dönemindeki faaliyetleri hakkýnda bir inceleme denemesi...

 

 



G Ý R Ý Þ

Cumhuriyet’ in yeni bir toplum inþa etmek için geliþtirdiði bir dizi “inkýlâp projesi” içinde hiçbir þekilde hedefine ulaþamamýþ , baþarýsýz kalmýþ birkaç proje varsa bunlardan biri de müziktir.1920’ li yýllarýn ortalarýndan 1950’li yýllarýn baþýna kadar olan radikal uygulamalar,baskýlar ve yasaklara raðmen Türk toplumu kendisine müzikte dayatýlan,sistemini çok sesli müzikten alan “ulusal musýkî”yi hiçbir þekilde kabullenmemiþtir.Hatta onca manipülasyona , resmî ideolojinin buyurgan isteklerine,kendi öz müziðini dejenere etme bahasýna da olsa boyun eðmemiþtir.Dayatýlan çok sesli müzik o günden bu yana “ulus devlet elitleri”ne sadece zümresel prestij avuntusundan baþka bir þey vermemiþtir.
“Ulus Devlet”kurulurken, Devletin ekseninin seküler ve lâik dünya görüþünden yola çýkýlarak yapýlaþtýrýlmasýna karar verilmiþti.Böyle bir sistemin oluþturulmasý için de yerleþik deðerler ve kurumlarýn bir çoðundan vazgeçmek gerekecekti.Ancak,ümmet temelli toplumu, ulus temelli bir topluma dönüþtürmek her halde pek kolay bir þey olmayacaktý.
“…Baþarýya ulaþabilmek için Osmanlý,hatta Ýslâm öncesi Türk ve Anadolu tarihleri ön plâna çýkarýldý.Osmanlýca büyük ölçüde tasfiye edilmeye çalýþýldý.Kemalizm,Türk insanýnýn kendilerini tanýmlayýþ biçimini deðiþtirmek amacýyla yeni bir alternatif kimlik sunmak istedi…”
“…Türkiye`nin tarihinin Cumhuriyet`le baþladýðýný öne sürmek, `resmi tarih`in bile yapmadýðý bir þeydir. `Resmi tarih`, Türklerin tarihini, Osmanlý ve Selçuklu`yu atlayarak yazmaya kalkýþan bir historiografiydi…”
Deðerler A’ dan Z’ ye deðiþecek,kutsallar atýlacak;yerine yeni kutsallar konacaktý.Bunun için de özellikle din ve kültür ana eksen alýnarak,bu eksen etrafýnda þekillenmiþ ne kadar kurum ve kavram varsa hepsi bir bir yürürlükten kaldýrýlacaktý.Yani; “…Osmanlý’ ya ait ne var,ne yoksa silip süpürmeye kararlý yeni yönetim,her halde bu konuda dünya üzerindeki en kararlý ve en telaþlý yönetimdi.Toplumu tepeden týrnaða deðiþtirmek için alfabesine,kýlýk kýyafetine,dinî müesseselerine,yüzyýllarýn birikimi olan temel deðerlerine müdahale ederek,bunlarý bir gecede deðiþtirmeye zorlayan yeni anlayýþ aslýnda Rusya’ da devrim yaparak,Çar ve ailesini öldüren Bolþevikler’ den daha radikaldi…”
Osmanlý Alfabesi yerine Lâtin Alfabesi; Osmanlýca yerine “Arý Türkçe” yi tercih eden rejim,Osmanlý sanatýnýn en kadim ve popüler dalý olan musikisine de elbette izin vermeyecekti.O zamana kadar bestelenmiþ 20.000’ den fazla esere sahip repertuarýyla,Osmanlý’ nýn adeta melodik tarih ve geleneði olan musiki de unutturulmalý ve tarihin karanlýklarýna gömülmeliydi.
“…Hititler’ in,Sümerler’ in sahneye çýkarýlýþý,sýrf Osmanlý’ yý unutturmak içindi…”
Gerçi daha önceki yýllarda;hatta yüzyýllarda, aþaðý yukarý 18.yüzyýlýn baþýndan beri yani “Lâle Devri”,”Tanzimat”,”Meþrutiyet” gibi dönem isimleri veya “III.Selim”,”II.Mahmud”gibi padiþah isimleri ile de tanýmlanan devirlerde de baþlatýlan “yenileþme”hareketlerinde de bir takým “kýyým”harekâtlarý olmuþsa da ; “…Cumhuriyet,Tanzimat’ a kýyasla,radikal bir devrimciliði sergilemekte,Cumhuriyet,Tanzimat’ ýn ikircikli yapýsýna son vermeyi amaçlamýþ ve bunda da baþarýlý olmuþtur.Bu amaçla Cumhuriyet,geçmiþle ve gelenekle köprülerin atýlmasý anlamýna gelmektedir…”
Bu zihniyetle yapýlan “inkýlâplar”ýn hemen hemen çoðu istenilen amaca yakýn bir þekilde ulaþmýþtýr.Alfabesi,kýyafeti,hukuku,eðitimi,hatta diliyle yepyeni bir toplum oluþturulmuþtur. Buna raðmen Türk toplumu,baþta “Türkçe Kur’an”,”Türkçe Ezan” ve “Türkçe ibadet”le birlikte “Çok sesli ulusal müzik”projelerini ezici çoðunluðuyla kesin olarak reddedmiþtir.Ülkenin yönetimi serbest iradesiyle seçtiði insanlarýn eline geçtiðinde,tek parti döneminde yapýlmýþ deðiþiklikler zaman geçirilmeden,hemen aslî haline dönüþtürülmüþtür.
1950 senesinde CHP’ nin demir yumruklu yönetiminin sona ermesiyle; takriben 15 senelik kesintisiz bir süreklilikte Türkçe okunmasýna raðmen, ezan’ da ve ibadette bir geçiþ süreci yaþanmadan yeniden Arapça aslýna dönülmesinde herhangi bir zorluk yaþanmamýþtýr.Bu da zorlamalarla ve yapay bir þekilde oluþturulan inkîlaplarýn aradan ne kadar zaman geçerse geçsin,baþarý þansý olmadýðýný,þartlarýn elverdiði takdirde hiç yaþanmamýþcasýna terk edileceðini ortaya çýkarmýþtýr.
Özellikle Atatürk’ ün ölümünden sonra,Ýnönü’ nün “Millî Þef”lik döneminde Cumhuriyet’ in kuruluþu ile birlikte yapýlan doðru ve yanlýþlar bir bütün olarak “Kemalizm”adý altýnda tabulaþtýrýlmýþtýr. O zamana kadar yapýlan bütün uygulamalar tartýþmaya hatta eleþtiriye kapalý tutularak Cumhuriyet’ in kutsallarý haline getirilmiþtir.Öyle ki bu uygulamalardan dönülmesi Atatürk devrimlerine yapýlan ihanet olarak adlandýrýlacaktýr. Oysa Atatürk saðlýðýnda müzikte inkýlâp olamayacaðýný anladýðýný itiraf etmesine raðmen , Batýcý elitlerimizin, hala Türk milletinin geleneksel musýkisine dönme çabalarýný Cumhuriyet devrimlerine ihanet olarak görmelerini anlamak mümkün deðildir.
Buna raðmen,özellikle 27 Mayýs 1960 darbesi ile baþlayan askerî müdahaleler ile bu müdahalelelerin ara dönemlerinde Türkçe ibadet ve çok sesli müzik istekleri tekrar tekrar servis edilmektedir.Ne gariptir ki bu isteklerde bulunan kiþiler Türkçe ibadet etmek istediklerinde veya çok sesli müzik dinleyecekleri zaman hiç kimse onlara engel de olmamaktadýr.Burada ortaya çýkan ise, toplumdan buna dair herhangi bir talep olmamasýna, hatta böyle düzenlemelere Türk toplumunun açýkça karþý çýkmasýna raðmen , bir takým çevrelerin 1930’larýn þablonlarýna göre gelenek ve maziden kopuk bir Türk toplumu özlemlerinin olanca þiddeti ile devam ettiðidir. Hatta bir takým akl-ý evveller Geleneksel musiki’ nin tek sesli olduðundan,” antidemokratik”, çok sesli müziðin ise “demokratik “olmasýndan dem vurmaktadýrlar. Bu söylemleri de, ne bireysel ve toplumsal psikolojiyi,ne müziði,ne de demokrasiyi tanýmadýklarýnýn bir itirafýndan baþka bir anlam taþýmamaktadýr.....


  26.06.2009 11:26:56  

Üç aylar' ýn iklimi belli olmaya baþladý. Termometreler bu kadar yükselmiþken , ferahlatýcý manevî bir serinlik hissediyorum...



 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Salih Zeki Çavdaroðlu, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.

 

Bu dosyanýn son güncelleme tarihi: 28.03.2024 19:59:18