..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Milli egemenlik öyle bir nurdur ki, onun karşısında zincirler erir, taç ve tahtlar batar, mahvolur. -Atatürk
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
İzEdebiyat - Yazar Portresi - Salih Zeki Çavdaroğlu
Salih Zeki Çavdaroğlu - FERAHNÂK
Site İçi Arama:


Ana Sayfa
  ‘kemalizm’ Aslında Bir ‘ İsmet İnönü Devleti’ İdeolojisidir (Salih Zeki Çavdaroğlu) 26 Temmuz 2020 Türkiye 

Kemalizm ve İsmet İnönü alâkası...

  Türkiye’ Nin Türrklük İle Alakasız ‘beyaz Türk’ Meselesi (Salih Zeki Çavdaroğlu) 24 Temmuz 2020 Türkiye 

Türkiye' de kendilerinin " Beyaz Türk " olduklarını idda edenler kimdir ?

  Türkiye’ Nin 'Batılılaştırılma 'Projesi Kapsamında Radyo’ Nun Misyonu Neydi? (Salih Zeki Çavdaroğlu) 24 Temmuz 2020 Tarihsel Olaylar 

Batılılaştırılma maceramız...

  Emperyalist Dünyanın Himayesindeki Piyanist Yine Sara Nöbetlerinde (Salih Zeki Çavdaroğlu) 24 Temmuz 2020 Politik Olaylar ve Görüşler 

Piyanist Fazıl Say' ın gayri milliliği üzerine bir yazı..

  İki Yıllık Başkanlık Sistemi Uygulamalarını Nasıl Değerlendirebiliriz? (Salih Zeki Çavdaroğlu) 22 Temmuz 2020 Toplumsal Olaylar 

İki yıldır uygulanan 'Başkanlık Sistemi' nin seyri nedir ?

  ‘aydınlar’ Bizim Millet’ İn Değil de Kimin Aydınları? (Salih Zeki Çavdaroğlu) 22 Temmuz 2020 Toplum ve Birey 

Türkiye' nin 'AYDIN'sorunu

  Ülke Olarak Yıllardır Sosyal Şizofrenlerimizle Uğraşıyoruz… (Salih Zeki Çavdaroğlu) 30 Haziran 2020 Günlük Olaylar 

Toplumda sosyal bozukluklara sebep veren hareketler...

  Türkiye' Nin Üç Asırlık Asrîleşme Ya da Batılılaşma ve Çağdaşlaşma Patinajları (Salih Zeki Çavdaroğlu) 27 Haziran 2020 Dönemler 

"BATILILAŞMA" MACERAMIZ...

  Yalnızlaştıça Agresifleşen Bir Toplum İçindeyiz (Salih Zeki Çavdaroğlu) 26 Haziran 2020 Günlük Olaylar 

Toplumdaki değişim ve yabancılaşma...

  Osmanlıca’ Nın Tüketilişi Dilimizi Tarzanca’ Ya Çevirdi (Salih Zeki Çavdaroğlu) 26 Haziran 2020 Tarihsel Olaylar 

Dil inkılâbının yanlışlığı...

  Ezan Bundan Tam 70 Sene Önce Tekrar ‘rab’ Ça Okunmaya Başlanmıştı. (Salih Zeki Çavdaroğlu) 16 Haziran 2020 Din 

1932 de Türkçe Okunma Mecburiyeti getirilen Ezan' ın 1950' de yeniden aslî şekliyle okunma macerası...

  'Büyük Türkiye' Sevdalısı Bir Yiğit : Dündar Taşer (Salih Zeki Çavdaroğlu) 14 Haziran 2020 Politika 

Türk Milliyetçisi Dündar Taşer' in biyografik incelemesi...

  Her Sabah Martı Çığlıkları İle Uyanmak Doyumsuz Bir Senfonik Hadise (Salih Zeki Çavdaroğlu) 14 Haziran 2020 Yaşam 

Martıların sabah uyanışlar...

  Vefatının 33. Yılında Cemil Meriç Üzerine Hatırladıklarımız (Salih Zeki Çavdaroğlu) 13 Haziran 2020 Kültür Çatışmaları 

Cemal Meriç Hakkında bir inceleme...

  Ayasofya' Nın Müze Olarak Kullanılması Bir Mülkiyet Hakkı İhlalidir (Salih Zeki Çavdaroğlu) 11 Haziran 2020 Tarihsel Olaylar 

Ayasofya' nın mülkiyet hakkı...

  ‘başkanlık Sistemi’ne Geçmeseydik, Ne Pkk, Ne Fetö, Ne de Corona Virüs İle Baş Edebilirdik!.. (Salih Zeki Çavdaroğlu) 7 Haziran 2020 Toplumsal Olaylar 

Başkanlık Sisteminin Türkiye' deki 2 yıllık uygulaması...

  Yazdıkları İle Yaşadıkları Aykırı Bir Sanat ve Edebiyat Adamı (Salih Zeki Çavdaroğlu) 6 Haziran 2020 Yazarlar ve Yapıtlar 

Ahmed Hamdi Tanpınar' ın 27 Mayıs Darbesi' nden sonrali tutumu...

  Bir ‘uç Beyi’ : Münir Nureddin Bey (Salih Zeki Çavdaroğlu) 5 Haziran 2020 Sanat ve Sanatçılar 

Türk Mûsıkisi Bestekâr ve solisti Münir Nureddin Selçuk Hakkında...

  İdeolocya Örgüsü’ Nün Şekillenişinde Necip Fazıl’ In Fikir Çilesi (Salih Zeki Çavdaroğlu) 4 Haziran 2020 Tezler 

Necip Fâzıl Kısakürek' in İDEOLOCYA ÖRGÜSÜ Kİtabı' nın incelemesi...

  Necip Fâzıl - Nâzım Hikmet (Salih Zeki Çavdaroğlu) 3 Haziran 2020 Sanat ve Sanatçılar 

Necip Fâzıl Kısakürek ile Nâzım Hikmet Ran arasında yaşananlar ve takipçileri...

 

 



G İ R İ Ş

Cumhuriyet’ in yeni bir toplum inşa etmek için geliştirdiği bir dizi “inkılâp projesi” içinde hiçbir şekilde hedefine ulaşamamış , başarısız kalmış birkaç proje varsa bunlardan biri de müziktir.1920’ li yılların ortalarından 1950’li yılların başına kadar olan radikal uygulamalar,baskılar ve yasaklara rağmen Türk toplumu kendisine müzikte dayatılan,sistemini çok sesli müzikten alan “ulusal musıkî”yi hiçbir şekilde kabullenmemiştir.Hatta onca manipülasyona , resmî ideolojinin buyurgan isteklerine,kendi öz müziğini dejenere etme bahasına da olsa boyun eğmemiştir.Dayatılan çok sesli müzik o günden bu yana “ulus devlet elitleri”ne sadece zümresel prestij avuntusundan başka bir şey vermemiştir.
“Ulus Devlet”kurulurken, Devletin ekseninin seküler ve lâik dünya görüşünden yola çıkılarak yapılaştırılmasına karar verilmişti.Böyle bir sistemin oluşturulması için de yerleşik değerler ve kurumların bir çoğundan vazgeçmek gerekecekti.Ancak,ümmet temelli toplumu, ulus temelli bir topluma dönüştürmek her halde pek kolay bir şey olmayacaktı.
“…Başarıya ulaşabilmek için Osmanlı,hatta İslâm öncesi Türk ve Anadolu tarihleri ön plâna çıkarıldı.Osmanlıca büyük ölçüde tasfiye edilmeye çalışıldı.Kemalizm,Türk insanının kendilerini tanımlayış biçimini değiştirmek amacıyla yeni bir alternatif kimlik sunmak istedi…”
“…Türkiye`nin tarihinin Cumhuriyet`le başladığını öne sürmek, `resmi tarih`in bile yapmadığı bir şeydir. `Resmi tarih`, Türklerin tarihini, Osmanlı ve Selçuklu`yu atlayarak yazmaya kalkışan bir historiografiydi…”
Değerler A’ dan Z’ ye değişecek,kutsallar atılacak;yerine yeni kutsallar konacaktı.Bunun için de özellikle din ve kültür ana eksen alınarak,bu eksen etrafında şekillenmiş ne kadar kurum ve kavram varsa hepsi bir bir yürürlükten kaldırılacaktı.Yani; “…Osmanlı’ ya ait ne var,ne yoksa silip süpürmeye kararlı yeni yönetim,her halde bu konuda dünya üzerindeki en kararlı ve en telaşlı yönetimdi.Toplumu tepeden tırnağa değiştirmek için alfabesine,kılık kıyafetine,dinî müesseselerine,yüzyılların birikimi olan temel değerlerine müdahale ederek,bunları bir gecede değiştirmeye zorlayan yeni anlayış aslında Rusya’ da devrim yaparak,Çar ve ailesini öldüren Bolşevikler’ den daha radikaldi…”
Osmanlı Alfabesi yerine Lâtin Alfabesi; Osmanlıca yerine “Arı Türkçe” yi tercih eden rejim,Osmanlı sanatının en kadim ve popüler dalı olan musikisine de elbette izin vermeyecekti.O zamana kadar bestelenmiş 20.000’ den fazla esere sahip repertuarıyla,Osmanlı’ nın adeta melodik tarih ve geleneği olan musiki de unutturulmalı ve tarihin karanlıklarına gömülmeliydi.
“…Hititler’ in,Sümerler’ in sahneye çıkarılışı,sırf Osmanlı’ yı unutturmak içindi…”
Gerçi daha önceki yıllarda;hatta yüzyıllarda, aşağı yukarı 18.yüzyılın başından beri yani “Lâle Devri”,”Tanzimat”,”Meşrutiyet” gibi dönem isimleri veya “III.Selim”,”II.Mahmud”gibi padişah isimleri ile de tanımlanan devirlerde de başlatılan “yenileşme”hareketlerinde de bir takım “kıyım”harekâtları olmuşsa da ; “…Cumhuriyet,Tanzimat’ a kıyasla,radikal bir devrimciliği sergilemekte,Cumhuriyet,Tanzimat’ ın ikircikli yapısına son vermeyi amaçlamış ve bunda da başarılı olmuştur.Bu amaçla Cumhuriyet,geçmişle ve gelenekle köprülerin atılması anlamına gelmektedir…”
Bu zihniyetle yapılan “inkılâplar”ın hemen hemen çoğu istenilen amaca yakın bir şekilde ulaşmıştır.Alfabesi,kıyafeti,hukuku,eğitimi,hatta diliyle yepyeni bir toplum oluşturulmuştur. Buna rağmen Türk toplumu,başta “Türkçe Kur’an”,”Türkçe Ezan” ve “Türkçe ibadet”le birlikte “Çok sesli ulusal müzik”projelerini ezici çoğunluğuyla kesin olarak reddedmiştir.Ülkenin yönetimi serbest iradesiyle seçtiği insanların eline geçtiğinde,tek parti döneminde yapılmış değişiklikler zaman geçirilmeden,hemen aslî haline dönüştürülmüştür.
1950 senesinde CHP’ nin demir yumruklu yönetiminin sona ermesiyle; takriben 15 senelik kesintisiz bir süreklilikte Türkçe okunmasına rağmen, ezan’ da ve ibadette bir geçiş süreci yaşanmadan yeniden Arapça aslına dönülmesinde herhangi bir zorluk yaşanmamıştır.Bu da zorlamalarla ve yapay bir şekilde oluşturulan inkîlapların aradan ne kadar zaman geçerse geçsin,başarı şansı olmadığını,şartların elverdiği takdirde hiç yaşanmamışcasına terk edileceğini ortaya çıkarmıştır.
Özellikle Atatürk’ ün ölümünden sonra,İnönü’ nün “Millî Şef”lik döneminde Cumhuriyet’ in kuruluşu ile birlikte yapılan doğru ve yanlışlar bir bütün olarak “Kemalizm”adı altında tabulaştırılmıştır. O zamana kadar yapılan bütün uygulamalar tartışmaya hatta eleştiriye kapalı tutularak Cumhuriyet’ in kutsalları haline getirilmiştir.Öyle ki bu uygulamalardan dönülmesi Atatürk devrimlerine yapılan ihanet olarak adlandırılacaktır. Oysa Atatürk sağlığında müzikte inkılâp olamayacağını anladığını itiraf etmesine rağmen , Batıcı elitlerimizin, hala Türk milletinin geleneksel musıkisine dönme çabalarını Cumhuriyet devrimlerine ihanet olarak görmelerini anlamak mümkün değildir.
Buna rağmen,özellikle 27 Mayıs 1960 darbesi ile başlayan askerî müdahaleler ile bu müdahalelelerin ara dönemlerinde Türkçe ibadet ve çok sesli müzik istekleri tekrar tekrar servis edilmektedir.Ne gariptir ki bu isteklerde bulunan kişiler Türkçe ibadet etmek istediklerinde veya çok sesli müzik dinleyecekleri zaman hiç kimse onlara engel de olmamaktadır.Burada ortaya çıkan ise, toplumdan buna dair herhangi bir talep olmamasına, hatta böyle düzenlemelere Türk toplumunun açıkça karşı çıkmasına rağmen , bir takım çevrelerin 1930’ların şablonlarına göre gelenek ve maziden kopuk bir Türk toplumu özlemlerinin olanca şiddeti ile devam ettiğidir. Hatta bir takım akl-ı evveller Geleneksel musiki’ nin tek sesli olduğundan,” antidemokratik”, çok sesli müziğin ise “demokratik “olmasından dem vurmaktadırlar. Bu söylemleri de, ne bireysel ve toplumsal psikolojiyi,ne müziği,ne de demokrasiyi tanımadıklarının bir itirafından başka bir anlam taşımamaktadır.....


  26.06.2009 11:26:56  

Üç aylar' ın iklimi belli olmaya başladı. Termometreler bu kadar yükselmişken , ferahlatıcı manevî bir serinlik hissediyorum...



 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2020 | © Salih Zeki Çavdaroğlu, 2020
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.

 

Bu dosyanın son güncelleme tarihi: 02.10.2020 01:04:52