Þiir, seçmek ve gizlemek sanatýdýr. -Chateaubriand |
|
||||||||||
|
Bunlardan gözcüler, çocuk bakýcýlarý, barýnma alanýný koruyan nöbetçiler gibi organizasyonlar temelde savunmacý ya da güvenlik kaygýlý duygularýn türevleriydiler. Ýlk kolektif alanlar beþ ayrý organizasyonla, beþ ayrý iþ görevine dönüþecekti. Her bir iþ organizasyonu kolektif alana sinerjiydiler (görevdeþlikti). Tekil durumla davranan kiþilerin üzerinde beþ baský vardý. Tekil kiþi kolektif alan içine gelince bu beþ baský tekil kiþi üzerinde kalkmýyordu. Tekil kiþi üzerindeki bitiþik zamanlý beþ baský ilk kolektif alanlar içinde birbirine baðlý kalmak koþuluyla ayrýþýp, birbirine göre beþ tane organizasyonu oluþturacaktýlar. Böylece kolektif alanýn içinde beþ ayrý organizasyon oluþmuþ oluþacaktý. Bunlar 1 avcý toplayýcýlar organizasyonu. 2 Güvenlikçiler organizasyonu. 3 Bakýcýlar organizasyonu. 4 Dinlenme hizmeti veren nöbet organizasyonu. 5. olaraktan da barýnaðý kullanýma hazýr tutup, barýnaðýn korunup kollanmasý olan hizmetler organizasyonuydu. Kolektif alan içine gelen kiþi üzerindeki bitiþik zamanlý beþ parçalý baskýdan sadece biri tek baský o kiþi üzerinde kalýyordu. Diðer dört baský diðer dört ayrý görev organizasyonlarýna tek tek pay ediliyordu. Tekil zamanlý davranýþlarýyla olan kiþi totem alana gelince üzerindeki bitiþik zaman, beþ paçalý zamana ayrýþýyordu. Ve beþ parçaya ayrýþan bu beþ parçalý zamana komün (totem alan) tek tek isim verecekti. Böylece kiþi üzerinde bitiþik zamanlý kiþi davranýþlarý komün içinde ayrýþmakla ilk yaratýlýþ baþlýyordu. Yaratýlýþýn ikinci aþamasý yine komün dediðimiz totem alan içinde olacaktý. Birinci ayrýþma kiþi üzerindeki bitiþik zamanlý durumlarýn ayrýþmasý iken Ýkinci ayrýþma kolektif alanlý boþ zaman etkinliði içinde doðan üreten iliþkiler etkili ayrýþma üzerinde etkinlik aþamalarýný isimlendirmeydi. Artýk doðadaki meyve ile bahçede yetiþtirilen karþýlýk emek deðeri olan meyve diðerinden ayrýþmýþtý. Doðadaki sebze meyve tasarrufu bitiþik zaman algýsýyla kavranmýþtý. Bahçedeki sebzesinin bir ekim, dikim söküm aþamasý olmakla üretimin isimlendirilen safhalarý birbirinden ayrýþmakla yaratýlmýþtý. Ýttifaklarla birlikte totem alanlý ayrýþma ve isimlendirme içine baþka bir kullaným karþýlýðý kolektif emek girmiþti. Örneðin, bir grubun buðdayýna karþýlýk diðer grubun kumaþý birbirine karþýlýk emek olmuþtu. Ýttifaký düzeyde ayrýþma ve isimlendirme kolektif alanla üçüncü bir ayrýþtýrma ve isimlendirme aþamalý üçüncü bir yaratýlýþtý. Bu yaratýlýþ fiziki çevrenin sosyal çevre olarak ayrýþtýrýp isim verme yaratmasýydý. Kolektif bir alanýn çevre coðrafyasý gruplar arasý iliþkiye göre yer-gök ve yerde gökte oturanlar diye ayrýþýp isimlendirilmiþti. Aþaðý-yukarý; sað sol diye belirtilen yönler aþaðýda yukarýda olanlar. Saðýn adamý solun adamý diye gruplar üzerinde coðrafya alanlarý hem isimlendirilmiþ hem ayrýþtýrýlmýþtýlar. Böylece ittifaký giriþmeler üzerinde üçüncü bir ayrýþma, düzenlenme ve isimlendirme yaratýlmasý ortaya konmuþtu. Ýttifaklar arasýnda sosyal ve totem mesleki üreten iliþkiler düzeyinde ayrýþma ve isimlendirme yaratmasý da ortaya konmuþtu. Ýttifaký bitiþik zaman sosyal düzlemde yeme, sofra düzeni, giyim kuþam tarzý kültürel isimlendirmeli bir kültürel ayrýþmanýn yaratýlýþýydý. Hem de totem meslekli kâfirler (ekiciler-tohumu toprakta gizleyiciler) kunduracýlar, hallaçlar, dülgerler, demirciler gibi isimlendirme ve ayrýþma yaratýlmasýna uðramýþlardý. Ayrýþmalar ve isimlendirme yaratýlýþla geliþen süreçler ittifaklar oturana kadar tekrar tekrar devam devam eden çevrimler bir isim verme ve bir ayrýþma süreçleri olarak yaratýlýþa devam edecekti. Bitiþik zamanlý tekil kiþi yaþamýna göre ilk kolektif alan ayrýþmalý yaratýlýþa göre belirtilen anlama ve algý þu demekti. Avcý toplayýcý ayrýþmalý organizasyon üzerinde sadece "avcý toplayýcý olma görevi" kalacaktý. Diðer beþ baskýdan ikincisi olan güvenlik kolektif alandaki savunmacý üzerine yüklenecekti. Üçüncü baský olan "barýnma alanýnýn korunmasý" iþi de bekçiler diye ayrýþan isimli organizasyonun üzerine yüklenecekti. Dördüncü baský olan "yavru ile ilgilenme" baskýsý da bakýcýlar diye isimleþip ayrýþan düzenlenmeli organizasyon üzerine yüklenecekti.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |