"...Ve hepimiz az ya da çok rüyacý deðil miyiz!" -Dostoyevski |
|
||||||||||
|
Oysa kiþi kendi inancý içinde kendisini nadasa býraksa bile toplumun akýþý içinde toplum en kötü zaman içinde kendisini nadasa býrakmaz. Nadasa býrakýlan düþünce köleci oluþmanýn sorgulayýcý düþüncelere kendisini kapatma yatkýnlýðýydý. Kolektif düþünce karmaþýk ve yorulma isteyen bir kavrayýþtý. Kiþi mülk sahibi gibi yalýn ve kolaycý düþünce eksenindeki vaatler içinde güya kendisine pay çýkartýr. Bu vaat dâhilindeki kiþiler, kendi iç seslerinin tamah ve hoþlanýþý ile bencil iþtahlarýnýn peþine düþtüler. Açlýk, enerji saðlamalý enerji dönüþümü dediðimiz mana duyumudur. Açlýk hayatýn ve türümüzün üzerinde akan gerçekliðiyle bir manadýr. Açlýk kolektif yapýlarýn, kolektif bilincin, kolektif davranýþýyla; kolektif inþa sistemindeki polar baðlanmanýn temelidir. Bu açlýk temelledir ki çevreden organizma içine ve toplum içine enerji giriþ çýkýþlarý vardýr. Hayat denen özne çevreyi açlýk denen enerji giriþ çýkýþý mana ile anlar. Açlýðýn korunum manasýyla çevresinde giriþir. Hayatýn enerji saðlama ve enerjiyi harcama iþi yine hayatýn kendi beslenmesine; kendisini savunmasýna, barýnmasýna, neslinin devamý gibi bencilce olan iç yasalarýn korunmasýna doðru akýþ yapar olacaktý. Enerji saðlayýcý ve enerji düzenini koruyucu olan açlýk dürtüsü kiþilerin eksiðini birbiri üzerinde tamamlatýcý çevrimleriyle açlýk kiþileri, kolektif yasalarýn baðlaþtýrýcý eðimi içine sokacaktý. Kiþi enerji saðlarken (besin bulup besin tüketirken) enerji harcar. Yine kiþi kendisini savunurken, yavruya bakarken vs. enerji harcar. Bunlar eþ anlý akýþ içinde baþlamasý ve sürmesi gereken süreçlerdir. Bu eþ anlý süreçler tekil kiþi zamanlý akýþ üzerinde kolay kolay gerçekleþemezler Ýþte kolektif baðdaþtýrýcýlar kiþilerin bu eksiðini birbiri üzerinde yapýlan çevrimlerle tamamlatýr. Kolektif baðdaþtýrýcýlar avcýlarýn savunma iþini koruyucular üzerinde, koruyucularýn beslenme isini de avcýlar üzerinde tamamlatmayý, eþ anlý baþlatan süreçlerdi. Kolektif baðlaþtýrýcýlar, bileþik süreçleri eþ anlý baþlatan hýzlanmaydý. Cýlýz akan bir su yataðýna orda burada, saðda ve soldaki diðer cýlýz akýþlarý eklediðimizde yeni bir akýþ yeni bir hýz ve yeni bir potansiyel oluþur. Yani akýþ hýzlanýr. Tek kiþi cýlýz bir akýþtýr. Kolektif baðdaþtýrýcýlarla saðlanan katýlým nedenle tek kiþilik cýlýz akýþ hýzlanmýþtýr. Kolektif baðdaþma içinde enerji saðlama ve enerji tüketimine baðlý kiþinin olasý endiþe kaygýlarý güvenliðe dönüþüyordu. Hem de kiþi kolektif bað içinde enerjiyi saðlama ve enerjiyi tüketme iþini yarýnlar içi de garanti ediyordu. Açlýk; bir mana algýsýyla deðil, aksine enerji çevrimi gibi beliriþlerdeki somut maddi algýlarýmýzla vardý. Somut algýlý açlýk, maddi inþalarla birlikte ve eþanlý yaþanan bir eylem alanýydý. Açlýk gibi temel ihtiyaçlar hiyerarþisinin birbiri üzerinde somut saðlatmasý olan kolektif alanda da bu somutluk nedenle kolektif bir mana anlayýþý vardý Açlýk hem deneyseldi. Hem uygulamaydý. Kolektif yapýlarda deneysel ve uygulamalýydý. Bu nedenle kolektif yapýlarýn kolektif çýkarýmlarla yapýlan tasarýmlar kolektif baðdaþtýrma adýna “içince” davranýþtýlar. Ýþte “içince ya da amaçlý” olan bir kolektif algý deneyimi, groteski anlama gibi fosil kayýt içine yerleþmekle bir anlama anlatým kalýbý olacaktý. Bu kalýp anlayýþ nedenle kiþi "elma insanýn yemesi için" diyen bir içince anlayýþýn içinde olacaktý. Kolektif yapýlar ihtiyaçlar hiyerarþisi gibi somut çekiciler üzerine yapýlan bindiriþlerin baðdaþmasýydý. Hâlbuki köleci yapý neden dolayý daðýtýldýðý hiç bilinmeyen soyut bir rýzk daðýtma iþiyle, yine bizim için olma gibi köleci bir anlayýþla; inançtý. Oysa içincilik anlayýþý doðada yoktu. Yer bizim için sarsýlmýyordu. Ýçince anlayýþ tasarý yapan kolektif alanýn içinciliðinde doðmuþtu. Kolektif zekâ; kolektif yaþanmýþ kolektif düþünce deneyimlerden çýkar. Madde ve mana eþ anlý ve birlikte olsalar da kiþi için mana sonradan ortaya konan bir algý ve çýkarýmdýr. Isý içinde yakma, manasý da vardýr. Ama sobada elimizi yakmadan bu manayý çýkaramayýz. Doða olgu ve olaylarda mana çýkarmaz. Aksine doðada üssel belirimiyle belirsizler yasasý vardýr. Doða gibi evren gibi yasa olan yerde, irade ve için gibi çýkarýmlar olmaz. Ýçin düþüncesi olan mana ancak üreten toplum içinde vardýr. Ýrade bu üretimden ve üretim gücünden ileri gelir. Yani toplumdan önce ne irade ne içince anlayýþýyla mana düþüncesi yoktu. Toplum içindeki irade ve çýkarým gücü nedenle mana; kolektif olgu ve kolektif olaylardan önce vardýr. Çünkü kolektifin gücü üretim gücünde de öncedir. Toplum içinde mana tasarýma dönüþmüþtür. Toplum ilgili kiþileri eliyle manayý olgu ve olaylardan önce öngörü ve içince olarak tasarlar. Toplumdan ileri gelen irade nedenle toplum olgu ve olaydan önce düþündüðü bir tasýmý simüle eder. Veya test eder. Ya da tasarýmýný yapar. Unutmayýn ki tasarým yapmak kolektif yapýlarla var ve tasarým iþi ancak kolektif zamanlý, kolektif yapýyla kesikli süreklilik kazanýr.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |