..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Dilerim, tüm yaþamýnýz boyunca yaþarsýnýz. -Swift
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




5 Mayýs 2021
Dört Durumla Ancak Teoloji 8  
Bayram Kaya
Ýlk sel dönem içinde sunuda bulunma iþi pek olasý görülmez. Bu kiþinin kendisinde bilmeyle aklýna gelecekse de sunu depo edilen fazlalýk enerjiden kaynaklý bir birikimler süreci iþiydi. Ýlk sel dönem içinde depo edilen bir kolektif birikimin olmamasý, bu düþüncenin kolay kolay hayata geçmesini engelleyen durumdu.


:DHD:
Beslenme; çevredeki enerji akýþlý geçiþme, deðiþme ve dönüþme içinde kesikli parçalý durumlardan sadece bir tanesiydi. Keyfi olarak nereden geldiði bilinmeyen bir rýzk paylaþmasý yoktur. Eðer ancak kolektif güç içinde kolektif bað ile ve kolektif emek ile üretilene rýzk deniyorsa; kolektif alanýn inþasýna kadar doðada böyle bir sunum yoktu.

Kolektif alan giriþmesi dýþýnda böylesi öznel düzenli ve kolektif bilinçle üretilen bir depo enerjiye rýzk dendiðinde bu rýzk bir yerde gelmiyordu. Ve bu rýzksa eðer bu rýzký kimse de vermiyordu. Kolektif güç ile doðada söke söke alýnýyordu.

Ýlk sel atalarýn inþa içine gelmelerinde rýzk aramasý yapmak yoktu. Doða karþýsýnda zorluk ve tehditlere karþý koyacak güç birliði ile saðlasýndý yardýmlaþma vardý.

Saðlasýndý yardýmlaþma enerjisi, kolektif birim zaman içinde bir süre sonra biçim deðiþtirerek üreten enerjiye dönüþtü. Ýlk sel atalarýn rýzk paylaþmasýnda bulunmak diye bir sorunla inþa içine geliþ hiç yoktur.

Yardýmlaþan gayretle ortaya konan sonuca göre oluþan kiþisi deney imajlarýnda katýlýmcýlarýn kolektif anlayýþlý pay alma algýsý ortaya kondu. Saðlasýndý enerji bir yanýyla üretim enerjisine dönüþürken diðer yanýyla katýlýmca ortak pay almanýn paylaþým enerjisine dönüþtü.

Böylece kiþinin harcadýðý enerjinin yerine konmasý iþi yardýmlaþma enerjisi üzerinde dönüþüm ve biçimleniþlerle kolektif üretim enerjisi ve kolektif paydaþlýk enerjisine dönüþerek biçim deðiþti. Kolektif alan kolektif zaman üzerinde biraz geciken zaman ile kiþiye kolayca eriþeceði bir saðlamalar sürekliliði kazandýrdý.

Kolektif saðlamalar sürekliliði kiþiye garanti vermekle kiþisi kaygýlý tedirginlikler kolektif alan içinde ya hep ya hiçin saðlama huzuruna geçmenin güvencesini getirdi.

Böylece hemcinsler kolektif inþa içine doðada saðlamalarýna yöneldiði günlük iþlerge eylemlerinin, farklý iþleyimleri üzerinde yardýmlaþan iþleyimseler üzerinde organize olmakla; kiþisi saðlamlarýný, kolektif karþýlýk takaslara dönüþen anlayýþça inþa içine oldular.

Böylece baþlangýç içinde olmayan þimdiki sonuçtan geriye doðru bilinç çýkarýmla ilk seller baþka baþka nedenlerin enerji dönüþümleri içinde saðlama ve takaslar için þimdiki hal ile kolektif alan içine gelmiþlerdir denebilir.

Yeri gelmiþken þunu da söyleyeyim. El "kimine paydan hiç vermedik" derken, pay söylemi El ‘in diline kolektif süreç içindeyken yapýþmýþtý. Pay kolektif yapýnýn söylemidir. PAY: iþleyimle takas olan emeklerinin iþlerge karþýlýðýdýr.

Deðilse kolektif bir iþlerge karþýlýk kiþinin doðada kendi baþýna bulduðu ne paydý. Ne rýzktý. Ne paylaþýmdý. Payý pay eden, rýzk eden sihirli deðnek; bu rýzk denen, pay denen saðlama içine, takas etme içine ve üretim güç içine kolektif emeðin, kolektif gücün sokulmasýydý. Tüm köleci oyunlarýn kader, rýzk, pay ve kurgularda da bunun üzerine olacaktý.

Kolektif yapý paydaþlý yapýydý. El kolektif sistemin paydaþlý olan yapýsýndaki paylaþýmdan demle, daðýtýlan zorunlu kolektif paya; yani harcanan emeðin yarýn çalýþmak için geri yerine konmasý olan kolektif paya; þimdi mülk sahibinin cömertliði olan rýzk demesiyle El sürece keyfilik katýp; kolektif geçmiþi olan paydaþ hafýzayý bu kaplama sözcükler altýnda gizliyordu.

Sömüren kiþi, sömürdüðü kiþi sayýsýný arttýrdýkça, zenginliði ve egemenliði de bununla doðru orantýlý olarak artar. Efendi bir kiþide bir birim iþgücü sömürüyorsa 100 kiþide 100 birim emek gücü depo enerji sömürür.

Bir kiþinin günlük karþýlanmasý gereken girdileri 10 türlü enerjiyle on birimse; efendi dokuz birim kolektif birikimi ele geçirmiþ olmakla efendi çalýþmadan, köleyi çalýþtýrmadan; dokuz günlük ihtiyaç karþýlamasýný depo etmiþ demektir.

Oysa köle dokuz gün çalýþmaz veya efendinin iþ yerini 9 gün kapatmasýyla, 9 gün dayanma gücü olmayan köle; açlýktan ölmemek için efendiye daha baþtan maðlup ve teslim olacaktýr. Bu nedenle sömürenlerin sayýsý daima sömürülenlerin sayýsýndan azdýr. Hem de sömürenler yüzde on, gibi yüzde yirmi gibi bir deðer sayý arasýnda mutlu ve refahtýrlar.

Egemen azýnlýk kolektif yapýnýn elindeki depo enerji olan kolektif birikimleri almýþtýlar. Safi olan (amortismanlarý gideri çýkarýlan) kolektif zenginlikten, egemenler daha çok pay alýrken; üretenler daha az pay alýr. Buna mülkün huzur hakký ya da mülkün akarý, mülkün kirasý, mülkün kazancý, mülkün kârý, mülkün faizi vs.) denir.

Egemenlerin sömürüden aldýðý pay %80'lerden %70'lere, %60'lara, %50'lere, %40'lara doðru iniyorsa buna sözüm ona "sosyal adaleti saðlama" diyoruz.

Bir yandan bakarsak sosyal adalet kolektif sistemin geri baðlaným yasasýný çaðýrmakla kolektif hafýzasýndan yansýma olan meþruiyettir. Diðer yandan bakarsak, sosyal adalet içinde daima sömüren egemenler olmakla egemenlerin kolektif gelirden alacaklarý pay ne olursa olsun sömürüdür.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 4
Ölçü 2
Kendisini Kopyalama 1
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Kolektif Alan 24
Totemi Dil 24/ý

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Asuman [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]
Köle 3 [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.