Bildiðim tek þey, ben bir Marksist deðilim. -Karl Marx |
|
||||||||||
|
Burada birçok illüzyon vardý. Bir kere para, "hiç bir deðer üretmiyordu" ve "para üretim nesnesi" deðildi. Para mallar arasý takasý kolaylaþtýrmak için TAKASÇI BÝR DEÐÝÞTÝRME DEÐERÝ olmakla icat edilmiþti vs. Yani köleci sistemle beraber ayni malý öncüt verip borcu fazlasýyla geri alma iþi içindeyken önce takas yapan entegrasyon, kâr yapan ticari mantýða evirilmiþti. Kâr yapan mantýk köleci bir mantýk ve kiþi sahipli bencil bir öznel anlayýþtý. Ýþte köleci kâr olgusu, köleci ticaret olgusu; öncüt verilen paranýn kendisini kat kat fazlasý ile alma iþi paranýn kendi satýþ fiyatý olmuþtu. Ýþte paranýn borç alýnýp ta gerisin geriye bir vade ve faiz ile geri ödenen “paranýn satýþ fiyatý mantýðý” köleci sistem içinde sahne almýþtý. Kâr yapan(!) ticari kazanç (!) saðlayan tutum karþýsýnda, yeni tür El mantýðýnýn davranýþçý çeliþkileriyle baþ baþaydýk. Takasýn adý kâr yapan, kazanç saðlayan, faize dönüþen aldatan hile yapan ticaret ve alýþ veriþe dönmüþtü. Totem mesleði içinde üretilen grup mallarýnýn; buðdayla kundura gibi farklý kullaným ve farklý tüketim deðeri vardý. Farklý kullaným ve farklý tüketim deðeri olan bir totem mesleði ürün gruplar arasý karþýlýklý bir “deðiþtirme deðeri” ile “trampa (takas)” yapýlýyordu. Farklý kullaným ve farklý tüketimle beliren totem meslekli üretim nesnelerine doðru yönelme iþi her bir grubun kendilerine; “deðiþtirme deðeri” üzerinde eylemli bir takas alan zemini ve mekâný olan uzay zamaný açýyordu. Þunu da vurgulamakta yarar var. Kiþiler þimdiki gibi birçok iþ kolu iþ meslekleri olan bir toplum içine doðmuyorlardý. Bu nedenle gruplar totem yapýlar gibi içine kapanýp, kendi yaðýndan kavrulamamakla gruplar arasý giriþmeye ve takasa zorunluydular. Bu niye böyleydi? Üreten iliþkilerden önce yalýtýma olmuþ saðlasan bir grup yapýsý vardý. Yalýtýmýn da kendisine özgü yasalarý vardý. Bu yasalarýn baþýnda yalýtým geliyordu. Yalýtým bir merkeze göre; merkezi çevreye, çevreyi de merkeze baðlar. Kontrol edilebilirdir. Çevrim yapýlabilir. Saðlatan üreten kolektif üs selini oluþan kazançlar en az kayýpla yalýtýma alan içinde korunur. Depo edilir. “Yalýtýmýn kendisi parça içerikleriyle bir korunum yasasýdýr”. Sýnýrlý ve sayýlý bir ihtiyaçlar hiyerarþisi kiþiler üzerinde birbirine karþýlýk olan bir kolektif daðýlýmýyla eþ anlý gerçekleþmeler olsalar da, nüfus azlýðý hala kimi ihtiyaçlarý eþ anlý deðil de dönüþümlü (çarký felek usulü) sýrayla gerçekleþme içine sokuyordu. Yalýtýma bir kolektif alan içinde ortaya çýkan kolektif yetenek kolektif birim zaman, kolektif kiþiler üzerinde depolanýp kiþinin kendisi dýþýnda tekrar geri çaðýrýlan bir sýnýrlama ve bir kapasite olmakla yalýtýmdý. Çevre kaynak yetmezliði bu yalýtým alanýný bir en az ve bir en çok nüfus içinde sýnýrlamýþtý. Yani kiþiler böylesi kayýtlý, böylesine sýnýrlý nüfusla grup içindeydi. Bir merkeze göre ulaþýlabilir geri dönülür mesafe içeren, kaynaklarla sýnýrlý, yalýtýmlý bölge olmakla; bölgenin kýt kaynaklarýnýn belli bir nüfusa yetecek kadar olan kolektif yasalarý vardý. Bu nedenlerle üreten iliþki içinde olan bir grup, bu koþullar içinde ancak bir totem mesleðini yapar olarak belirmiþti. Bu nedenle bir totem grup, olasýlýkla bir, en çok iki totem mesleðine sahip olmakla eksikli bir ihtiyaçlar hiyerarþisini karþýlayan süreç içinde kendi sürecine baþlýyordu. Bir grup için eksikli bir ihtiyaçlar hiyerarþisini karþýlar olmak grubu dýþtaki diðer gruplarýn üreten iliþkisi içinde farklý tüketim ve farklý kullaným nesneleriyle taamlar olmanýn arayýþý bir çekim kuvvetine dönüþüyordu. Bu kuvvet alaný gruplarýn kendi canýný kurtarma, ölüsünü kurtarma zamanýndan beri yapýla gelen kurban sunulu bir tapýnak süreciydi. Bu süreç karþýlýklý ürün takasýna evirilmiþti. Üreten iliþki nesnesi içindeki ihtiyaçlar hiyerarþisi eksikliðinden kaynaklý tamamlatan bir deðiþtirme deðeri bir grubu diðer gruplar arasý iliþkiler ortamýna açýyordu. “Deðiþtirme deðeri” bir grup içinde eksikli olan ihtiyaçlar hiyerarþisini tamamlayacak olan belirmesiyle gruplara, gruplar arasý giriþme yaptýrdý. Gruplar arasý giriþme, gruplar arasý üssel devinimli bir belirme olmakla; yeni bir eyleme uzay zaman alaný açmanýn ÖZNE NESNEL OLANAÐIYDI. Bütünlüðü oluþacak bu özne nesnel olanaklar þu parçalardan oluþuyordu. 1- Her grup kendi öncesiyle kendisini belirleyen yalýtýmlý bir kolektif yasaya baðlý olan verili süreciyle yeni güne baþlýyordu. 2 – Bu nedenle bir grubun bir totem mesleðine sahip olmasý o grubun bu verili durumla bu ön koþul içinde olmasýydý. 3-Her bir totem mesleklerinin her biri birbirinin ayný olan kullaným ve tüketim nesnesi olurken; farklý bir kullaným ve farklý bir tüketim nesnesinin üretimi de olabiliyordu. 4- Farklý tüketim ve farklý üretim nesneleri birbirine karþýlýk, birbirini tamamlayan iliþkilerinden ötürü deðiþtirilebilirlerdi. 5- Bu nedenle her farklý kullaným ve farklý tüketim nesneleri bir birine karþý bir deðiþilir bir eðim potansiyeli taþýmakla “ deðiþtirme deðerine sahipti”. Deðiþtirme deðeri de zorunlu bir potansiyel ile akýþ eðimli eylemdir. “Deðiþtirme deðeri gruplar arasý giriþme olmakla, gruplar arasý giriþme de gruplara karþýlýklý olarak birbiri için üretmenin güvencesi, garantisi olan ENTEGRASYONDU (uyumlaþma, bütünleþmeydi). Her þey kendi üssel belirsiziyle olan devinmesi içinde kolektif alanda sahne alýrken; kolektif akýl ya da kolektif özne de sahne alýþlar üzerine bindiriþler yapmak suretiyle saðlatan paydaþlý eylemleri paydaþlý saðlasan amaçla düzenli (regüle) hale getiriyordu. Ýþte El, bu geliþmiþlik seviyesi içinde kolektif öznenin kolektife göre regüle ettiði özgecil bindiriþler (modülasyonlar) yaptýðý yerde El; kendi kiþi egosu ile kiþisi sahipli, özelleþtirmenin ve sömürünün sýnama yanýlmasý olacak türlü hileli bindiriþlerini yapacaktý.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |