..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Gerçek bir sevgide diðer insanýn iyiliðini istersin. Romantik sevgide diðer insaný istersin. -Margaret Anderson
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Sanat ve Sanatçýlar > Salih Zeki Çavdaroðlu




7 Mayýs 2020
Lâle Devri’ Nin Önemli Bestekârlarý  
TANBURÎ MUSTAFA ÇAVUÞ VE DÝÐERLERÝ

Salih Zeki Çavdaroðlu


Osmanlý dönemi geleneksel mûsýkîmizin baþta TANBURÎ MUTAFA ÇAVUÞ olmak üzere diðer bestekarlarýnýn incelendiði bir yazý...


:AJGA:

Klâsik musýkimiz’in sözlü eserler formundan bir dal olan “þarký” o zamana kadar hep kâr, beste, aðýr ve yürük semâi formlarýnýn gölgesinde kalmýþ idi. Þarký her ne kadar baþat form niteliðini daha sonraki yýllarda Hacý Arif Bey’ le kazanacaksa da, Lâle Devri’nde þiirde Nedim’ in musýkîdeki izdüþümü olan “…Erken gelmiþ bir Pop-Müzikçinin :Tanburî Mustafa Çavuþ’un,Ýstanbullu zerâfetiyle Halk Musýkîsi’ ni ustaca meczederek ortaya koyduðu sentez …” le adeta geleneksel musýkîmizi halkla buluþturmuþtur. Bir anlamda divan þiirinde Nedim ne ise, Mustafa Çavuþ da mûsýkîde odur. 1

Türkiye topraklarýnda geleneksel mûsýkînin popülerleþmesinde öncü adýmlarýn her ne kadar þarký formunun geliþtirilmesi olarak görülse de :
“….18. yüzyýlda klâsik formuna ulaþan Türk musýkýsinin popülerliði o dönem için açýkça ortadadýr. Mevlid’ in ve Bayram Tekbîr’ inin (Saltanatlý Tekbîr) besteleniþi, yani toplumun büyük ekseriyeti tarafýndan genel kabul görmüþ sözlerin müzik ile icrasý bunun bir göstergesidir.Yine klâsik Türk Mûsýkîsi’ nden neþet eden ve klâsik üslûbun aðýr anlatýmýndan sýyrýlarak, halkýn daha kolay anlayabileceði eserler olan þarký formu, o dönem için popüler müziðin ilk örneði sayýlabilir. Ancak, Hacý Arif Bey (1831-1885)’ in mûcidi olduðu bu müzik için günümüzde ‘popüler’den ziyade ‘klâsik’tabiri uygun bir tanýmlamadýr. Dolayýsýyla popüler olanýn zaman içinde-toplumda genel kabul görmesine baðlý olarak-klâsik bir özellik kazandýðýný söylemek mümkündür…” 2

Mustafa Çavuþ Enderûn’da eðitim alacak ve sonrasýnda Osmanlý saray sistemi içinde “Çavuþ” luk rütbesine kadar yükselecektir. Bestekârlýðý yanýnda ayný zamanda iyi bir þairdir ve neredeyse bütün þarkýlarýnýn güfteleri kendisinindir. Güftelerini zamanýn geçerli vezni, aruz’ un hilafýna, hep hece vezni ile yazdýðýndan; onu geleneksel mûsýkîmiz içinde, bir “aþýk ozan” olarak kabul edebiliriz. O zamana kadar mûsýkîmizde hüküm süren aðýr baþlý, vakur, hüzünlü ve melânkolik çaðrýþýmlar yerine, Mustafa Çavuþ’ un þarkýlarý;

“…son derece zarif, þûh, samimî, biraz içli, nüktedan ve akýcýdýr. Büyüleyici çok güzel naðmelerle örülü þarkýlarý, en klâsik muhitlerden, en mütevâzý halk tabakalarýna kadar her muhitte büyük raðbet görmüþ ve çok sevilmiþtir. 35 þarkýsýnýn ara naðmesini Dr.Subhi Ezgi ,’ Dök zülfünü…’ diye baþlayan, belki en meþhur þarkýsýnýn pek parlak aranaðmesini de Ûdî Nevres Bey yapmýþlardýr…” 3

Eserlerinin bütününe baktýðýmýzda; çok deðiþik makamlar kullanmakla birlikte aðýrlýklý olarak Uþþâk, Beyâtî, Hüzzâm’ ý , usûl kalýplarý olarak da Yürük aksak ve düyek’i tercih etmiþtir. Aradan 300 yýl gibi bir zaman geçmesine raðmen Hisar-Bûselik/ “Dök zülfünü meydâne gel”, Beyatî/”Çýkalým sayd-ý þikâre”, ”Sebep ne bakmýyor yüzüme” Isfahan/”Fesleðen ektim; gül bitti”, Sabâ/”Bir esmere gönül verdim”, Þehnâz/”Fýrsat bulsam, yâre varsam”, Þehnazbûselik/”Küçüksu’ da gördüm seni”, Uþþâk/”Gitti de gelmeyiverdi” baþta olmak üzere günümüze kadar gelmiþ toplam 36 þarkýlýk diðer bütün eserleri de tazeliðini koruyarak ve zevkle dinlenilmektedir.

“…Gerçekte XVII. yüzyýl ortalarýndan XVIII. yüzyýl sonlarýna kadar geçen 1,5 yüzyýl, sadece MUSTAFA ÇAVUÞ’ uyla deðil; KUTBÛNNÂYÝ OSMAN DEDE, muhteþem klâsikler ZAHARYA,TAB’Ý, EBÛBEKÝR AÐA, SÝNEKEMÂNÎ/(Rýza Efendi’ den (1780-1852) önce kemânî olarak bilinen AHMED ÇELEBÝ (Kantemir’ in hocasý ve 1799’ da ilk sîne kemanýný Saray’ a aldýrtan sanatkâr)ÝSMAÝL EFENDÝ, CAFER AÐA, CORCÝ, HIZIR AÐA, MÝRON, ÝZAK, TODORÝ, HAMPARTSUM, ÝBRAHÝM AÐA, ALÝ AÐA gibi sanatkârlarýn hepsi “sînekemânî” dýr…” 4

Lâle Devri’ nde Tanburî Mustafa Çavuþ dýþýnda Tab’ i Mustafa Efendi(ö.1770), Enfî Hasan Aða (1607-1662), Ebûbekir Aða(ö.1759), Kara Ýsmail Aða(ö.1724) , Dilhayat Kalfa(1710-1780), Kutb-ý Nâyi Osman Dede(1652-1730) gibi diðer büyük bestekârlar da gerek klâsik çizgide, gerekse dönemin getirdiði deðiþim doðrultusunda eserler vermiþlerdir. Bunlardan Ebûbekir Aða’nýn Segâh/”Etti o güzel ahde vefâ”, Tab’i i Mustafa Efendi’ nin Bayatî-Yürük Semâî/ ”Gülyüzlülerin þevkýne gel nûþ edelim”, Hüseynî-Nakýþ Yürük semâî/”Ben gibi sana âþýk-ý üftâde bulunmaz”isimli eserleri örnek olarak gösterilebilir . Kutb-ý Nâyî Osman Dede ‘nin “Miraciye”si ise, Türk tasavvuf mûsýkîsinin emsalsiz bir þâheseridir.

1730’ da Patrona Halil isyaný ile son bulacak olan Lâle Devri, o tarihten sonraki Batýlýlaþma ve deðiþim hareketlerine uygun bir zemin hazýrlayacaktýr.
Patrona Halil Ýsyaný’nýn bir benzeri ondan bir süre önce 1669 senesinde Rusya’da yaþanýr. Bizde II. Mahmud’un yapacaðý reformlar için örnek aldýðý Rus Çarý Petro’ya karþý da ülkede bir ayaklanma baþ gösterir. Ancak Petro bu isyaný kanlý bir þekilde bastýrýr. Bu isyan, ayný zamanda Osmanlý ‘nýn Batýlýlaþma çabalarý için bir süre daha bekleyeceðinin iþareti olacaktýr.

“…Gerçi bu isyan ‘Lâle Devri’ dediðimiz dönemde giriþilen politikayý deðiþtirmez; III. Ahmed’i deðiþtirir, ama onun yerine geçen I.Mahmud, isyaný çýkaranlarý yok ettikten sonra, kalýnan yerden devam eder. Ama kalýnan yer de, devamý da, Petro’nun giriþiminin yanýnda son derece cýlýzdýr…” 5



1 Yalçýn TURA,”Türk Musýkîsi’ nin Meseleleri”, Pan Yayýncýlýk, Ýstanbul, 1988, s.25
2 Yahya Kemal TAÞTAN, ”Tegannî’den Irlamak’a Musýkînin Serencamý”, Köprü Dergisi, 1999 Yaz sayýsý, sayý:67
3 Yýlmaz ÖZTUNA,”Türk Musýkîsi Ansiklopedisi”, Millî Eðitim Basýmevi, Ýstanbul, 1974, C.II, s.46
4 Cînuçen TANRIKORUR,”Osmanlý Musýkîsi”,Osmanlý Medeniyeti Tarihi, Zaman Gazetesi Yay., Ýstanbul, 1999, c.2, s.508
5 Murat BELGE, ”Batýlýlaþma:Türkiye ve Rusya”, Modernleþme ve Batýcýlýk, Ýletiþim Yayýnlarý, Ýstanbul, 2002, C.3,s.44

https://wordpress.com/post/ferahnak.wordpress.com/470



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn sanat ve sanatçýlar kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Endülüs Ýslam Devleti Medeniyeti Ýçinde Elbette Musýki de Vardý
Bir ‘uç Beyi’ : Münir Nureddin Bey
1930’ Lu Yýllarda Musýkimize Yönelik Tasfiye ve Ayar Sonrasý Aralanan Kapý Ýle Tanýþýp Dost Olduðumuz Arap Musýkisi ve Arap Filmleri Maceramýz
Vefatýnýn 21. Senesinde Mûsýkîmizde Bir Ekol, Ýcrâ ve Üslûp Âbidesi: Bekir Sýdký Sezgin
Yahya Kemal Þiiri" Nin Musýkimizdeki Yeri
Osmanlý Mûsýkîsinin Ýpi Çekiliyor
Sadrâzam Râmi Mehmed Paþa ile Müzikolog - Bestekâr Dimitrius Kantemiroðlu Dostluðu
Necip Fâzýl - Nâzým Hikmet
Büyük Gezginimiz Evliya Çelebi" Nin Seyahatnamesi Ýçinde Yer Alan Musýki Bilgileri Ýtibariyle Akademik Açýdan Ýncelenmeli ve Deðerlendirilmelidir.
Doðumunun 170. Yýlýnda Musýkimizin Bir Büyük Güfte Þairi: Mehmet Sâdi Bey (1839 - 1902)

Yazarýn Ýnceleme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Mukaddes Kitabýmýz’daki Âyetler ile Tarihî Veriler Iþýðýnda: Türkiye’de Yahudicilik Hareketleri
Cumhuriyet' Ýn Radikal 'Ýnkilâplarý '' Sürecinde Tarihi Musikimiz de Payýný Almýþtý
Necip Fâzýl" da "Peygamber" Aþký….
2. Adam Ýsmet Ýnönü' Nün Müzik ile Ýliþkisi
Osmanlý Düþmanlýðý Cumhuriyet Hükümetine Osmanlý Arþiv Belgelerini Dahi Hurda Kaðýt Deðerinden Sattýrmýþtý
Yazýlýþýnýn 600. Yýlýnda Süleyman Çelebi" Nin "" Mevlîd" Ý
Ezan Bundan Tam 70 Sene Önce Tekrar ‘rab’ Ça Okunmaya Baþlanmýþtý.
‘ 2. Adam ‘ Ýsmet Ýnönü’ Nün Cumhurbaþkanlýðý Döneminde Kültür, Sanat ve Musýki
Türk Musýkisi' Nin Okullarda Öðretim ve Radyolarda Yayýn Yasaklarý Sonrasýnda Arap Filmlerindeki Müziklerin Müziðimizin Arabeskleþmesine Etkileri
Üçüncü Selim Devrinde Türk Musikisi

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Vefatýnýn 67. Yýlýnda Ziya Osman Saba’ Yý Rahmetle Anýyoruz... [Þiir]
Ýki Bedene Tek Ruh [Þiir]
Adý Konulmamýþ Duygular [Þiir]
Aþk Bir Terennüm Ýse [Þiir]
Hayal Bazan Gerçeði Aþar [Þiir]
Sensizlik Beyitleri [Þiir]
Yaðmuru Beklerken [Þiir]
Her Þey Geçmiþte Kaldý [Þiir]
Vesvese [Þiir]
"" Mâzi Kalbimde Yaradýr "" [Þiir]


Salih Zeki Çavdaroðlu kimdir?

Otuz yýldan fazla bir süredir Geleneksel Türk Musýkisi eðitimi aldým. Üsküdar Musýki Cemiyeti' nde 20 yýl korist - solist olarak görev yaptým. Bu güz Türk Musýkisi üzerine makaleler yazýyorum. (bkz. www. musikidergisi. com)

Etkilendiði Yazarlar:
N.Fazýl , C.Meriç, B.Ayvazoðlu,


yazardan son gelenler

yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Salih Zeki Çavdaroðlu, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.