Olgular görmezden gelindikleri için var olmaya son vermiyorlar. -Huxley |
|
||||||||||
|
Fakir Baykurt'un hangi kitabýnda okumuþtum. Hatýrlayamýyorum. Bir köyde yoksul bir aile sabah akþam taþlý bir tarladan taþ topluyorlar. Tarlanýn her tarafý taþ. Topla topla bitmiyor. Sonunda baþarýyorlar. Orayý ekilecek duruma getiriyorlar. Ýnsanýn doða ile mücadelesi sürüp gider çaðlar boyunca. Ýnsan bu, deðiþtirmek istiyor, üretmek istiyor. Abdullah Öztürk'le zaman zaman telefon sohbetlerimiz olur; edebiyattan sanattan, daha çok Ýskenderun'dan. O Ýzmir'de, ben Ýstanbul'da. Ýskenderun'da iken sohbetlerimiz olurdu. Artýk bunlar mümkün olmuyor. Savrulduk, savrulduk.. yalnýz kaldýk.. Son konuþmamýzda Mahmut Kuru'yu anlattý bana, o anlattý ben duygulandým. Neden haberim olmadý, diye kendime kýzdým, kederlendim. Oysa Mahmut Kuru'yu duymuþ olmam lazýmdý. Yaþarken ne çok þeyi ýskalýyoruz. Sonra, kütüphanemi karýþtýrdým. Kitaplarýmýn arasýnda Mahmut Kuru'nun kitabý çýktý. Çocuklar gibi sevindim. 1957 yýlýnda 80 sayfalýk, Varlýk Yayýnlarý'ndan çýkan þiir kitabýný elime aldým, baþladým okumaya. Çok beðendim, harikaydý. Hatay'la ilgili Ýskenderun'la ilgili þiirler de vardý. Ýþte bu þiir kitabýný elime alýnca kurþuni renkteki kapaðýnda “Taþlý Tarla” yazýyordu ve bu kitap aldý, götürdü Fakir Baykurt'un ortaokul yýllarýnda okuduðum kitabýna. Edebiyat budur iþte, sizi ya alýr bir tarafa sürükler veya sarar sarmalar kendine hapseder. Ýskenderun güzel þehir yaþanýlasý þehir peki hafýzasýna ne oldu, neden sahip çýkmaz böyle deðerlerine. Bugün bir Ali Göçmen bir Sadullah Çaðlar gibi nice abiler ablalar yazýyorlar, çiziyorlar kültür hayatýmýza çentik atýyorlar. Nerde kadir kýymet... Ýyi ki Ses Gazetesi varda bunlarý yazabiliyoruz. Ben burada Hatay'ýn Orhan Velisi Mahmut Kuru'nun, Taþlý Tarla'sýndan; taþ deðil de sözcük toplamaya baþlýyorum müsadenizle. Sonra da Abdullah Öztürk'ün izniyle Facebook'da paylaþtýðý yazýyý aktaracaðým: Singerde dikiþ diker Fatma'nýn kýzý Fatma'nýmýn oðlu Payas'da þoför Kocasý Manav köprübaþýnda Fatma'ným çýrçýra gider geceleri Gülnaz hanýmla ...... Dün akþam seni düþündüm Gözlerim aðlamaklý Fakir soframýn baþýnda yanaklarýn öylesine kýzarmýþ Öyle güzel di ki saçlarýn Öpmek geçti içimden ............ Ama bu benim memleketim Doðup büyüdüðüm topraklar Bir ucu arþýn arþýn Halep topraðýný döver Bir ucu metre metre Seyhan ovasýný Adýna HATAY demiþ Mustafa kemalim ........... Antakyaya yaðmur yaðýyor sicim sicim Ben üþüyorum Aðaçlar üþüyor, kuþlar üþüyor, caddeler Ayakkabým kýravatým þapkam üþüyorumsokaklar saçaklar evler Sokaklar saçaklar evler Hep birlikte üþüyoruz. .......... Tanýrsýn Antakya þehrini Tanýrsýn esmerim Ýnsanlarý öylesine çýlgýn Öylesinr sevdalý deðil .......... Hatayda bahar Sýcak bir emek gibi tatlý Sýcak bir emek kadar Kitabýn sonunda Mahmut Kuru kendini anlatmýþ: Yaradan fakir yaratmýþ Gelenler fakir beni bu dünyada Eskiler de bilir fakir olduðumu Hele dostlarým Ýç yüzüme kadar Abdullah Öztürk'ün kaleminden; Mahmut Kuru: 23 Ekim 1955’te doðan ve 8 ay yaþayan oðlu Mustafa’yý kaybetmenin acýsý ile yazdýðý MUSTAFA þiirinden 1928 doðumlu olduðunu anlýyoruz.Antakya’lýdýr.Ýskendern’da TEK(Türkiye Elektrik Kurumu)te uzun yýllar büro memurluðu yapýp,emekli olmuþtur.Garip kuþaðý þairlerinden olup garibimin ne yýl öldüðünü bile duymadým.Sonradan ortak arkadaþým Doðan Vural’dan öðrendiðime göre bütün þiirleri,kütüphanesi hele hele o fotoðrafarý,kýzý ve damadý tarafýndan ölümünden sonra üç paraya bit pazarýnda satýlýr.Böylelikle,””eskiye raðbet olsa bit pazarýna nur yaðardý””sözü ilk kez hayatta karþýlýk bulur ve bit pazarýna nur yaðar.Mahmut Kuru,þair olduðu kadar ünlü bir fotoðraf sanatçýsý idi.Sakladýðý 1960’lý yýllarýn bir Tercüman Gazetesinde ki Ratip Tahir Burak adlý bir yazarýn yazýsýnda o’nun için”” objektifi ile þiir yazan sanatçý”” nitelemesini yaptýðýný hiç unutmam.!970’li yýllarda Mahmut Kuru’nun þiirlerini kendi sesinden dinler,edebiyat ve edebiyatçýlarla ilgili aktarýmlarýný dinler ve Ýskenderun,Antakya ya da doða temalý fotoðraflarýný hayran hayran incelerdim. Þair Süleyman Okay’ýn yakýn arkadaþlarýndandýr.Ne yazýk ki Mahmut Kuru hakkýnda herhangi bir kaynak bulmak mümkün olamadý.Kasým 1957’de Varlýk Yayýnevi'nden "Taþlý Tarla" adýnda bir þiir kitabýnýn yayýnlandýðýný biliyorum.Ayrýca nerden saðladýðýmý hatýrlayamadýðým kitap fotokopisi bende bulunmaktadýr. Bu kitaptan bir Mahmut Kuru þiiri aktarayým. YAÞAMAK ÜZERÝNE Dallarý düþünsem Serçeler tedirgin olur Sularý düþünsem,balýklar. Köstebekler toprakta geliþir,büyür Ayrýk otlarý Hardallar Bizde büyürüz. Bizimle birlik Ter damlalarý da büyür Aðzýmýzda lokmalar, Týrnaðýmýzýn dibinde ölüm Bir parmak ötemizde yaþamak Çocuklar okulda Karým evde Dairede ben büyürüm Ayaklarýmýz cadde cade Sokak Sokak 1956
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © kemal düz, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |