Bütün sanatlarda insaný þaþýrtan bir yan vardýr. -Alain |
|
||||||||||
|
2011 yýlýnýn ilk ayýýnda gösterime girmesi beklenen ‘HÜR ADAM’ la, filmin konusu olan adamýn milletine karþý esaret aþýlanacak gibi bir his içimde uyansýnmý uyanmasýnmý? Uyanmasýn. “Hür adam”la gelen yeni kölelik dönemi mi demiyeceðim! Çünkü son 5 asýrdan bu yana kölelik Kürtler için adeta hiç bir zaman uzaklaþmayan yazgý olmaya and içmiþ gibi!? Budan dolayý kýsa bir deðini ile yetineceðim. Fragmanlarýn özellikleri filmin en önemli kare ve cümlelerdeki vurguculuk ile izleyicinin belleðinde derin izler oluþturmaktýr. Filmin senaristi Mehmet Tanrýsever. Tanrýsever Habertürkte ‘Hür Adam’ filminin tanýtýmýný yaparken: takriben 20 yýl önce böyle bir giriþimde bulunmak istediðini ancak rüyada üstad Bedüüzamaný gördüðünü ve Üstadýn tanrýsevere böyle bir giriþimde bulunmamasýný zira daha kendisini tanýmadýðýný aradan gecen zaman sürecinde üstadla ilgili 2o yi aþkýn kitap okuduðunu ve üstadýn öðrencileri ile yaptýðý görüþmelere binaen bu yapýmýn sorumluluðuna adandýðýný, nihayet filmin çekimlerinden sonra tekrar rüya aleminde üstadý gördüðünü ve üstadýn sevinçle kendisine teþekkürlerini sunduðunu…. Yine Tanrýseverin kendi ifadesi ile bir senarist olarak inandýðýný filme ana tema olarak iþlediðini, “Ülkesini ve vatanýný sevsin diye halký yönlendirdiðini…” /Habertürk itiraf ederek halkýn US vurma yeteneði ile adeta alay ettiðini, belirtmek için ise Kürt-Türk sorununa %80 çözüm getireceðini söyleyecek kadar büyük bir iddia sahibi! Ýmkan bulabilseydim sayýn Mehmet Tanrýsever’e bazý sorularým ve herhalde o sorularýmdan bazýlarý þöyle olurdu. 1-Bu vatanýn evlatlarý daha ne zamana kadar parya olarak görülmeye davam edileceði? 2-Acaba bu filimle Kürtlere yeniden kölelik prangasý takmanýn baþka bir versiyonu iþlememiþ midir? 3-Bir müslüman olarak Makyevalist bir Cumhuriyetin savunuculuðunu üstlenmek için ömrünün 35 yýlýný feda etmiþ bir said-i nursinin varlýðýný neden þimdiye kadar göremedim? 4-Eski Said ile yeni Said arasýndaki farký neden bende sayýn tanrýsever gibi algýlayamamýþtým? 5-Eski Said’in muhafazakarlýðý ile Osmanlýyý muhafaza/korumak/ya çalýþtýðýný, yeni Saidde ise dindar bir cumhuriyeti savunduðunu ve senaristin kendiside dindar bir cumhuriyetci olduðunu ve ikisi/Said ve Tanrýsever/ arasýndaki farksýzlýðý neye yorumlayýp nasýl anlamalýyým? 6- Bir filimle Kürt sorununun %80 çözebiliyorsunuz, Kürlerin bu kardar acý çekmelerine neden bunca yýldýr sessiz kalýyordunuz dicebilrisiniz ki Bedüüzaman müsaade etmemiþti þu halde son 30 yýlda öldürülen kürtlerin vebali bedüüzaman aittir diyebilrimiyim? 7-Yine yeni Said’in son 35 yýllýk ömrü zorluklar ve haksýzlýklar ile kendisine karþý duranlara hakkýný helal etmesi ile eski Said’de dönemin padiþahý için söylediði; ‘Zalimler için yaþasýn Cehennem’ de farklý kiþilikler yaratýlýp böylece Kürtlere, özellikle son yüzyýlda zorluklar ve haksýzlýklar tattýran sistem beköileri adýna onlar için günah çýkartma iþlevini yine Türk Ýslamcýlarý üstlendi mi? … Bu filmin fragmaný ve hakkýndaki tanýtým programýnda elde ettiðim izlenimlerim ve sorulacak sorularým burada yazýlanlardan çok daha öteye gidiyor! Duygularýmý bir an için tutsaklaþtýrýp fragmanda kullanýlan önemli birkaç cümleyi buraya aktarýp paylaþmak istiyorum. 1-Ekmeksiz yaþarým hürriyetsiz yaþayamam/S. Kurdi 2-Bin yýldýr islama hizmet etmiþ bir milletin torunlarýna kýlýç çekmek haramdýr/S. Kurdi fetvasý 3-Benim dindar bir cumhuriyetci olduðum o dosyadaki tarihçeyi hayatým ýspat eder!/S.Kurdi 4-Kürt-Türt Kardeþtir!/S. Kurdi 5-Dindar Cumhuriyetci/Filmden 6-Bunlara Nur postacýlarý diyorlar resmen devlet kurmuþlar!/Filmden 7- Said’in Amerika ile ilgili görüþlerini Amerikanýn ileride ne olacaðýný…/M.Tanrýsever 8-Bu milleti Türkle idare ediyor bundan böylede Türkler idare edecek!/S.Kurdi ve… Fragmanda Said-i Kurdiye nispet edilerek vurgulu bir tonla söylenen “Bu milleti Türkler idare ediyor undan böylede Türkler idare edecek!” Tümcesini iþittiðimde, daha önce bir panelde “Türkiye Türklerindir” sloganý ile yayýnlanan bir gazetenin yazarýna yönelttiðim %2,8 azýnlýðýn içindeki beyaz olarak kendisini nasýl hisstiðini anýmsadým bir an! Sahi istatiklerde yayýnlanan %2,8 azýnlýk kimlerdi, hatýrladýk mý? … Bu yazýnýn baþlýðýnýda Kürt milletinin baðrýnda yetiþen Said-i Kurdi bedüüzamana büyük harflerle mal edilen cümle ile baþlamamak ve bitirmemek Bedüüzamaný anlamamak demektir. Beni bölücülük veya provakatörlükle suçlamaya yeltenmeyin, baþlýk bana deðil bedüüzaman ait-imiþ! Þu halde Kürtlerin yeniden bedüüzamaný anlamalarý için onlarý irþad edecek Türk islamcý þakirtlere çok önemli vazifeler düþüyor. Eh! Ne diyelim? Üç kýtaya Ýslamý Kýlýçla yaymakla övünen bir milletin dininin gölgesinde ya ölüm ya da teslimiyetten baþka alternatifimiz olmadýðýna göre… Türk Ýslamcýlarý hangisini seçmemizi isterler acaba? “Türkiye’de, Kürt ve Kürdistan’ý elde tutmanýn sömürgecilik doktrini ‘DÝN’dir. Türkiye’de, -Burjuva Sýnýfýnýn- elde ettiði ekonomik gelirleri ‘üretenle’ paylaþýlmamasý için toplumsal karþý koyuþun reflekslerini ‘kör’ etme adýna kullanýlan sömürü argüman yine ‘DÝN’dir. ‘Sunni Ýslam’ öðretisi ; ‘Türk Sömürgeciliðinin’ literatürlerde ki diðer adýdýr.” Þeklinde mükemmel bir tespitte bulunan dostuma katýlmamak insafla baðdaþmayacak tutum olurdu.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Muhammed CAN, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |