Aðlamak da bir zevktir. -Ovidius |
|
||||||||||
|
M.NÝHAT MALKOÇ “Trabzon dört bin yýllýk tarihi geçmiþi olan bir kültür ve sanat þehridir” sözü dillere pelesenk olmuþtur. Fakat bu kalýplaþmýþ sözü besleyen ve geçerli kýlan kültürel etkinlikler yeterli deðildir. Bundan önceki belediye yönetimi birkaç þarký türkü yarýþmasýndan baþka bir þey yapmadý beþ yýl boyunca. Yeni belediye yönetimi iþ baþýna geldikten sonra, belediyenin kültür ve sanata katkýsý hissedilir þekilde arttý. Trabzon’da kültürel hareketlilik baþladý. Asým Aykan döneminde belediyenin kültür, sanat ve edebiyat içerikli yarýþmalarý sýk yapýlýrdý. Arada beþ yýllýk fetret dönemi yaþandý. Þimdi bakýyorum da belediyenin güzel çalýþmalarý var kültür, sanat ve edebiyat alanýnda… Bunlardan biri de geçenlerde yapýldý. Trabzon Belediyesi ile Türkiye Yazarlar Birliði Trabzon Þubesi tarafýndan “1. Þiir ve Deneme Yarýþmasý” düzenlendi. Yarýþmanýn jürisi çok tartýþýldý. Peki tartýþýlan bu jüri kimlerden oluþuyordu: Makine Mühendisi Ýbrahim Saðlam, Karikatürcüler Derneði Trabzon Temsilcisi Adnan Taç, Trabzon Belediye Baþkan Yardýmcýsý O. Gökhan Bali, Emekli Müzik Öðretmeni Nurcan Yazýcý, Türk Dili ve Edebiyat Öðretmeni Ýbrahim Kavzoðlu ve Mustafa Mazlum… Adlarýný sýraladýðým bu arkadaþlarýmýz alanlarýnda saygýn insanlardýr; hepsine saygý duyuyorum. Bu kiþilerin adlarýnýn önünde “þair, yazar” sýfatlarý da vardýr. Fakat bu sýfatlar sanatta biraz da göreceli olduðu için ben bu sýfatlarý þimdilik yazmamayý tercih ettim. Baþta da belirttiðim gibi bu yarýþmadan evvel, yarýþmanýn jürisi gündeme oturtuldu. Bazý yazar dostlarýmýz jürinin yetersiz olduðunu, böyle bir yarýþmayý deðerlendirecek kapasitede olmadýðýný söylediler. Bu tartýþmaya müdahil olmamayý tercih ettim. Fakat yarýþma sonuçlanýnca jüriyi eleþtirenlere ben de hak verdim. Çünkü bu yarýþmaya katýlanlardan biri de bendim. Türkiye genelinde düzenlenen 32 yarýþmada birincilik, ikincilik, üçüncülük ve mansiyon ödülü kazanan biri olarak, yaþadýðým þehri anlatmak için kaleme sarýldým. Bir aylýk yoðun bir çalýþma sonucunda iki deneme, iki de þiir yazdým. Zira her yarýþmacýnýn ikiþer eserle katýlma hakký vardý. Ben de her iki hakkýmý da kullandým. “Trabzon’un Görsel Geleceði” konulu deneme yarýþmasýna 52 eser katýldý. Bu eserlerden ikisi bana aitti. Birincilik beklediðim bu kategoride mansiyon bile kazanamadým. Bu kategoride bir lise öðrencisine bile mansiyon ödülü verilirken, hayatýný bu iþe adamýþ birisi olarak bana o da çok görüldü. Kimseyi küçük gördüðüm filan yok. Fakat tevazuya da gerek yok “Ben bu iþin ustasýyým” Bunu Türkiye genelinde aldýðým 32 ödülle ispatlamýþým. Kimse bana “bu iþ görecelidir, herkesin bakýþ açýsý farklýdýr” filan demesin. Altýn her yerde altýndýr. Benim jüriye sunduðum altýnlarý teneke olarak algýlayanlarýn bu iþten ne kadar anlayýp anlamadýklarýný sorgularým. Eserlerim ortadadýr. Bu eserler yakýn zamanda belediye tarafýndan kitap haline gelecektir. O zaman benim ne demek istediðimi herkes anlayacaktýr. Þiir yarýþmasýna gelince o yarýþmaya da iki eserle katýldým. Þiiri birinci seçilen Mehmet Þamil Baþ’ýn þairliðini asla tartýþmam. Fakat bir kýsým þiirlerin 23 Nisan þiiri ayarýnda olmasýna raðmen dereceye girdiðini de söylemeden geçemeyeceðim. Benim favori olarak gördüðüm þiirim dereceye giremezken, öylesine yazdýðým, hece ölçülü þiirimin mansiyon ödülü almasýný da bir gariplik tecellisi olarak görüyorum. Demek ki bu jürinin, imge derinliði olan þiirlerle arasý yok. Bir kere bu jüride þairliði sanat çevrelerince kabul görmüþ bir þair yoktur. Ýsmin önüne ‘þair’ sýfatý eklemekle þair olunmuyor. Türkiye’de 32 ödül alan benim gibi bir kiþinin jüri üyeliðine alýnmamasýný da bir türlü anlayamýyorum. Ben de bundan sonra karikatür yarýþmasý jürisine dâhil olmak için þartlarýmý zorlayacaðým. Jüri bir sanat katliamý gerçekleþtirmiþtir. Bunu eserler toplu olarak yayýnlandýðýnda herkes eserleri karþýlaþtýrarak görecektir. Öte yandan bir öðretmenle bir lise öðrencisinin ayný kategoride yarýþtýrýlmasý büyük bir hatadýr. Bunun yanýnda “Trabzon’un Görsel Geleceði” konusu denemeye deðil, makaleye uygun bir konudur. Demek ki denemeyle makalenin ayný þey olduðunu zannedenler var. Temennim odur ki bundan sonra böyle ciddi hatalar yapýlmaz.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © M.NÝHAT MALKOÇ, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |