Roman yazmanýn üç kuralý vardýr. Ne yazýk kimse bu kurallarýn neler olduðunu bilmiyor. -Somerset Maugham |
|
||||||||||
|
"Biz" bir deðerler skalasý. Ya da diðer bir deyiþle, ben ve ötekiyi bir araya getiren ve bir arada tutan ; ýrk, dil, din, kültür, öðreti, tabiiyet, hobi, fobi, ilgi , bilgi ... gibi deðerler çeþitlemesine "Biz" diyebiliriz kýsacasý. Deðerler çeþitlemesindeki bu, ... ` nýn ucu o kadar açýk ki; bu ucu açýklýktan, sýnýrsýz sayýda kombinasyonlar üretebilmek mümkün. Ve bu kombinasyonlarýn her biri baþlý baþýna bir, "Biz". Öyle ise þu, "ucu açýk deðerler çeþitlemesi" ne "ben" in etkenliði nedir ? Kimdir, nedir ; "ben" ? Ya da daha doðduðu andan itibaren, "biz" i oluþturmada ne kadar özerktir ben ? Hangimizin elinde; ýrkýmýzý, dilimizi belirleyebilmek ? Sadece ama sadece þu ýrk ve dil çeþitlemesinde bile; taraf olmak ya da bitaraf kalmak tamamiyle bizim dýþýmýzda. Türk olmak, Kürt olmak..., ana dilimizin Türkçe olmasý, Kürtçe olmasý... bunlar madem ki bizim seçimimiz deðil; insanlýk adýna bir zenginlik olan bu tür çeþitlemeleri, birbirleriyle çarpýþtýrmak niçin ? Kaldý ki sýrf bu ýrk ve dil çeþitlemelerinde bile "biz" olabilmek tam anlamýyla mümkün deðilken; "ben" ve "öteki" nin bu tür savaþlarý ne kadar manidar ? Þu son günlerde her "ben"in , "öteki" ile ilgili bir açýlýmý var neredeyse. Bireylerin, gruplarýn, kurumlarýn, partilerin, sanatçýlarýn... açýlýmlarý, yol haritalarý savrulup duruyor medyada bir süreden beri. Düþünüyorum da; her bir açýlým, orijinalliðinin yanýnda ne kadar tarafsýz ? Ya da tamamiyle tarafsýz olabilmek mümkün mü bu tür açýlýmlarda ? Deðil elbette ama bunun tamamiyle imkansýz olmasý da, imkan dahilinde bir araya gelmeye engel deðil. Gündemdeki etkinliðine baktýðýmýzda; açýlýmýn ardýndaki temel etken, ötelenemez bir ihtiyaç olduðu. Bir ihtiyaç hissedildiðine göre; sistemin iþleyen ve iþlemeyen kýsýmlarýnýn; bir araya gelmeye engel olmayacak þekilde ortaya konmasý gerekir ki ihtiyaç tam anlamýyla giderilebilsin. Ben ve ötekinin; her türlü hamasi duygulardan arýnýp elini taþýn altýna sokmasý gerekir ki taþýn aðýrlýðý hissedilebilsin. Aðlayan analar ve akan kanlar gibi kutsiyetler her iki tarafta da o kadar çok ki, bunlar üzerinden açýlýmlarýn önünü kesmeye çalýþmak, yolu yokuþa sürmekten baþka bir iþe yaramaz. Öyleyse ana yüreði hassasiyetinin gölgesinde; mantýk, empati ve vicdan üçlüsüyle bu iþi çözmek gerekir ki yüreðine taþ basan babalarýn onuruyla, bu iþin içinden yüzümüzün aký ile çýkabilelim.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Münevver Saral, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |