"Denemeler"de gördüðüm þeyi Montaigne'de deðil, kendimde buluyorum. -Pascal |
|
||||||||||
|
Sözgelimi Kâbe, Ýslam’ýn kýblesi olarak insanlýðýn, tevhidin, Ýbrahim’i niyetin ve Hz Âdem’in (a.s.), hediyesi olarak önemli bir semboldür. Fransa’daki Eyfel Kulesi, ABD’deki Özgürlük Anýtý, Hindistan’daki Taç Mahal de, ülkeleri adýna önemli simge ve sembollerdendir. Sembollerin insan ve toplum hayatýnda önemli bir yeri vardýr. Bu önemi hafife almak, ona saygýsýzlýk yapmak, sözlü ve fiili saldýrýda bulunmak toplumsal tepkiye ve hareketliliðe neden olmaktadýr. Haçlýlarýn ortaçaðda Kudüs’e saldýrýp yakýp yýkmalarý bir infiale neden olmuþ ve bu infial Selahaddin Eyyubi’nin kahramanlýk payesini kuvvetlendirmiþtir. … Semboller, bina, heykel, þehir, araç-gereç, eþya, eser, kitap, þiir vs. olabileceði gibi insan da olabilir. Fransýzlarý Ýngiliz hezimetine karþý ayaklandýrýp þaha kaldýran ve ülkenin düþman iþgalinden kurtarýlmasýna vesile olan elleri nasýrlý köylü kýzý Jeanne d'Arc, Ýngilizlerce yakýlarak katledilmesi ile Fransa’da bir sembol haline geldiði aþikârdýr. Yine Mevlâna Hazretleri, örnek yaþamý, düþüncesi, edebi hayatý, sohbet ve muhabbetindeki sevgi merkezli kucaklamasýyla Konya, Türkiye ve Ýslam âlemi için bir semboldür. Ýnsan ve toplumlara ait semboller olduðu gibi devletlere ait de semboller vardýr. Baþkent, bayrak, milli marþ, milli para bunlara örnektir. Sembollere yapýlan saygýsýzlýðýn kimi zaman savaþ nedeni gibi aðýr yaptýrýmlarý söz konusudur. 11 Eylül uðursuz eylemleri, New York’un sembolleri olan ikiz kulelerine yapýlmýþ ve neticesinde de kurgusal bir düzen ile ABD, önce Afganistan’ý sonra da Irak’ý vurarak bir milyondan fazla masum insanýn ölmesine neden olmuþtur. Kazananý olmayan Irak savaþý’nda, Irak’ýn devrik sembol lideri figüran Saddam Hüseyin, kulaným süresi dolduktan sonra ABD tarafýndan bir kalemde silinmiþtir. Oysa ayný Saddam, Mýsýr’da hukuk okurken ABD sefaretinin en devamlý müdavimlerinden idi. Yine ayný kiþi, ABD tarafýndan pofpoflanarak Ýran’a, Kuveyt’e ve Kürtlere saldýrtýlmýþ ve þahsýn kimyasal silah kullanmasýna göz yumulmuþtu. Saddam, Ýran Savaþ’ý sýrasýnda, ABD’li bakan Donald Rumsfeld ile silah pazarlýðýnda kýrýþmakta idi. Devran döndü, Saddam gözden düþtüðü gibi iktidardan da düþtü. Saddam’ýn zulmünün sona ermesine alkýþ tutan Irak Halký, bu sefer de modern emperyalist ABD’nin zulmüne ve Ebu Gureyp’teki vahþi saldýrýlara maruz kaldý. Süper güç ABD, bu savaþý 100 milyar dolarlýk bir bütçe ve en az zayiat ile kazanmayý hedefliyordu. Ancak tarih Bilge Kral Aliya Ýzzetbegoviç’in “Hiçbir millet kurtuluþ savaþýný kaybetmemiþtir.” sözüne bir kez daha tanýklýk etmeye hazýrlanmaktadýr. Çünkü, Iraklý Gazeteci Zeydi’nin ayakkabýlarý bir kez ayaðýndan çýkarak Bush’un üzerine fýrlamýþ ve Kurtuluþ Savaþý’nýn en etkili fitilini ateþlemiþtir. Bu ateþ, mazlumun âhýný, ayakkabý sembolü ile harlamýþtýr. Bu har da, zalimi yakacak, Ýbrahimlerin yüreðine ise serin olacaktýr. Ayakkabýnýn artýk ikinci ve etkin bir iþlevi olarak büyük bir sembol deðeri vardýr. Ayakkabý artýk, mazlumun âhý, zalimin ise karabasanýdýr. Zeydi’nin çevik hareketi Irak halký için kurtuluþ savaþýnýn dönüm noktasýný oluþturmuþtur. Artýk her zalim, zulmünü inþa ederken ayaklarýna bir kez bakmalýdýr. Zaten atalarýmýz “Dost baþa, düþman ayaða bakar” demiþler. Atalarýmýz bu sözü söylerken bir Zeydi’den esinlenmiþler midir? Bu bizce meçhul ama o dönemin de bir Kazýklý Voyvoda’sýnýn olduðu muhakkaktýr. Çünkü her devrin Musa’sý olduðu gibi, Firavun’u da olmuþtur. Her Firavun’a bir âsa da Rahman’ýn tecellisidir. Üstad Mehmet Akif bir popüler þirinde: “Zulmü alkýþlayamam, zalimi asla sevemem; Gelenin keyfi için geçmiþe kalkýp sövemem. Biri ecdadýma saldýrdý mý, hatta boðarým!... -Boðamazsýn ki! -Hiç olmazsa yanýmdan kovarým.” diyor, ki bu dizeler herhalde Iraklý Gazeteci Muntazar El Zeydi’ye ilham kaynaðý olmuþtur. Çünkü þiir yaklaþýk bir asýr öncesinden, çaðlar üstüne seslenmektedir. Bu sese kulak verecek her Zeydi’nin, Zulmüyle “Gelenin Keyfine” göndereceði sembol bir ayakkabýsý ve bir de bu ayakkabýnýn ökçesi vardýr. Selam ve muhabbetle.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Adem KALINSAZ, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |