Öylesine ciddiye alacaksýn ki yaþamayý, yetmiþinde bile mesela zeytin dikeceksin. -Nâzým Hikmet |
|
||||||||||
|
Akrabalar, yakýnlar, dostlar, davetliler; davetli olduklarý alana gelmeye baþlamalarýyla birlikte ev sahibinin davetlileri karþýlayarak mutluluklarýn en iyisini ve güzelini kalplerinde duymalarýna , bir de günün güzelliði eklenirse;dahasý, bir aksilik veya bir hoþnutsuzluk da vuku bulmazsa eh.. böyle güzel bir günde Tanrý’dan ne istenir ki?... Yorgo Nikolov, oðlu Peter’in çocukluktan kalma korku psikozunu belki de bu düðünle atacaðýný umuyordu kim bilir!.Yorgo’nun kendi evladý için yapamayacaðý bir þey olmamalýydý. Ýþte böyle güzel ve anlamlý bir günde bazý tatsýzlýklar olabilirdi ama böyle bir talihsizlik yerine komþu bir fakir kadýnýn kocasý ölen Hatice Hanýmýn daveti, eve üç kez gelerek kürekle ateþ istemesi gibi bir sebep, gerçekten de Yorgo tarafýndan garip karþýlanabilirdi.Hattýzatýnda benzeri sebeplerle vuku bulan münferit durumlarla karþýlaþmak mümkündür. Fakat olayýn gerçek olan yönüdür, asýl irdelenmesi,tetkik edilmesi ve üzerinde durulmasý gereken… Gülün Müjdesi, isimli kitabýn hikayelerinden biride yukarýda bahse konu olan hadiselere adýný veren Gülün Müjdesi isimli hikaye ve diðerlerine imzasýný atan Ümit Fehmi SORGUNLU’dur. Ümit Fehmi, Acýlar Nerede Baþlar la hikayelerimize adýmýný atan; Yaðmur Yaðmýyordu ve Eylül Vurgunu adlý hikaye kitaplarýyla adýný duyuran bir yazarýmýzdýr. Alt yedi yýl kadar önce Ümit Fehmi’nin hikayeleri için : Anadolu insanlarýna seslendiðini ve yaþantýlarýný konu edindiðini ifade etmiþiz;toplum hayatýna yönelmesi;Anadolu insanlarýnýn örf ve davranýþlarýný hikayeleþtirmesi,sosyal çözülmelere dikkat çekmesi ve toplumun saðlýklý yapýlanmasýnda ailenin önemi üzerinde durduðundan hareketle, yazarýn toplumcu hikayeleri yansýtmada baþarýlý olduðunu söylemiþiz.Bu görüþlerimizin deðiþmediðini Gülün Müjdesi isimli kitabýný okuyunca bir kez daha görmüþ olduk.Baþka bir yazýmýzda da Eylül Vurgunu kitabýnda yer alan “Buruk Duygular” da aile içi geçimsizlikler ve huzursuzluklarý konu edindiði toplum içi çözülmelere bir örnek olmasý açýsýndan buruk duygular konu olarak isabetli bir seçim olmakla birlikte yazar’ýn bu hikayede;insanlarýn manevi dünyasýna fazla eðilmediðini bir tespit olarak ileri sürmüþüz. “Gülün Müjdesi”nde insanlarýn manevi dünyalarýna yaklaþmada bir eksiklik söz konusu deðildir.Sadece bu hikayede deðil elbette;kitap tamamen nerdeyse bir manevi hava içinde yazýlmýþ. Birkaç hikaye dýþýnda bu kitabý dini hikayeler olarak da nitelendirmek mümkündür. Toplum hayatýna eðilen yazar’ýn toplum yapýsýna göre ve bu yapýyý biraz da idealize ederek “Gülün Müjdesi”ni bizlere sunuyor.Hikayelerdeki manevi bir atmosfer içinde toplum hayatýna sanki bir neþter vurmaktadýr.Bu sebeple bu son kitabýný toplum hayatýný anlatmasýnda dini vecibeleri;inançlarý da içtimai hayatla birlikte bizlere sunan yazar,hikayelerin tamamý düþünüldüðünde toplumun her kesimine yöneldiði görülür. Türk insanýnýn son yýllarda faydacýlýkta karar kýldýðý gerçeðinden bakýldýðýnda yazar, kendi toplumu içinde göremediði Ýslami hayat tarzý davranýþlarý, taatlarý Yorgo’ya kýsmet etmiþ ya da þöyle diyelim: rol biçmiþ görünüyor.Bu biraz da Yorgo’nun hayýrlý bir hizmette, yardýmda bulunmasýyla kutsanmýþ gibi bir durum vaki olunmuþ ki bu isimde, yani:”Gülün Müjdesi” bunu doðruluyor olmalý. Hikayelerin tamamýna bakýldýðýnda olaðan, olaðan olduðu kadarýn da ötesinde gerçekçi bir nitelemede bulunmak mümkündür. Müslüman Türk denildiðinde bazý hasletler ya bir yerlerde unutulmuþ ya da yukarýda sözünü ettiðimiz faydacýlýk bizleri bu hale getirmiþ demekte bir sakýnca görmüyoruz. Nitekim hikayelerdeki Ýslami duyarlýlýk da; son yýllardaki toplum üzerinde artarak devam eden yozlaþmanýn bir sonucu olarak görmek gerekir. Ümit Fehmi,”Gülün Müjdesi”ne daha önce yayýnlanmýþ:Dönüþ,Hacda Ziyafet(Cemil Baba),iki gül,çaresizler ve Aðýtçý Kadýn hikayelerini de eklemiþ.Bu ve yeni hikayelerde Cemil Baba’nýn müstesna bir yeri vardýr.Cemil Baba gibi kerameti kendinden menkul hoþ ve zarif insanlar bizim toplumumuzda daima var olmuþlardýr.Bu zatlar bizlere manevi dünyamýzý hatýrlatan;bizi bize getiren,döndüren kimi zaman deli (meczup), kimi zaman veli güzel insanlar topluluðudur.Benzeri gerçekçi hikayeleri edebiyatýmýza kazandýrmak insanlarýmýzýn içtimai hayatlarýna yön verilmesi açýsýndan faydalý olacaðý mülahaza edilmelidir. “Gülün Müjdesi”nde merak unsuru hiç ihmal edilmemiþ görünüyor.Bazý hikayelerini bu husus daha da önemli kýlýyor.Bu durum ilk hikayelerinde olduðu gibi (Altýn Taç);Beterin Beteri’nde de mevcuttur.Romanda merak faktörünün ne kadar önemli olduðu romanýn var oluþunda olmazsa olmaz þartlarýndan olduðu bir gerçektir.Hemen her romanda bu husus mevcuttur. Dönüþ,Gecenin Nefesi,Aðýtçý Kadýn…vs.gibi hikayeler toplum hayatýndaki gerçekler olarak karþýmýza çýkarlar.Filhakika;Ön Teker’in de buna bir misal teþkil ettiðini belirtmeliyiz. Yazar Ümit Fehmi Sorgunlu;kendi insanýna hem objektif hem de subjektif bakabilen, toplumun çözünürlüðündeki sebepleri fazla derine;teferruata girmeden,kendi üslubunca yerine göre hal çarelerine de eðilebilen hikayecilerimizdendir. “Gülün Müjdesi” sade bir dille zengin kelime daðarcýðý ile yazýlmýþ bir eser:rahat ve zevkle kendini okutturuyor. 16 Hikaye,104 sayfa ve güzel bir baský. KÝTAP ADI:Gülün Müjdesi YAZARI:Ümit Fehmi SORGUNLU Kaynak Yay.Ýst.-2005 Tel. 0216 318 42 88
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © OSMAN AYTEKÝN, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |