..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
"Usun ve deneyimin aksaçlýlarýnki gibi, ama yüreðin masum çocuklarýnki gibi olsun." -Schiller
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Eleþtiri > Toplum ve Birey > Þenol Kalfa




20 Mart 2002
Ben=Sen=O (mu acaba?)  
Bazen eþitlik de zararlý...

Þenol Kalfa


...eþitsizliðin insanýn kafatasýnýn rengine ya da cinsine göre yapýlmasýný elbette hiç doðru bulmuyorum, ancak yine de bir eþitsizliðin olmasý gerektiði taraftarýyým ve bu tip bir denge o kafatasýnýn içindekilere ve o içeriði kullanabilme yeteneðine göre


:BBFI:
Bu sefer ne bir sanatsal kaygýyla yazýyorum yazýmý ne de kendimi rahatlatmak için. Yazýyorum çünkü bu meselenin eleþtirel bir gözle deðerlendirilmesi bana göre zaruri ve fakat biz bu durumu günlük hayatýn herhangi bir getirisiymiþcesine eyvallah deyip sineye çekiyoruz. Hatta öyle zaman oluyor ki bu duruma aykýrý bir þey dile getirmeye cüret edenleri de yine toplumsal otokontrol mekanizmamýzý devreye sokup o kiþinin konuþmasýný engelliyoruz. Belki ben de fikrimden ötürü çoðu kiþi tarafýndan en hafif tabirle “aykýrý” bulunacaðým, ama ne pahasýna olursa olsun bu toplumsal gerçekliðin bir tartýþma masasýna yatýrýlmasýnýn ben bizler için bir farz olduðunu ve de bu farzýn ifasýnýn da aslýnda geç bile kaldýðýný düþünmekteyim. Bu giriþini yapmakta dahi zorlandýðým mesele temeline indiðimizde insanlarýn eþitliði meselesidir. Burada benim kastettiðim eþitlik; ýrksal, soysal vs. türden bir eþitlik deðildir. Ya da eþitsizlik varsa üstün olan tarafýn, paraya ve dolayýsýyla hakim olma gücüne hakim olduðunu söyleyecek de deðilim. Fakat ne yazýk ki biz her an yaþamýmýz içerisinde çok çeþitli insanlarla muhatap olma durumundayýz. Evde, yolda, iþyerinde/okulda ya da eðlenmek için girdiðimiz herhangi bir mekanda ayný ortamda bulunmayý hiçbir þekilde istemeyeceðimiz kiþilerle ayný havayý solumak zorunda kalabiliyoruz. Dahasý karþý taraftakiler bazen sizle o ortamýn havasýný paylaþmýþ olmakla da yetinmiyorlar ve siz ne kadar kendi kiþisel terbiye sýnýrlarýnýzda bulunup kalitenizden ödün vermeyerek o kiþilerle yüzeysel de olsa bir diyalog kurmaya yeltenseniz de, karþý taraf bozuk kiþiliðinin ürünlerini size karþý doðurmakta kararlý olabiliyor. Üstelik bu dediðim gibi þeklen eþit statüde insanlarýn arasýnda gerçekleþebiliyor. Sokakta hiçbir eðitimden geçmemiþ bir tinerci çocuðun aðzýndan salyalar akarak sizin yolunuzu kesmesinin belki bir izahý mümkündür –ki o kiþinin, o fevri hareketi de sýrf insan olma niteliðinden ötürü yapmamasý gerekir ama o durumdaki bir kiþinin insanlýk niteliðini de ne kadar koruyabildiði meçhuldür-, fakat belli süreçler sonucunda belli makamlara gelip belli yetkilerle donanabilmiþ kiþilere ne demeli? Yeri geldiðinde ilim yuvasý olarak herkesçe kabul gören üniversitelerin içinde dahi öðrencilerden bazýlarýyla iletiþime insani ve mantýki yollarla girilmesi imkansýzsa o halde herkesin eþit olduðu neye göre kabul edilebilir ki? Ben burada özgürce düþüncemi ifade edebiliyorum ve belki birisi de bana itirazýný iletecek ayný medeni çerçeveler içerisinde. Ama bu tartýþma platformundan ayrýlýp da sokaða çýktýðýmýzda ayný uygarlýðý göstererek birilerine bir þeyleri aktarmaya çalýþtýðýmýzda her þeyden öte bizim can ve beden bütünlüðümüzün bir garantisi olacak mý, olabilecek mi? Özellikle Ýstanbul’da yaþayanlar kozmopolitliði ve bunun getirisi olan sorunlar çok iyi bilirler ve bu getiri yüzünden belki buraya mantýksal ve edebi yönlerini yansýtan kiþiler, yani bizler, sýrf yaþamýmýzý muhafaza edebilmek adýna bu niteliklerimizden ödün vermek durumunda kalýyoruz. Bunu yaptýðýmýzda dýþardan bakan 3. gözler, bu tavrýmýzdan ötürü bizi yadýrgýyor ve yaptýðýmýzýn onun seviyesine inmek olduðunu söylüyorlar, öyle deðil mi? Ancak bunun bir yaþamý devam ettirebilme þartý haline gelmesinin sebebi herhalde bizler deðiliz. Dahasý birçoðumuzun kendini bu tip bir tehlikeye karþý onlarýn lisan(!)ý ile konuþabilme lüksü de yok ve bu yüzden esas olan insanlarla kontak kurma yöntemini ne kadar iyi bilseler de bir anda kaybeden taraf haline dönüþmeleri söz konusu olabiliyor. Daha önce de belirttiðim üzere eþitsizliðin insanýn kafatasýnýn rengine ya da cinsine göre yapýlmasýný elbette hiç doðru bulmuyorum, ancak yine de bir eþitsizliðin olmasý gerektiði taraftarýyým ve bu tip bir denge o kafatasýnýn içindekilere ve o içeriði kullanabilme yeteneðine göre yapýlmalý. Halbuki bizim henüz fiziki ve parasal gücü üstün tutma, bundan ötürü de düþünce üretebilen kiþileri adeta kütüphanelerden çekip dövüþ kursu salonlarýna göndermeye iliþkin anlayýþýmýz pek deðiþememekte. Doðal hukuk öðretisindeki “Her birey, bir diðeriyle eþittir.” anlayýþýný temel olarak almamýz elbette ki doðru ama temel bu diye de yaþamýmýzý da ilk insanlarýn yaþamýna özdeþ bir þekle büründürmek, birilerinin dýþ hayattan önce kendi içgüdülerinin yönlendirmesini kendi iradeleri dahilinde yapmamasýna çanak tutmak sanýrým bizlere kaliteli bir yaþamdan çok farklý bir yerlere sürükleyecektir. Hal böyleyken ben, antitez ba'býnda aklýn ve mantýðýn üstün tutulabildiði bir eþitsizliði önermekteyim. Her bana tahammül gösterip de bu kadar dert yakýnmama ortak olan kiþinin bu husustaki fikrini almayý beklediðimi belirtir; en kýsa zamanda saðlýklý ve bir uzun ömürlü bir senteze kavuþabilmeyi dilerim.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn toplum ve birey kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Piyango

Yazarýn eleþtiri ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Üretkenlik üzerine...

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Aþka Aþýk Olmak [Deneme]
Gökteki Yýldýzlar [Deneme]
Büyüme Sendromu [Deneme]
Hangimiz Temizpak Bir Dünyada Yaþadýðýný Sanýyordu Acaba? [Deneme]
Çorba [Deneme]


Þenol Kalfa kimdir?

En büyük nefretler en büyük sevgilerden doðarlar. Bu yüzden olsa gerek zaman içinde en büyük nefreti de kendime karþý hissediyorum. Ama neyse ki kendime karþý olan bu menfi hissim ortadan kaybolabiliyor ve ben yine kendime ve hatta eskisinden daha da güçlü bir biçimde baðlanabiliyorum. Kendime karþý olan bu büyük sevgi baðýnýn getirisi olan gelgitler sonucunda da doðurgan bir yapý ediniyorum. Doðurduðum çocuklarýmýn yazýya dökülmüþ olanlarýný buraya aktarmaya özen göstereceðim. Umarým saðlýklý doðumlar gerçekleþtirebilmiþimdir; bunun gerçekleþip gerçekleþmediðine iliþkin kararý benim dýþýmdaki þahýslarca yani onlarý okuyacak olanlar verecekler. Saygýlarýmla. . .

Etkilendiði Yazarlar:
Engin Ardýç


yazardan son gelenler

yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Þenol Kalfa, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.