Bu kitap çok gerekli bir açýðý dolduruyor. -Moses Hadas |
|
||||||||||
|
Artýk düþünemiyoruz , düþünenler de derin düþünemiyor , derin düþünenler de saf düþünmeyi beceremiyorlar. Saf düþündüðü iddia edilenlerde dini , yada baþka bir takým fraksiyonlarýn kalýplarýnýn tutsaðý adeta. Tamam belki yeni bir Felatun yada Socrat beklemek fazla romantik gelebilir kulaklarýnýza. Yada yeni bir Farabi yahut Mansur. Ama eski imparatorlarýn zeki vezirleri , padiþahlarýn vakur lalalarý yada kumandanlarýn savaþ meydanlarýnda verdikleri ani bir takým kararlarla adýný tarihin sayfalarýndaki taþýdýklarý anlarý bir düþünün. Birde Çöl Ayýsý Swarskoph’u (adý her nasýl yazýlýyorsa artýk) Bülent Ecevitin Veziri Hüsamettin beyi yahut Muhteþem Süleyman’ýn göz bebeði Cavit beyi. Buyurun siz kýyaslayýn bayanlar baylar. Bundan yaklaþýk yüz yýl sonra günümüze ait bir sürü olay ve teknolojik geliþme saygýyla anýlacak olabilir. Mesela bilgisayarlar , hýzla yayýlan Internet aðýnýn hayatýmýza etkisi kolaylýklar , yeni alýþkanlýklar , sosyal açýlýmlar vesaire. Ya insan ýrkýnýn nadide temsilcileri kim olacak ? Yaþadýðým çaðýn temsilcisi olarak sayýlacak insanlar arasýnda yer alacak isimleri düþündükçe birkaçý dýþýnda (madonna , maradona , muhammed ali , george hagi , Castro , Megg Ryan , bide ben vb...) çýldýracak gibi oluyorum. Ýnsani üretkenliðin önünün sistem tarafýndan týkandýðý gerçeðini bilmek de rahatlatmýyor beni. Zira sistem de insanlarýn eseri o zaman istediðimi yapmýþýz yani baþarmýþýz diyebilecek kadar salak biri olsam keþke. Yada bunu direk yada dolaylý olarak söyleyen salaklarla ayný çaðda yaþamýyor olsam mesela. Çaðýmýz insaný birey olarak içinde yaþadýðý toplumdan gerçekten farklý mý ? Yoksa edindiði entelektüel birikim stil olarak benzer yaþamlar sürse de diðerleriyle fikren farklý olmaya mý itiyor insanlarý. Bireyleri farklýlýklar mý yabancýlaþtýrýyor birbirlerinden ; yoksa farklý olma isteði bireyi kendine mi yabancýlaþtýrýyor anlamadým. Misal ben : Düþündükçe içinden çýkamadýðým bir konuyu yazmaya kalkýþýp ; hatta yetinmeyip bunu sizinle paylaþabilecek daha da abartarak içinde yer yer ahkam kesebilecek kadar küstahlaþabiliyorum. Buyurun bakýn okuduðunuz satýrlar bunun en büyük delili. Ama nedense konunun tam bu noktasýnda aklýma edebiyat öðretmenim Bekir Süslü bey gelir ve bariton sesi çýnlar kulaklarýmda. “Konuyu daðýtma oðlum Gültekin”. Evet kafamý kurcalayan aslýnda bilmem kaç sene sonra kuþaðýmýzýn ya da devrimizin anýlacaðý isimlerin baþarýsý yada kalitesi üzerinde keder yada böbür ticareti yapmak deðil elbet. Bu gün neden düþünemediðimiz konusunda birkaç kelam etmek. • Ýlk olarak düþünülebilecek ana konularda eskiler baya bir kafa yormuþ kelam etmiþler. • • Ýkinci olarak o zamanýn düþünürleri devirlerinin tüm bilimleri hakkýnda kendilerine göre etraflýca sayýlabilecek düzeyde bilgi sahibiymiþ (e bilgi azmýþ haliyle mesela Diojen ortaokulda Ýnkýlaptan kalma derdi olmadýðý için fazlaca stres yapmak zorunda kalmamýþ olsa gerek) • • Sonra hayatýmýzý kolaylaþtýran gereçler varolmadýðý için insanlar daha çalýþkanmýþ ve bu çalýþkanlýk beyinlerine de sirayet etmiþ olsa gerek. • • Ha bide hormonlu gýda yemedikleri için günümüz mongol ýrkýna mensup deðiller oda bilinen bir durum elbetteki. Birazda ciddi þeyler söyleyecek olursak insanlar o zamanlarda kendilerini daha bir düþünmek zorunda hissediyor olsalar gerek. Özelliklede adýný bu güne taþýyabilmiþ düþünür filozof tayfasý. Zira derinlemesine düþünen her beyin þunu rahatlýkla algýlayabilir ki (yoksa ben mi yanýlýyorum allaaaþkýna öyleyse söyleyin) insan kendini deðerli gördüðü bir topluluk içerisinde daha düþünceli sakin ve erdemli geçinir. Örneðin sizden büyük ve bilgili olan insanlarýn yanýnda alçakgönüllü ama yaþça küçük kuzenlerin (çoluk çocuðun ) yanýnda Konfiçyüs gibi takýldýðýnýz olmuþtur pekalada. En çok da düþünceleriniz determine edebileceðiniz bir bilgi kaynaðý yada bilgisine son derece güvendiðiniz birini bulduðunuzda cýr cýr konuþup anlatmanýza ve o kiþinin baþýný hafifice onaylarcasýna sallamasýnýn size verdiði o büyük keyfe ne demeli. Kýsacasý bildiklerimiz kafamýzý karýþtýrdýkça öðrenme güdümüz kamçýlanmýyorsa birey sýðýr arasý çizgide benim gibi gidip geliyorsunuz demektir. Zira ben þu anda yazdýðým þeyleri ne demeye yaptýysam salak bir driver sitesinde tek kelimesini bilmediðim çek dili metinlere aptal aptal bakarken akýl ettim. Bilmediklerimin ezikliði boynumda saðýr bir kantar olmasa da þairin dediði gibi bildiklerimin içinden sizin yararýnýza olup da yapamadýðým varsa affedin lütfen. [bakýnýz açýklama bir ] Zira günümüzde buraya kadar anlattýðýmdan kendi anlayabildiðim kadarýyla filozofluk pek revaç bir olay deðil. Bu nedenledir ki zaten bu yazýyý buraya kadar kimsecikler okumaz ben þimdi burada saçmalasam mesela (dübürüf dübürüffff) yazsam kimse görmez. Amaç metin uzun olsun. Adam olaya girmiþ hatta almýþ yürümüþ desinler desem. Ve sözlerime son verir kene de biraz imla hatasý yapýp güzel Türkçe’mizi taciz etsem azýcýk ne olur sanki ? Hem bilmiþ bilmiþ konuþmuþ hem de halt etmiþ olurum di mi ? Olsun ben de ( buradaki “de” ayrý olacak zira “dahi” anlamýnda ki “de” dir kendisi) insaným. Beþer þaþar. Ama lütfen siz þaþmayýn düþün biraz lütfen. Düþünceli olsanýza biraz kardeþim yaaa.... Saygýlar...
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Gültekin BAYIR, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |