Ýnsan bir küçük dünyadýr. (Mibres Kosmos) -Demokritos |
|
||||||||||
|
Bir kere kolektif yapý sistem öznelerinin tek tanýdýðý yapý olmakla özelleþtirmenin sisteme ne getirip ne götüreceði fikri çok kiþinin aklýnda þekillenemiyordu. Özelleþtiren söylemler bir çeþit basit oyun gibi geliyordu. Kolektif sistemin aksini tanýmýyorlardý. Yeninin garip bir çekiciliði vardý. Ýkinci olarak özelleþtirme tamamen kiþinin duygusuna ve bencilliðine hitap ediyor. "Herkes ölse bile sen ölmezsin" diyen amigdala bu kes de bu özelleþtirme söylemi içinde kiþinin iç sesi olarak "El 'in mal mülk vereceði kiþilerin içinde ve en önünde sen olacaksýn" diyordu iç sesin sahibine. Böyle iç sese kapýlan tutuma dünyayý kendi çevresinde döndüðünü sanan yanýlsamaya benmerkezci egosantrik düþünce diyorduk. Üçüncü olarak kiþilerin tamahý özelleþtiren vaat ile iþtaha dönüþtü vs. Býrakýn günümüzden 5000 yýl öncesi insanlarýn, kolektif yapýda çýkýp þimdiki köleci macerayý neden baþýmýza sardýklarýný; günümüzde bile mülkün sahibinin El olduðunu bilmeyen kaç kiþi vardýr? Kaldý ki onca bilim ve teknoloji nimetlerinin kullanýmý ve yararlanýþý içindeyken, deprem bulutlarýný azarlayýp, depremi dua ile durdurulmasýnýn ritüelini yapan kitleler; bilimsel gerçekler gibi ayný somut gerçeklik karþýsýnda bunlarý yapmýyorlar mý? Ýlimi anlayamýyorlarsa, kolektif yapýyý hiç anlamamýþlardý. Özel mülkiyetten kaynaklý tüm kötülüklerin tezahürünü El, gözünü gerçeðe yummakla iþe baþlýyor beliren kötü süreci ahde vefasýzlýða baðlýyordu. Bu ahdin, bu sözün ne kadar aðýr bir söz olduðunu belirtmek için de biz bu ahidin (sözün) aðýrlýðýný daðlara taþlara yüklediðimiz de daðlar taþlar bu ahdi yüklenmekten kaçýndýlar. Ancak caný çýkasýca insan cahillikle bunu üstlendi dediðiyle bayan ile bu ahdin kalubela ahdi olduðunu söylüyordu. Ýþte iknacý, çekici, imancý bu çatýþmalar, özelleþtirme ahdinden önce kotarýlmýþtý. Kotarýlan içindeki tuzaklý vaatlerine kapýlan söylemleri dinleyen inanýcý kiþiler "mülkten bana da bir pay çýkar. En büyük pay bana çýkar" demenin, iç sesini duymakla, bencilce söylemin kendisiydi. Bu mantýk kendisini dünyanýn merkezi sayan amigdala söylemine kapýlmaydý. Ortaya konan amigdalaca taraftarlýklarý amigoca söylemlerle özel mülkten yana oluþtu. Özel mülk söylemi içinde mal sahibi olan ile mal sahibinin mülkünde pay, kýsmet, rýzk umanlarýn mal sahibini sayýlayým yapmasýydý. Mülk sahibini kutsayýp; mal sahibine taat, itaat, ibadette bulunmasý ile bu tür ilk sürece kapýlanacaktýk. Kýsaca mülk sahibine tap ve iste mantýðý sistemin özüne konan sanallýktý. Boþluklarý doldurulup Ýçi tuzaklý olan her özelleþtiren söylemi, vaat söylemi kandýrmasý içindeki vaatler kiþileri oltadaki balýk durumuna sokuyordu. Ýþte gerçek olana karþý gerçek olmayan yansýmalarýn cazip söylemleri ile vaade göre paylaþmak isteyen inanmalar üzerindeki sözleþiþle yapýlan ahit bu türden imandý. Ýman köleliðin ahdi olmakla genel inançlardan ayrýlýyordu. Ýnanýrlar oluþmuþ. Kolektife kazan kaldýrýlmýþ. Paylarýný toplu olarak almakla kolektif yapý içinde sürülmüþlerdi. Ayrýlýkçýlar gidilen yere geldiklerinde kolektif yapýdan ayrýlmanýn bilgi, beceri, kolektif akýl ve kolektif yeteneklerini taþýyan donanýmlarla olan kiþi bireylerdi. Þimdi ahittiler olduklarý El 'in söylemine göre özel malý mülkü almalarý gelecekti. Bir sorun vardý. Mülkün sahibi olan El ortada yoktu. Zaten baþtan beri yoktu. Ama biri onu varmýþ gibi konuþuyordu. Onlar da El 'i kült merkezinde kendisini saklayan içlerinden biri olan ilahlardan tasavvur ediyorlardý. Ayrýlýkçýlar yerleþke yerinde yavaþ yavaþ El 'in sözlerindeki anlamýn açýlýmýný uygulamaya baþladýlar. Toplu olarak aldýklarý mal mülk ahit sözleþmesine göre El 'indi. El yoktu ama El 'in kendisini konuþan kiþi hala sütre gerisinde olan El 'in mesajlarýný söylemeye devam ediyordu. El 'in denilen mal mülk El adýna El 'i konuþanýn iradesi ve halefliðiydi. Artýk kiþiler El ahdi vaadin gerçekleþmesini El adamý olan El 'in halefinden paylaþtýrmayý bekleyip umuyorlardý. Paylaþtýrma süresi uzadýkça akitlilerin gözünde El adamý El ile yer deðiþtirmiþti. Paylaþtýrma uzadýkça, paylaþtýrýcý El adamýnýn bir paylaþtýran irade, kararlarýna saygý duyulan irade olmasý ahitleleri nazarýnda pekiþiyordu. Uzayan süre ile paydan beklenti içeren iç ses El adamýný sanal bir güç ve kimliðine bürünüyordu. Uzayan mülk daðýtma süreci karþýsýnda El adamý sýfatý daha þiddetli bir kabul ve onay görmekle; artýk o kiþi El ahdi içindeki bütün sözleþmenin tarafý olarak kiþilerin gözün de güç kazanmýþtý.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |