Yedi iklim dört köþeyi dolandým / Meðer dünya her tarafta bir imiþ. -Dadaloðlu |
|
||||||||||
|
Hayat lizözümle, sizle, semenderle, kolektif var oluþtu düzen iliþkileriyle kolektif zekayla canlanacaksa ve fiili hayat olacaksa da canlanma fiili hayat deðildi. Hayat ta siz deðildiniz. Lakin sizsiz de de hayat yoktu. Yani parça enerji düzenli iþlev duruma havi ve entegre süreçlerle yansýmalý bir gelecek içinde beliremeyen hayat ta yoktu. Yani inorganik süreçli organize oluþ, organik organize oluþlardan öncedir. Ýnorganik oluþ bir nedensellik olmakla birlikte, inorganik iþlevlerin kend doðuracaklarý ekstrem potansiyeli organik organizeni oluþtan hiç haberi yoktur. Bu nedenle þimdiki ikinci faz sonuç durum olan organik oluþum, inorganik oluþumlarýný, seçme ayýklama kriteri kabilinde içerirler. Ýnorganikler de kendi enerji düzenli fonksiyondular. Bu düzen ve fonksiyonlar, yalýtýmlý alan içinde kýsýtlanýp iliþkilenince; bu iliþkinlikle kazanýlan süre durum, bu yeni baðýntý özelliðie ve bu yeni bað faaliyetle, canlýlýk dediðimiz bir aktivasyon verdi. Ýþte bu aktivasyon durumun faaliyet ve iþlev sekanslarýndan kaynaklanan yeni alan etkisi ile iþlev ve faaliyetler türlü olam olasýlýklara eðimledirler. Alan etkisi de kendi içinde akýþ olanlara karþý, karþý dirençledir. Eylem akýþ olan enerjinin, akýþ olmama oranýyla belirmedir. Eylem olan, eylem olmayan zýddýyla haberdardýr. Çünkü zýddý olan ters yönü ile yine o fiilin kendisidir. O eylem direnç dönüþmeli süreçler giriþmesidir. Bir direnç geri çaðrýlma, geri çekilme, geri sekme, geri yansýma, ýsý gibi enerji dönüþmeleri vs. biçiminde olabiliyordu. Olabilen her bir durumlarýn her biri parçacýk ve kesikli durumla var olan olgu ve olaylarý geçmiþti. Kesikli olnlarýn dalgacýk baðýntýlý sürekli olan görünüþleri de gelecekti. Ýþlev ve faaliyetler þu anki iliþkin süre durumlar özellikli baðýntý belirmelerin, hem kesikli hem sürekliliðidirler. Buna karþýn kendi içlerindeki zýt yansýmalý süre durumdan haberli olan inorganikler, nedeni olacaklarý “iliþkin özellik baðýntýlý gelecekten habersizdiler”. Çünkü bir var oluþun kendi içindeki zýtlar, ters yönde o var oluþun kendisiydi. Yani akýþ olanýn, akmamasý gibi bir durum deðiþerek öbür durum olmakla o var oluþun kendisiydi. Ama ayný var oluþun iliþkindik durum içinde kazanacaðý yeni bað özellik, o iliþkin durumlarýn hiç birinin kendisi deðildi. Biri deðiþerek öbürü olan deðildi. Yeni bað özellik iliþkindik olan hiç birinin zýt durumu deðildi. Bu nedenle inorganik iþlev ve faaliyet aktivasyonlarý, nedeni olduklarý iliþkidik bað özelliklerden (iliþkindik sonuçlardan) habersizdiler. Ýnorganik iþlev ve faaliyetler gelecek içinde olacaklarý iliþkindik özellikli bin bir tür olacaklarý bu eðimin baský ve basýncýndan habersizdirler. Ýnorganik iþlev ve faaliyetler iliþkindik özellikli (bað özellikli) bu baský ve basýncýn içinde sürecin nedeni de olmakla kendisinin hangi eðilimlerle olacaðýndan habersizdir. Ýnorganik iþlev ve faaliyetlerin nedeni olacaklarý sonuçtan “yani hayattan” ikinci bir habersizlik durumlarý vardýr. Bu ikinci habersizlik durumu da çevredir. Ýnorganik iþlev ve faaliyetin kendi dýþýndaki sýcaklýk, soðukluk, afinite oluþa azlýk çokluk, asidik, bazik gibi birçok çevresel niceli durumlar vardý. Çevre durumlarý katkýlý olmakla, deðiþen sarmal bir çevrenin vesile etkisidirler. Ýnorganik iþlev ve faaliyetler kendi dýþlarýnda, kendilerinden baðýmsýz olan bu çevre deðiþmelerinden de habersizdirler. Bu habersiz oluþ nedenle inorganik iþlev ve faaliyetler aktivasyonu; çevresindeki ne gibi bir vesile katký ile ne gibi bir sonuca neden olacaklarýný bilemezler. Organik ilik olmasa bu kadar muazzam, yokuþ yukarý düzlemli enerji düzeni ile tür gibi toplum gibi ansal (zihinsel) süreçler gibi kolektif depolu biliþsel düzlem ve hayatlar gibi çeþitlilik te asla ortaya konamazdý. Ýþlev olan faaliyet olan özdür, özgüç ve öz nedendir. Çevresel olan dýþ neden olmakla, “vesile nedendir.” Kýsaca inorganik ilikle baþlayýp türlü türlü çeþitlenen, organize sekans iliþkindi aktif faaliyet baðýntýlarýnýn her biri; her bir durumla; bir var oluþ, yok oluþ, yokuþ yukarý enerji düzeni ve entropi kuralý gereði yokuþ (iniþ) aþaðýdýrlar. Ýç ve dýþ çevre dirençlidirler. Ýþte tam bu noktada yokuþ aþaðý oluþun entropisi ile etkin entropi içine düþmeden ekstrem düzenli enerji kullanma süreci ile durumu tekrardan zýt yönlü olarak, geri yokuþ yukarý ve kesikli sürekli yapan çevrimleri içinde olan bu baðýntý özellikli hayattý, Ýþlevle deðil hayatla canlanmaydý. Hayat kesikli sürekli olan durumuyla geliþme ve dönüþmeyi; hantal bir yýðýlma yapmadan, yalýtýmlý bir seçme ayýklamalar yapmaktadýr. Yalýtým içi deneyimlerinin imajýný almaktadýr. Alýnan imajlardan, imajlara göre zýt ve ters imajlar birlikteliði içinde boþalan dolan bir yer geçiþmeli sürekliliðe dönüþtü. Ýçsel bir enerji düzen iliþkisiyle iþlev ve canlý olan, ama yokuþ yukarý enerji düzeni içinde olamayan cansýzlýk; tam da entropi içine düþtü düþecek iken; bu düþmeyi, bu yuvarlanmayý bir süre erteleyen, geciktiren süre durumlarýn düzenliliði olan hayatla organizeliktiler. Taþtaki korunan enerji düzeni, sizdeki süreçlerin baðrýnda olmakla hayat sal var oluþ avatar kalýplarýnýzla ölüp yok olmakla beraber, yine de aldýðý imajla yok oluþa karþý bir tepki içindedir. Taþ enerji düzeni ile baþlayýp, imajý oluþan kesim ve kýrpmalar yapmanýn gelecekle var olacaðý içinde seçme ayýklamasý olmanýn imaj seleksiyonu vardý. Ýþte bu imaj seleksiyonlu yeni durum, kesikli sürekli durum oluþun içinde ve gelecekle ancak sizde vardý. Sizde de olan bu durum, kesikli sürekli imajlarý içinde olamayan taþýn sýgasý içinde yoktu. Taþa göre, taþ ta (taþ içinde) olamayýp ta; sizde olan bu fark, sizin taþa göre önce bireysel, sonra türsel ve daha sonra da kolektif bir çevresel ilik içinde can ve hayat bulmanýzdý.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |