Deney, herkesin hatalarýna verdiði addýr. -Oscar Wilde |
|
||||||||||
|
Boþa bu caka, suçluluðun telaþý, tasa Nebiyi nübüvvetle çýksan, tarihi hasa Sen garip bir tarihin ürünüsün Süleyman Bu çarpýðý düzeltmenin telaþýyla feyman Enfekte bir kaderi misyonla Kolektif miras olana tamahtýn Her hayali groteski oluþ merkezinde Kiþi kendini düþe korla dýþlar, kiþiyi her kesinde Bu tamahýnla, kiþisi sahipliði kendine vesvese ettin Sen bilmesen de Böbürlenen yedi yüz hareminle kibre Zenginliðin ile lütuf içinde olmaya niyettin Nübüvvetten fazla þeytanlýðýn bundandý Süleyman El ile en güçlü, en muhkem kýlýnýrsýn Yine Süleyman, bu amansýz yerin Yel esmiþ sel götürmüþ olmaya zaafýndýr bu güç Unutma bu zayýf yerin ile kýrýlýrsýn Süleyman Sýrça saraya çekilme Süleyman Sýrça ile ýralý oluþ; senin saðýrlýðýn olur Göz kamaþmasýyla da körlüðündür Baþýn döner, halüsinasyonlar görürsün Güçle zehirlenen hubris giyiniþler içinde Sen yüzerken bolluðun, karþýsýnda cýbrýn Saðýrlýk, körlükle kiþisi sahiplik; tamahýn kadar olur kibrin Kibir ile oluþun da kulaðý saðýr, gözü kördür Durum görünüþle beliriþ sýrça saray azametidir. Taþlanmak istemiyorsan sýrça sarayda oturma Süleyman 24.12.2018 Feyman: Ahlakta olgunluðu amaçlama, iyi ahlaka yönelme Cýbýr: geçim darlýðý çeken, yoksul, parasýz, züðürt. El kolektif oluþa karþý yaptýðý yolsuzluðu zalimliði ve zulmü takdirce olan bir adaletle meþru etse de karþý tepkisi “zulüm karþýsýnda direniþ haktýr” söylemli bir bilinç olacaktý. Yani El’in adaletine direnç, bir haktý. Adalet keyfi takdirle rýzk ve mal mülk vermenin ve mal mülk verme iradesini sürdürür olmanýn þeytani kararýysa. Direnç, adaletsiz olunana karþý baþka bir þeytani oluþla haktý. Köleci olan beþerî sistemin öznel kaygýlar nedeniyle oluþturduðu rýzk gibi kendi özgün dili ile yapýlandýðý düzen içinde kiþiler mala mülke ve rýzka kul köle oluþtu. Rýzk gibi kavramlar içinde rýzka dayalý bir egemenlik kuran köleci sistem kendi mal mülk egemenliðine göre biçimlenmiþti. Bu nedenle mal-mülk ve rýzk verme egemenliði sürecinin baskýn iradesiydi. Baskýn iradeye karþý vaki olacak etki-tepki de egemen oluþa karþý kendi saðlamasýný dengeye götürecek olan açýlýmýn karþý kavramlarýný verecekti. Ezilenlerin etkiye karþý direnç yapmasýyla oluþacaðý tartýþma ve mücadelesi de karþýt tepki olmakla doðru ve olasýdýr. Yeni biçimleniþ elde olan kumaþtan; elde olan kumaþa göre biçimlenecekti. Ama siz bu karþýtýna göre oluþan dili genel bir sistem dili sanýp; bunun içinde kalýp, bu kalýplarýn dýþýna çýkmayacaktýnýz. Karþýtýna göre oluþma evrenseldi. Ýnsan özneli karþýtýna göre sömürücü oluþma evrensel söylem deðildi. Bu kalýplarý kutsayýp; bu öðrenme ve öðretme kalýplarýný genel geçer gerçeklik saymanýz da doðru olmayan bir olasýlýktý. Etki ve tepkiyi salýnýmlarýný iletmeyi, sýnýrlý sonlu yalýtýmlý düzenleniþi vs. hayatýn tanýmý saymak en büyük hatadýr. Hayatlar genel var oluþtan sonra ve genel var oluþun dallanan çatallanan herhangi bir taksonudurlar. Etki tepki, dalga ve parçacýk belirmeleriyle oluþun iletmesini; sýnýrlý sonlu ve gelip geçici yalýtýmlar içinde olmanýn düzenleniþlerini býrakýn hayatýn mahfuzu olmasýný, var oluþun esasýdýrlar. Nesneler parçalý olgu olay akýþlý ayný ortak özellik yöntemi nedenle denge ve dengesizlikleri içinde zorunlu olarak birbiriyle giriþirler. Bu etkileþme giriþme etki tepki ortaya koyuþtu. Etki tepki ortaya koyuþ, kendi üzerine kendi etkime ve çevre alan üzerine etkimeydi. Bu etkileþmeler hayat üzerinde atom gibi moleküler düzen iliþkileri gibi iliþkiler dýþýnda bir de sosyo-toplumsa tinsellik, kortekse dek ikinci, üçüncü vs. yoldan da üst düzey iliþki ve baðýntýlarýn her bir giriþmesine dönmektedirler. Benzemezler arasýnda benzerlerine eðim eden aitlik duygusu. Groteski mana anlayýþlý düþünme. Temel bencillik güdüleri gibi eðim ediþler kiþinin kendi üzerine ve kiþinin çevresine doðru kendi alan etkisi olmasýyla bu etki sel durum kiþiden çevreye doðru bir yönelimdi. Ayný biçimde kiþilerden de kendisine doðru benzer alan etkisi giriþmeli çevre yönelmesi olucu etkileþimleri vardý. Bu etkileþmelerle kiþide ve çevresinde kesiþim giriþmeli frekans uyumu ve kesiþen giriþen dalga uyuþmazlýðý vardý. Uygunlaþtýrmalar vardý. Din bunlarýn soyutuydu. Ýnsan ile iliþki kurmanýn en temel yollarýndan birisi de duygu, düþünce inanç ve kabuller üzerine baðlantý ve baðýntý kurmaktýr. Duygu, düþünce mana, kabuller gibi soyut enerji Ýnsan eylemlerinin hem kendi üzerine kendi eyleminin etkisi olmakla; hem de bu eylemin baþkasý üzerinde etkimeler yapýcý bir etkisi vardý. Ýnsanýn kendi düþüncesi, kendi duygusu, kendi mana anlayýþ ve kendi inançlarý ilk elden kiþinin kendi üzerine kendi etkisidirler. Karný aç kiþi açlýðýný yiyecekler olmakla tasavvur ettiðinde kiþideki aðýz sulanmasý bile kiþinin kendi üzerine kendi etkisidir. Aç ve yiyecek bulamayan bir insanýn yiyecek bulma tahayyülü kiþiyi dýþa dönük bir eyleme yöneltir. Dýþa dönük olasý eylemlerden biri de emek gücünü kaptýrmakla baþkasýna ait olan yiyeceði kapmasý, darp etmekle ele geçirmesi vs. kiþi eylemlerinin baþkasý üzerine doðru olan etkide bulunmasýydý. Kiþinin sýðýnacaðý en temel düzlem bencilliktir. Ýnsan, bencilliðini yok edemezdi. Ama insan bencilliði ile yetinip orada da kalmamýþtý. Kiþinin bencilliðini güden ne varsa, kiþi herkeste ortak olan bu bencillik güdücülerinin kiþiye verdiði duyguyla, düþünceyle, mana anlayýþýyla yaptýðý empati; kiþinin empati yapmasýyla kiþide bu empati olan duygularýn, önce kiþinin kendi üzerine kendi etkisiyle kiþinin bu empatisini dýþta ortaklaþan duygu, düþünce ve eylem birliði yapmasýna çok çok yetmiþti. Hayat bunca akýcý giriþicileriyle referans düzenli salt bencillik düzeyi içinde kalamazdý. Ýnsan kendi üzerine kendisi etkimeli duygu düþünce mana anlayýþý gibi ortaklaþmasýnýn giriþicilerini kullanmayý baþardý. Hemcinsler kendisi dýþýnda ve kendisi gibi olan hayatlarla ortaklaþan yardýmlaþan, üreten ve paylaþan bu temel bencillik güdücülerini, bir tür giriþme süreçleri yapmýþtý. Bu giriþme süreçleri sosyal oluþtu. Hemcinsler sosyal oluþ sonrasý içinde kendi dýþýnda ortaklaþan kolektif bencillik alanlarý inþa etmiþti. Hemcinsler kendi bencilliði üzerinde kalmamakla insan olmuþtu. Ne var ki hemcinslerimiz kendi dýþtan ortaklaþan algýlarla bencilliði üzerine önce sosyal benciliði, sosyal özneyi, sosyal bilinci ve sonra da toplumsal özne ile toplumsal bilinci ve toplumsal benciliði inþa etmesi ile inþa üzerinde yükselip, yücelmiþ ve insan olmuþtu. Hemcinsler bencillik gibi temel referanslarý dýþýnda yükselme olan hayatla, bencillik düzeyinde kalmamýþtý. Hemcinslerin yücelip yükseldiði üreten iliþkili süreç, bu yücelmenin ana temasýný oluþuyordu. Hemcinsler bu bencil ana tema üzerine hem çevrelendiler, hem de üreten iliþkili ana tema kiþi düzlemli bencilliði sosyal ve toplumsal düzlemli bilinciyle, kolektif ruhlu bencilliðin gerisine attý.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |