Iþýk verirseniz, karanlýk kendiliðinden yitecektir. -Erasmus |
|
||||||||||
|
Bu deriþimin yansýmasý üretim ve üretim iliþkisi deðildi. Süreci sýnýf çatýþmasý denen bambaþka bir zaman mekân olaylarý içine sürüklüyordu. Sistem denge deðerlerini hýzla normalden uzaklaþtýrdý. Böylece iç içe bir alan içinde “kolektifi iliðe karþý kurtarýlmýþ kiþi sahiplikler düþünce eylemini oluþan tutumlar yoðunlaþtý” O günün koþullarýna göre kolektif etkili alan nedenle üreten iliþki bilinci artýk ruhuna kadar biliniyordu. Adeta çocuk oyuncaðý gibi gerçekleþiyordu. Ruhuna kadar bilinip oluþturulan alan etkili üretme bilinci, istenildiði gibi istenen modülasyonlar üzerinde olmakla çevrim edilebiliyordu. Bu yeni modülasyonlar sistem içi süreci anlama, bileme, süreci bilinene göre kýlma iletilmesi olduðu kadar da bir enfeksiyon olabiliyordu. Ýþte enfekte bir üretim yapma gerçeklemesini sýnýf hareketi üzerinde modüle etme iþi de bunlardan biriydi. Ýki farklý sýnýfsal alanlý deriþme gerilimi içindeki üreten anlayýþ, ön ittifaký; deriþmeleri farklý iki alana parçalandý. Baþta bu deriþmeler özerk ve içe kapalý gizlilikle olabiliyorlardý. El anlayýþý yayýldýkça kolektif ittifak içinde tutunamaz oldu. Ýnsan eskiden beri doða tarafýnda güdülmenin izlerini de taþýyordu. Kiþi sahipler hem bencilliðe hem de doða tarafýnda güdülmenin kod frekanslarýna iyi seslendi. El’in bu iki etki alaný üzerine seslenme becerisi, bu iki etki alanýna kolektifi iliðin düþüncesini deðil de El’in kendisi olan modülasyonlarý yüklemesiydi. Böylece bencillik ve güdülme üzerinde seslenici irade ile ipler El’in eline geçmiþti. Artýk kiþisi sahiplerle, kiþi sahiplerin vaadine inanýcýlar gruptan ayrýlýk vermekle göçebiliyorlardý. Yani kolektifi ilik ve kolektifi ilik olmayan kiþi sahipliði gibi iki farklý deriþme olan bu yoðunlaþmalarýn kendi yön eðim topaklanmasý, süreci birbirinden kopardý. Ýlk baþlarda kiþi kolektifi iliðin dýþýnda olan etkilenmeleriyle doða tarafýndan güdülmüþtü. Diðer taraftan zýt durumla buna çevreye uyum da denir. Bu güdülmenin kiþi üzerinde beliren etki tepkisi de kiþide güce sýðýnma þeklinde bir belirimdi. Güce sýðýnma kiþisel eðilim oluþla kolektif tarafýndan baskýlandý ya da bu kiþisi eðilim kolektif güce doðru yönelen bir koordinasyon haline getirildi. Herkese ne oluyorsa size de o oluyordu. Kiþi üzerinde güdümlü oluþun oyuk etkilenme izleri kolektif etki alanýnda pasif duruma dönüþtü. Ýþte bu pasif oyuk alanlar biri tarafýnda ya da enfekte eden modülasyonlarla güdülmeni etki izleri, tekrar aktif yapýlabilir oluyordu. Bencilliðe ve güdülme üzerine ufak rötuþlerle dokunup, pasif etkilerle uyuyan iki devi uyandýran zekâ, üretim nesneleri üzerindeki enfeksiyonla kiþisi sahipliðe gidecek yolun kotarýlmasýydý. Kolektifi ilik kendi karþýtlý geliþme nicelemeleri sonunda nitelik dönüþmesi yapýyordu. Kolektif yapý bu nitelik belirmesi ile birçok olan yol ayrýmý noktasýna geldi. Bu yollar baþlangýcýnda kolektif süreç ille de salt üretim nesneleri sahiplerine ve sahiplerin inanýcýlarý olan sürüklenmeye doðru gerçekleþen bir yol ayrýmýna girmek zorunda deðildi. Ýþte burada iki devi uyaran dokunuþlarýyla buluþçu bencil öznel zekâ devreye girmiþti. Yol ayrýmý, çatallandýðý yerde birçok yolun olmasýný belirler. Üretim nesneleri üzerindeki kiþi sahipliði ile süreci kendi sömürü DNA’sýna çeviren bu enfeksiyonlu yol da onca olumlu ve olumsuz belirmelerin yanýnda olumsuz yollarýn sadece birisiydi. Kiþisi sahiplik kiþilerin kolektif etkili kendi emek güçlerine sahip olduklarý olumlu bir belirlenme de bu yollardan biriydi. Ama bilinçli olarak bu yola sapýlmadý. Ana kontrastlara göre türlü yollarla ayrýþmanýn meyilleri oluþturuldu. Yeni vaadin getirisinin ne olup ne olmayacaðý tam kestirilememekle beraber bencillik ve güdülme uyaranlarýna göre cazip görünen özel mülkiyetçi köleci zihniyetin kendisi, dýþlama dýþlanma ve ayrýlma salýnýmlarý verdi. Ayrýlýkçýlarýn genellikle sosyal mantýk baðlarý da eski totem grup düzlemindeki duygudaþlýk etrafýnda oluþan söylemlerle de destekleniyordu. Ayrýlýkçýlarýn ön ittifaký yapan ilk grup bilinci vaade inanmasa da grup duygudaþlýðý içinde bencil oluþa ve güdülme kodlarýna hitap eden bir güden ilikle ayrýlýkçýlara katýlmalarýyla göçler gerçekleþebiliyordu. Göçenler sadece yeni düþüncelerle göçmüyorlardý. Ön ittifakýn kolektif enerji düzey bandý içinde etki ile etkileme deþarjlarý nedenle kiþiler ittifak mesleklerini kazanmýþ bir kolektif yetenek olmakla da göçüyorlardý. Yani ayrýlýkçýlar kiþisel düzeyde kimi birçok meslekleri de öðrenmiþ olarak göçüyorlardý. Bu nedenle bir yetenekler ayrýþmasý da olan tarýmcý bir El, maden ocaðý sahipliði olan bir monarþin El gibi konuþmuyordu. Çoban El bunlarýn hiçbiri gibi düþünmüyordu. Hele ana belirleyeni balýkçý meslek sahipliði olan köleci ittifak tümden ayrý bir havadaydý. Bunlar doðal ve normaldi her birinin devinme düþünce koþullarý, kiþi sahiplik söylem kurallarý, ihtiyaçlarý, çalýþma-çalýþtýrma ortamlarý çok farklýydý. El sahipli parçalanan süreçler adeta totem yapý gibi o sahiplik etrafýnda gevþek bir monarþini yalýtýma içine çekildi. Kiþi sahipliðin þartlarý kendi sahipliðinin özelliklerine göre El mana ittifaký yaptýðý kiþilerle bu yapýlar içinde kendi El iman ahdini olgunlaþtýrdýlar. Düzenin çekirdek inþasý bu gevþek yalýtým içinde olmakla yürürlüðe koydular. Bu gevþek monarþini tekil yalýtýmlar içindeki sahipliðe göre sahipliðin doðasý gereði birçok farklý söylemler de birçok El takdiri ve birçok El monarþini ile birçok El ortaya çýkarmýþtý. Her bir El her bir sahipliðine göre kendi söylemiyle kendisini meþru etmekteydi. Her bir monarþin yapý içinde her bir sahiplik kendisinin takdiri olmakla da o monarþin içinde o El tekti. Sahiplik çeþitliliði kadar sahipliði olan kiþiler vardý. Sahipliði olan kiþiler kadar El ve El takdiri çeþitliliði vardý. Ýbrahim ve Nemrut gibi sahipliði çobanlýk olan iki ayrý çoban sahipliði olan El yapý içindeki yapýsalcýlýk kurallarýnda da ufak tefek anlayýþ kurallarýnda (sahiplik biat ve ritüel kurallarýndaki farklýlýklardan oluþuyorlardý. Ayný çoban inþa içinde olan El’ler bile birbirinden farklý ve birbirine rakip olarak konuþuyordular. Bunlar normal ve iþin doðasý gereði olmasý gereken beklenen çeliþkin geliþmelerdi.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |