..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Barýþý bulacaðýz. Melekleri duyacaðýz, göðün elmaslarla parladýðýný göreceðiz. -Çehov
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




28 Haziran 2018
Osmanlýda Kýsmi Bir Etkin Hafýza 18  
Bayram Kaya
Sosyo toplumsa ruh ile bencillik arasýndaki farka raðmen sosyo toplumsa ruh, bencil zekayý da içerir. Sosyo toplumsa ruhun inþacýsý bencillikti. Ama bencillik sosyo toplumsa ruh tarafýndan içeriliyordu. Sosyo toplum esasen benciliðe özgü durumla üreten inþa iken sosyo toplum bencillikten çok fazla bir þeydir. Bencillik sosyo tolumun asýl konusu ama üreten sosyo toplum, bencil oluþun tez canlýlýðýný kendi ilkelerinin gerisine almýþtýr. Sosyo toplumun bencillikten fazla olan taraflarýndan biri de budur. Bencil zekâ da bu bilinçle oluyordu. Bunun ilk örnek tutumu kiþinin ya da bencilliðin sosyal alan içinde sosyalleþmesiydi. Bencillik eksiðini dýþta eklemek; ya da kimi eksiði ile dýþta tamamlanma, ilkesiyle; kendi dýþýndaki zorunluluklar nedenle önce sosyal oluþ içinde sonra da üreten toplum içinde olabilmiþtir. Kiþiler kendi bencilliði gibi ama gelip geçici durumlarla, sosyo toplumsa iliþkileri de dýþta ikinci bir sakýným yasasý etmekle dýþtaki bu sakýnýmý da sosyo toplumsa bilinç yapmýþtýlar. Dýþtaki bu ikinci bilinç, benci düzleme göre olmak kaydýyla, ben olmayana doðru temas kurmak için dýþa açýlýyordu. Bencil zekâ, dýþta kavranan sosyal zekâ üzerinde kendisinin de sosyo toplumla olan ruhsal var oluþunu ortaya koymuþtu. Hayat kendisini, var oluþ alanlarý arasýnda da oluþan, olanak enerji düzenleyici koþullar içinde; yeni niþ alanlarý doldurmakla var oluyordu. El neden ve nasýl var oldu derken ayný konuyu belirtmiþtik. Bencil hayat en temel düzlem içinde üretemiyorsa; üretemeyenler üreten organizmayý enfekte edecekti. Üreten organizma üzerinde asalak olmakla onu sömürerek yaþayacaktý. Bu tutum olanak enerji düzenleme tutumlarý içinde olmaktý. Varlýðýn var oluþuyla ortaya koyduðu niþ alanlarýný doldurmak, esastý. Hayat ta hayatýn niþ (oyuk) alanlarýný dolduruyordu. Sömürme de asalaklýk ta, sülüklük te hayatýn niþ alanlarýný doldurmaydý. Sömürü; üretim alanlarýnýn boþluk yapýlarýný kiþisi sahipliklerle dolduran fenalýkla sömürmeydi. Burada mutlaka sömürü yansýmasýný vermenin anlamý çýkarýlmamalýdýr. Ýnsan nasýl üreten yapý alanlý kimi boþluklarý “ben nasýl varým” gibi sorularýn bilgi araþtýrmasýna ayýrýp ta düzenliyorsa, sömürü alaný olan boþluklar da yabanýl hayatlarýn niþ alanýna dönüþmelere cevaz verebilirdir. Çünkü biz, üretim hareketi içinde bu yabanýl hayatlarýn niþ alanýný da kendimize kolektif mülk edinmiþe benzemekle bu duyuþ ve bu bilgiyle böyle olmak zorunludur. Bunlar bizim irade alanýmýz içindedirler. Yani sömürme üreten iliþkiler için her durumla olasýysa da üreten yapýnýn iradesi biz olduðumuza göre ve üreten olabildiðimize göre sömüren olmamýz zorunlu deðildi. Doðal seleksiyon mekanizmalarý sizin elinizde deðildi. Ama üreten alan insan özneli süreçlerin kontrol düzenlemesi içinde olmakla, seçme ayýklamalarý kontrol etmek kendi irade bilincimiz altýndaydý. Karþýtý üreten anlayýþla yok edilebilirdi. Sömürü üreten yapý alan içinde, yapýnýn boþluklu tanecikli olmasý nedenle bir niþ alan eylemliliði ise de sizin üreten güç olmanýzla üretenin bu alaný sömürüyle doldurmasý, üreten iliþkiler içinde zorunlu deðildi. Ne var ki inþanýn kendi kolektif baþlangýcý kendi zorunlu týkaçlarýyla sömürüye giden alanlarý týkýyordu. Ama insan kendi groteski düþüncesini ne kadar týkaçlarsa týkaç yapsýndý. Týkaç sürtünmesi nedenle oluþan sürtünme enerjisi týkacý sýzýntý olarak geçecekti. Kolektif koþul içindeki yansýmalardan birisi, “insanýn kendi kendisine düþünmesine uygun olmakla”, mutlaka groteski fantezili bir ide baðýntýsýný ortaya koyacaktý. Yani sosyo toplumsa ruhunuzla bencil ruhunuzda sýr ve garip bir mana yoktu. Kiþiler bencil düþünmesinden ötürü, dýþta kazandýðý gizli bir endeksle sosyo toplumsa ruh biçiminden soyunacaktý. Ve bu groteski fantezili düþünmesini yapacaktý. Fantezi olan düþünmeyi “kendi kendisine düþünmesinin ekseni” yapacaktý. Ve bu fantezi eksene de “kendisini-bencilliðini” koyacaktý. Kiþinin bu tür kendi kendisine düþünmeleri olacaktý. Atomu yok ederseniz tuzu yok edersiniz. Sosyo toplumsa ruhu yok etseniz de bencilliði yok edemiyordunuz. Bir hayata göre dýþ dünya kontrol edilemez enerji durumlu masifler ve ýþýn hava türü seyreltilerdir. Yani dýþ dünya hayat için bir çeþit dalgalý ya da asi elektrik akýmý çarpmasý gibidirler. Hayat bu asi ya da dalgalý akýmý önce yalýtým içindeki iþlevlerle düzenler. Yani doðru enerji akýmýna çevirir. Sonra da hayat türe göre sosyal yapý üzerinde dalgalý ve korkunç ta olan; bozucu da olan bu enerjiyi düzenlerler. Dalgalý enerjiyi o hayatýn kullanabileceði doðru akýmlý hale getirirler. Dalgalý olan enerjiyi de kullanacaðý bir dalgalý düzeye indirger. Sosyo toplumlar bu baðlamla dýþtaki enerjiyi indirgeyip düzenleyen enerji düzenleyici (konnektör) idiler. Ýþlev durumlar olmadan enerji düzenleme iþi tek baþýna olasý olmuyordu. Ýþlev durumlar yalýtým içinde organ ve organellerdi. Sosyal alan içinde her bir kiþilerdi. Toplum içinde de üretim nesnesi olan çalýþma araç gereçleri ve insan emeðiydi. Ýnsanlar sosyo toplumuyla dýþtaki dalgalý ya da asi enerji akýmýný indirgeyip kullanabileceði asi ya da dalgalý akým veya doðrultulmuþ düzgün akýma çeviren konnektör (enerji düzenleyici) konvektördüler (enerjiyi düzenli daðýtýcýlar). Kaçak sýzýntýlar da bu dönüþmeler esnasýndadýrlar. Üstelik ilk konnekter ve kolektif sistem bu tür sömürme ya da groteski oluþla düþünmelerin henüz her tür baðýþýklýk sistemini oluþturamamýþtý. Bir öncesi olan totemi sistemde üretim hareketi olmadýðý için bu tür fanteziye uygun bir fark edilirliði de yansýtýp deneyim edinememiþlerdi. Bir önceki zeminin içi groteski olabilen kiþisi sahipliðin fantezilerini üretmeye de uygun deðildi. Ne var ki kolektif yaþamýn ortaya koyduðu üreten verimlilik üzerinde bu tür fantezi yansýmalar ortaya koyma iþi, çok uygun bir belirme ve düzenleme þekli olmaya müsaitti. Yani kuvveyi fiile yani gerçekleþen bir eylem durumuna geçirmenize üreten ortam alabildiðine uygundu. Þöyle de söyleyebiliriz. Düþüncede fantezi olan kiþisi sahipliðe veya akýlda fantezi olaný kiþisi sahipliðe; ya da akýlda fantezi olmakla gizlenen kiþisi sahipliðe üreten ortam alabildiðine uygundu. Konnektör oluþ konnekter oluþ birleþen ortaklýkla zorunlu bir kolektifi iliktir. Sentez ya da birleþme; bir arada oluþ zorunlu bir kolektifi iliktir. Ýþte üreten süreç içinde konnekter aðla, kolektif oluþun üreten enerji düzenlemesi vardý. Var oluþun temelinde gelen bir boþluklu tanecikli yapý vardý. Kolektif oluþun da zorunlu boþluklu tanecikli yapýsý olmakla kolektif iliðin pek çok boþluk devim alanlarý vardý. Bu nedenle;” kolektif sahip oluþun” karþýsýnda ve özneler dünyasýnýn içinde bunun zýt yansýmasý olan “kiþisi sahiple olmanýn” fantezisi vardý. Kiþisi sahipli fantezi içinde oluþ düþüncesi kolektif iliþkili alan içi boþluklarýnda verimli þekilde fanteziler üretmeye baþladý. Kiþi sahipli buyuran bir irade içinde olmanýn düþünsel fantezisi; kolektif oluþun boþluklu kýsýmlarý içinde kendisine eylem yapma alaný buldu. Bu alan kiþinin alabildiðine at koþturma hayaline iliþkin eylem alanýydý. Bu nedenle kiþi üretim alaný içinde at koþturmakla dizginsiz olabileceði pek çok boþluk eylem alaný buldu. Yani kolektif üreten ve kolektif paylaþan süre durum içinde, kolektif olmayan yansýmalara ev sahipliði yapacak pek çok boþluk alanlar vardý. Kolektif olmayan bu düþünce Neydi? Üretme ve ürettirme kolektifti. Ama üretilen üzerinde kolektif sahipliðe karþý da kiþisi sahiplikti. Kolektif iradeye karþý kiþisi irade. Kolektif güce karþý kolektif gücü ele geçiren kiþisi güçtü vs. Kolektife göre kolektifle baþlayýp; kolektife göre enerji düzenlemesi edilen sistemin konnekter að üzerinde (ortak að üzerinde), konnektör yapýlý (enerji düzen yapýlý) tiryaklarýnda düzensiz salýným çýkýþlarý oluþur (düzgün enerji çýkýþlarý yapan kapýlarýnda düzensiz salýným çýkýþlarý oluþur). Böylece ortamýn düzensizliði (stresi) çok çok artmýþtý. Zengin fakir bu düzensizliðin temel kaynaklarýydý. Yukarýda söyledik kiþi bu fanteziyi kurarken; kurulan fantezinin eksen merkezinde, hep kiþinin kendisi vardýr. Bu nedenle düzensiz enerjiyi oluþan bu sahiplik, herkesin kiþisel sahipliði deðildi. Yani kimini sahiplikten yoksun kýlarak, yoksun kýlýnanlarýn muhtaçlýðýný kullanýp sömüren bir kiþisi sahiplikti, Zaten “herkesin sahipliði olan” bir yerde kiþisi sahiplik anýlmaz bile bu kolektif iliktir. Kýsaca kolektif süreçli boþluklu devim alanlarýnýn içinde kiþisi sahipliðini düþünen fanteziler ortaya koymak; bu baðlamda eþyanýn doðasýna uygundu. Ne var ki süreç, üreten kolektif bilgileri kiþilere donaným yapýyordu. Kiþilerin kolektif güçle donanmasý, bilginin patent kaynaðý olan grup meslekleri içinde çýkma yansýmasýna da uygundu. Bu nedenle kolektif ortam kiþi sahipliðini sahneye koymaya ve uygulamaya pek elveriþliydi. Ama bu elveriþlilik geri baðlanýmla üreten emek gücünün doðasýna uygun deðildi. Bencilliðe uygun olan kolektif üretime uygun deðildi. Ýþte groteski ilik içinde saklý geliþen düþüncelerle fantezi olan kiþisi sahiplik bu yansýmalarýyla uygulamaya kondu. Ne var ki kiþisi sahiplik geri baðlaným yasalarý referansý içinde olmakla meþru olmuyordu. Üreten süreç olmamakla sürdürülebilir olmuyordu. Þu hâlde ortamýn düzensiz enerji stresini artýran bu fantezi düþünceye önce meþruiyet kazandýrmak ve sonra da sürdürüle bilirlik çevrimleri kazandýrmak gerekiyordu! Kiþisi fantezili düþünsel mana anlamasý; nesnel, somut ve neden sel dayanaklardan yoksundu. Hiçbir þey kiþisel sahipli bir tutumla baþlayýp bu düzleme gelmiþ olmadýðý için fantastik düþünceli bu tür uygulamanýn doðru dürüst hiçbir nedeni bulunamýyordu. Kolektif oluþun geri beslenici, referanslarý ve meþruiyeti somut ve nesnel oluþlarla gruplar arasý ittifak antlarýyla çevrimliydi. O halde kiþisel sahipliðin geri beslenilir, referanslarý ve meþruiyet ekseni de kendisi gibi fantezi (ütopik) düþünceyle, yine kendisi gibi hayali soyut ve öznel olmak zorundaydý. Üreten grup sahipliði yerine hayali bir El sahipliði söylendi. Üretme meslek sahipliði yerine yaratma söylendi. Üreten gruplarýn ittifak yapan irade kararý gibi El’in de sahipliði nedenle irade ve takdiri vardý. Gruplar arasý ant içen ittifaklar yerine de El ile ahit inancý üzerinde iman sözleþmesi yapýlmýþtý. El anlayýþý, El malik El Mülk tanýmlamasýyla; El mülkün sahibi yapýlýnca, gruplarýn ne sahipliði kaldý ne iradesi kaldý. Ne meslek patent bilgisi kaldý. Ne de üreten iliþkiler içinde üretim hareketinin nesnel ve somut oluþu kaldý. Tarihsel oluþ, tarihi bilinç ve kolektif hafýza berhava olmuþtu. Bilgi sýfýrlanmýþtý. Geçmiþ; zorunlu ve nesnel etkileri nedenle bilinmemekle, görünmez bir karadeliðe dönüþmüþtü. Sistemin enerji düzensizliði artmakla, düzensiz enerji þimþeklerini çakýp; yýldýrýmlarýn koy veren bir alan ortamda, ortam çok çatýþmalýydý. Fantastik düþüncenin düþüncede olan birinci mana aþamasýnýn akabindeki uygulamayla ikinci aþamaya geçilmiþti. Kolektif oluþ üretim aþamasýndan sonra çekim ve çevrimin ekseni olmaktan çýkarýldý. Aktarýlan kolektif güç yerine El mana anlayýþý kondu. Artýk bütün olup bitenler yani kolektif oluþ dahi El mana anlayýþýyla anlatýlýp anlaþýlýyordu. Unutturulan; baþlangýç olan, geçmiþin þimdiye neden sel olmasýnýn hafýzalarda silinmesi ile hafýza travmasý yaþanandý. Tufanlar yaþanandý. Tufanlar bu travmalarýn anlatým biçimiydi. Sürecin odaðýna somut olan yerine soyut El mana anlayýþý kondu. El’in sözü neden yerine geçen bir neden olmuþtu.


:EEH:
Sosyo toplumsa ruh ile bencillik arasýndaki farka raðmen sosyo toplumsa ruh, bencil zekayý da içerir. Sosyo toplumsa ruhun inþacýsý bencillikti. Ama bencillik sosyo toplumsa ruh tarafýndan içeriliyordu. Sosyo toplum esasen benciliðe özgü durumla üreten inþa iken sosyo toplum bencillikten çok fazla bir þeydir.

Bencillik sosyo tolumun asýl konusu ama üreten sosyo toplum, bencil oluþun tez canlýlýðýný kendi ilkelerinin gerisine almýþtýr. Sosyo toplumun bencillikten fazla olan taraflarýndan biri de budur. Bencil zekâ da bu bilinçle oluyordu. Bunun ilk örnek tutumu kiþinin ya da bencilliðin sosyal alan içinde sosyalleþmesiydi.

Bencillik eksiðini dýþta eklemek; ya da kimi eksiði ile dýþta tamamlanma, ilkesiyle; kendi dýþýndaki zorunluluklar nedenle önce sosyal oluþ içinde sonra da üreten toplum içinde olabilmiþtir. Kiþiler kendi bencilliði gibi ama gelip geçici durumlarla, sosyo toplumsa iliþkileri de dýþta ikinci bir sakýným yasasý etmekle dýþtaki bu sakýnýmý da sosyo toplumsa bilinç yapmýþtýlar.

Dýþtaki bu ikinci bilinç, benci düzleme göre olmak kaydýyla, ben olmayana doðru temas kurmak için dýþa açýlýyordu. Bencil zekâ, dýþta kavranan sosyal zekâ üzerinde kendisinin de sosyo toplumla olan ruhsal var oluþunu ortaya koymuþtu.

Hayat kendisini, var oluþ alanlarý arasýnda da oluþan, olanak enerji düzenleyici koþullar içinde; yeni niþ alanlarý doldurmakla var oluyordu. El neden ve nasýl var oldu derken ayný konuyu belirtmiþtik. Bencil hayat en temel düzlem içinde üretemiyorsa; üretemeyenler üreten organizmayý enfekte edecekti.

Üreten organizma üzerinde asalak olmakla onu sömürerek yaþayacaktý. Bu tutum olanak enerji düzenleme tutumlarý içinde olmaktý. Varlýðýn var oluþuyla ortaya koyduðu niþ alanlarýný doldurmak, esastý. Hayat ta hayatýn niþ (oyuk) alanlarýný dolduruyordu. Sömürme de asalaklýk ta, sülüklük te hayatýn niþ alanlarýný doldurmaydý.

Sömürü; üretim alanlarýnýn boþluk yapýlarýný kiþisi sahipliklerle dolduran fenalýkla sömürmeydi. Burada mutlaka sömürü yansýmasýný vermenin anlamý çýkarýlmamalýdýr. Ýnsan nasýl üreten yapý alanlý kimi boþluklarý “ben nasýl varým” gibi sorularýn bilgi araþtýrmasýna ayýrýp ta düzenliyorsa, sömürü alaný olan boþluklar da yabanýl hayatlarýn niþ alanýna dönüþmelere cevaz verebilirdir.

Çünkü biz, üretim hareketi içinde bu yabanýl hayatlarýn niþ alanýný da kendimize kolektif mülk edinmiþe benzemekle bu duyuþ ve bu bilgiyle böyle olmak zorunludur. Bunlar bizim irade alanýmýz içindedirler.

Yani sömürme üreten iliþkiler için her durumla olasýysa da üreten yapýnýn iradesi biz olduðumuza göre ve üreten olabildiðimize göre sömüren olmamýz zorunlu deðildi. Doðal seleksiyon mekanizmalarý sizin elinizde deðildi. Ama üreten alan insan özneli süreçlerin kontrol düzenlemesi içinde olmakla, seçme ayýklamalarý kontrol etmek kendi irade bilincimiz altýndaydý. Karþýtý üreten anlayýþla yok edilebilirdi.

Sömürü üreten yapý alan içinde, yapýnýn boþluklu tanecikli olmasý nedenle bir niþ alan eylemliliði ise de sizin üreten güç olmanýzla üretenin bu alaný sömürüyle doldurmasý, üreten iliþkiler içinde zorunlu deðildi. Ne var ki inþanýn kendi kolektif baþlangýcý kendi zorunlu týkaçlarýyla sömürüye giden alanlarý týkýyordu.

Ama insan kendi groteski düþüncesini ne kadar týkaçlarsa týkaç yapsýndý. Týkaç sürtünmesi nedenle oluþan sürtünme enerjisi týkacý sýzýntý olarak geçecekti. Kolektif koþul içindeki yansýmalardan birisi, “insanýn kendi kendisine düþünmesine uygun olmakla”, mutlaka groteski fantezili bir ide baðýntýsýný ortaya koyacaktý. Yani sosyo toplumsa ruhunuzla bencil ruhunuzda sýr ve garip bir mana yoktu.

Kiþiler bencil düþünmesinden ötürü, dýþta kazandýðý gizli bir endeksle sosyo toplumsa ruh biçiminden soyunacaktý. Ve bu groteski fantezili düþünmesini yapacaktý. Fantezi olan düþünmeyi “kendi kendisine düþünmesinin ekseni” yapacaktý. Ve bu fantezi eksene de “kendisini-bencilliðini” koyacaktý. Kiþinin bu tür kendi kendisine düþünmeleri olacaktý. Atomu yok ederseniz tuzu yok edersiniz. Sosyo toplumsa ruhu yok etseniz de bencilliði yok edemiyordunuz.

Bir hayata göre dýþ dünya kontrol edilemez enerji durumlu masifler ve ýþýn hava türü seyreltilerdir. Yani dýþ dünya hayat için bir çeþit dalgalý ya da asi elektrik akýmý çarpmasý gibidirler. Hayat bu asi ya da dalgalý akýmý önce yalýtým içindeki iþlevlerle düzenler. Yani doðru enerji akýmýna çevirir.

Sonra da hayat türe göre sosyal yapý üzerinde dalgalý ve korkunç ta olan; bozucu da olan bu enerjiyi düzenlerler. Dalgalý enerjiyi o hayatýn kullanabileceði doðru akýmlý hale getirirler. Dalgalý olan enerjiyi de kullanacaðý bir dalgalý düzeye indirger.

Sosyo toplumlar bu baðlamla dýþtaki enerjiyi indirgeyip düzenleyen enerji düzenleyici (konnektör) idiler. Ýþlev durumlar olmadan enerji düzenleme iþi tek baþýna olasý olmuyordu. Ýþlev durumlar yalýtým içinde organ ve organellerdi. Sosyal alan içinde her bir kiþilerdi. Toplum içinde de üretim nesnesi olan çalýþma araç gereçleri ve insan emeðiydi.

Ýnsanlar sosyo toplumuyla dýþtaki dalgalý ya da asi enerji akýmýný indirgeyip kullanabileceði asi ya da dalgalý akým veya doðrultulmuþ düzgün akýma çeviren konnektör (enerji düzenleyici) konvektördüler (enerjiyi düzenli daðýtýcýlar). Kaçak sýzýntýlar da bu dönüþmeler esnasýndadýrlar.

Üstelik ilk konnekter ve kolektif sistem bu tür sömürme ya da groteski oluþla düþünmelerin henüz her tür baðýþýklýk sistemini oluþturamamýþtý. Bir öncesi olan totemi sistemde üretim hareketi olmadýðý için bu tür fanteziye uygun bir fark edilirliði de yansýtýp deneyim edinememiþlerdi.

Bir önceki zeminin içi groteski olabilen kiþisi sahipliðin fantezilerini üretmeye de uygun deðildi. Ne var ki kolektif yaþamýn ortaya koyduðu üreten verimlilik üzerinde bu tür fantezi yansýmalar ortaya koyma iþi, çok uygun bir belirme ve düzenleme þekli olmaya müsaitti.

Yani kuvveyi fiile yani gerçekleþen bir eylem durumuna geçirmenize üreten ortam alabildiðine uygundu. Þöyle de söyleyebiliriz. Düþüncede fantezi olan kiþisi sahipliðe veya akýlda fantezi olaný kiþisi sahipliðe; ya da akýlda fantezi olmakla gizlenen kiþisi sahipliðe üreten ortam alabildiðine uygundu.

Konnektör oluþ konnekter oluþ birleþen ortaklýkla zorunlu bir kolektifi iliktir. Sentez ya da birleþme; bir arada oluþ zorunlu bir kolektifi iliktir. Ýþte üreten süreç içinde konnekter aðla, kolektif oluþun üreten enerji düzenlemesi vardý. Var oluþun temelinde gelen bir boþluklu tanecikli yapý vardý. Kolektif oluþun da zorunlu boþluklu tanecikli yapýsý olmakla kolektif iliðin pek çok boþluk devim alanlarý vardý.

Bu nedenle;” kolektif sahip oluþun” karþýsýnda ve özneler dünyasýnýn içinde bunun zýt yansýmasý olan “kiþisi sahiple olmanýn” fantezisi vardý. Kiþisi sahipli fantezi içinde oluþ düþüncesi kolektif iliþkili alan içi boþluklarýnda verimli þekilde fanteziler üretmeye baþladý.

Kiþi sahipli buyuran bir irade içinde olmanýn düþünsel fantezisi; kolektif oluþun boþluklu kýsýmlarý içinde kendisine eylem yapma alaný buldu. Bu alan kiþinin alabildiðine at koþturma hayaline iliþkin eylem alanýydý. Bu nedenle kiþi üretim alaný içinde at koþturmakla dizginsiz olabileceði pek çok boþluk eylem alaný buldu.

Yani kolektif üreten ve kolektif paylaþan süre durum içinde, kolektif olmayan yansýmalara ev sahipliði yapacak pek çok boþluk alanlar vardý. Kolektif olmayan bu düþünce Neydi? Üretme ve ürettirme kolektifti. Ama üretilen üzerinde kolektif sahipliðe karþý da kiþisi sahiplikti. Kolektif iradeye karþý kiþisi irade. Kolektif güce karþý kolektif gücü ele geçiren kiþisi güçtü vs.

Kolektife göre kolektifle baþlayýp; kolektife göre enerji düzenlemesi edilen sistemin konnekter að üzerinde (ortak að üzerinde), konnektör yapýlý (enerji düzen yapýlý) tiryaklarýnda düzensiz salýným çýkýþlarý oluþur (düzgün enerji çýkýþlarý yapan kapýlarýnda düzensiz salýným çýkýþlarý oluþur). Böylece ortamýn düzensizliði (stresi) çok çok artmýþtý. Zengin fakir bu düzensizliðin temel kaynaklarýydý.

Yukarýda söyledik kiþi bu fanteziyi kurarken; kurulan fantezinin eksen merkezinde, hep kiþinin kendisi vardýr. Bu nedenle düzensiz enerjiyi oluþan bu sahiplik, herkesin kiþisel sahipliði deðildi. Yani kimini sahiplikten yoksun kýlarak, yoksun kýlýnanlarýn muhtaçlýðýný kullanýp sömüren bir kiþisi sahiplikti, Zaten “herkesin sahipliði olan” bir yerde kiþisi sahiplik anýlmaz bile bu kolektif iliktir.

Kýsaca kolektif süreçli boþluklu devim alanlarýnýn içinde kiþisi sahipliðini düþünen fanteziler ortaya koymak; bu baðlamda eþyanýn doðasýna uygundu. Ne var ki süreç, üreten kolektif bilgileri kiþilere donaným yapýyordu. Kiþilerin kolektif güçle donanmasý, bilginin patent kaynaðý olan grup meslekleri içinde çýkma yansýmasýna da uygundu. Bu nedenle kolektif ortam kiþi sahipliðini sahneye koymaya ve uygulamaya pek elveriþliydi.

Ama bu elveriþlilik geri baðlanýmla üreten emek gücünün doðasýna uygun deðildi. Bencilliðe uygun olan kolektif üretime uygun deðildi. Ýþte groteski ilik içinde saklý geliþen düþüncelerle fantezi olan kiþisi sahiplik bu yansýmalarýyla uygulamaya kondu. Ne var ki kiþisi sahiplik geri baðlaným yasalarý referansý içinde olmakla meþru olmuyordu. Üreten süreç olmamakla sürdürülebilir olmuyordu.

Þu hâlde ortamýn düzensiz enerji stresini artýran bu fantezi düþünceye önce meþruiyet kazandýrmak ve sonra da sürdürüle bilirlik çevrimleri kazandýrmak gerekiyordu! Kiþisi fantezili düþünsel mana anlamasý; nesnel, somut ve neden sel dayanaklardan yoksundu. Hiçbir þey kiþisel sahipli bir tutumla baþlayýp bu düzleme gelmiþ olmadýðý için fantastik düþünceli bu tür uygulamanýn doðru dürüst hiçbir nedeni bulunamýyordu.

Kolektif oluþun geri beslenici, referanslarý ve meþruiyeti somut ve nesnel oluþlarla gruplar arasý ittifak antlarýyla çevrimliydi. O halde kiþisel sahipliðin geri beslenilir, referanslarý ve meþruiyet ekseni de kendisi gibi fantezi (ütopik) düþünceyle, yine kendisi gibi hayali soyut ve öznel olmak zorundaydý.

Üreten grup sahipliði yerine hayali bir El sahipliði söylendi. Üretme meslek sahipliði yerine yaratma söylendi. Üreten gruplarýn ittifak yapan irade kararý gibi El’in de sahipliði nedenle irade ve takdiri vardý. Gruplar arasý ant içen ittifaklar yerine de El ile ahit inancý üzerinde iman sözleþmesi yapýlmýþtý.

El anlayýþý, El malik El Mülk tanýmlamasýyla; El mülkün sahibi yapýlýnca, gruplarýn ne sahipliði kaldý ne iradesi kaldý. Ne meslek patent bilgisi kaldý. Ne de üreten iliþkiler içinde üretim hareketinin nesnel ve somut oluþu kaldý. Tarihsel oluþ, tarihi bilinç ve kolektif hafýza berhava olmuþtu. Bilgi sýfýrlanmýþtý. Geçmiþ; zorunlu ve nesnel etkileri nedenle bilinmemekle, görünmez bir karadeliðe dönüþmüþtü.

Sistemin enerji düzensizliði artmakla, düzensiz enerji þimþeklerini çakýp; yýldýrýmlarýn koy veren bir alan ortamda, ortam çok çatýþmalýydý. Fantastik düþüncenin düþüncede olan birinci mana aþamasýnýn akabindeki uygulamayla ikinci aþamaya geçilmiþti.

Kolektif oluþ üretim aþamasýndan sonra çekim ve çevrimin ekseni olmaktan çýkarýldý. Aktarýlan kolektif güç yerine El mana anlayýþý kondu. Artýk bütün olup bitenler yani kolektif oluþ dahi El mana anlayýþýyla anlatýlýp anlaþýlýyordu.

Unutturulan; baþlangýç olan, geçmiþin þimdiye neden sel olmasýnýn hafýzalarda silinmesi ile hafýza travmasý yaþanandý. Tufanlar yaþanandý. Tufanlar bu travmalarýn anlatým biçimiydi. Sürecin odaðýna somut olan yerine soyut El mana anlayýþý kondu. El’in sözü neden yerine geçen bir neden olmuþtu.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
Ýrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluþun Felsefesi (Açký 2)
Sosyal Ýliþki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarýn bilimsel ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Müruru Zaman 14
Sahiplik Ýmaný 1
Hatýrlama 1
Mal mý, Ýnsan mý?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Anlamak Gerek 26
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Bað Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Aslýna Yüz [Þiir]
Vah ki Vah [Þiir]
Ýsis Dersem Çýk Ereþkigal Dersem... [Þiir]
Görmez Þey [Þiir]
Tekil Tikel Tükel [Þiir]
ve Leddâllîn, Amin [Þiir]
Mavi Yare [Þiir]
Mevsimsel [Þiir]
Yýkýlýþa Direniþ Direniþe Yýkýlýþ [Þiir]
Meþrep 3 [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayý yaþantýlaþan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payý giderek azalmaktadýr. Sosyo toplum bazlý, genel bir açýlýmla baþlayan çalýþmalarým da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazýlarýn tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doða bilim verileri güdülü çalýþma olmasýna gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok baðýntýsýyla söylüyorsanýz, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.