"Moda denilen þey o kadar çirkindir ki onu her altý ayda bir deðiþtirirler." -Oscar Wilde |
|
||||||||||
|
Üretim hareketi kendi içindeki ve kendi dýþýndaki bu parça baðýntý nedeniyle; üretim hareketi giriþmesi son çözümlemede parça kadar bir payla, içte ve dýþta size haktý (kiþilere haktý). Üretim hareketi, kendi içinde parçalýydý. Üretimin parçalý oluþu kadar sayý da; kiþi sayýsý olup bu parçaya denkti. Üretim hareketi parçalý olduðu için tek kiþi tarafýndan baþlatýlamazdý. Üretim hareketi parçalý olduðu iþin kolektif baþlamak zorundaydý. Üretimin parçalý oluþu kadar kiþiyle oluþan üretim; her bir kiþi üzerinde de yeniden ve öznel olukla; iki parçalýydý. Bu her bir iki parça da kiþinin kendi emek üretimi üzerinde beliriyordu. Kiþi sayýsýyla, kiþi baþý kadar olan bir üretim iþi; kiþilerin kendi tüketimi; kiþinin kendi doymasýydý. Otuz parça bir iþ en az otuz kiþinin (grubun) doymasýydý. Bu parça baþý baðýntýnýn, birinci alt parçalý yanýydý. En az üretim içindeki kiþi sayýsý kadar parça (grup kadar parça); üreten grubun dýþýndaki karþýt gruplarýn veya sektörlerin doyma ya da kullanýmlarý içinde üretim olmaktaydý. Bu parçalý olan üretimin ikinci bir baðýntý yan taþýmasýydý. Bir üretim önce kendi içinde parçalý ve kendi içinde en az üreteni kadar olmakla daima üreten kiþiden daha çok sayýda kiþiyle tüketim olmaktadýr. Ýlk üretim bu ilk parça, kolektif hareket üzerinde baþladý. Epey sürdü. Daha sonra dýþtaki gruplar içinde üretim oldu. Otuz kiþilik grup içinde otuz parça olan bir iþ; her bir kiþinin öznel amaçlý tavrý ile ikiþer parça daha oluyorlardý. Birinci parça kiþinin (grubun) kendi doymasý ve kendi (grubun) tüketimiydi. Ýkinci tür parça amaçlý iþ olmasý da karþýt gruplara göre üretim tüketim olmalarýydý. Bir iþ grup sayýsýndan fazla parça sayýda olabilir. Ama yine de bu otuz kiþi ile görülen türden bir iþti. Her parça iþ 2 parça öznel amaç taþýr olmasýyla 30 parça; 30x2=60 tane alt parçalý amaçtan oluþuyordu. Toplamda otuz kiþilik, otuz parça bir totem mesleði iþi; altmýþ tane de amaçlý alt parça daha olmakla; toplamda 90 parça olur. Kabaca ve teorik olukla bir iþ kendi üretimi kadar parçalý oluþu; artý grup sayýsý kadar tüketime, parçalý olur. Ve grubun dýþýndaki gruplar kadarla, her bir gruplarýn nüfusu kadarla parçalý bir üretim olur. Bir iþin kendi içindeki parça hareketiyle o üretim alaný içinde üretim entegrasyonunu ortaya koyarsýnýz. Bu entegrasyon içinde grubun ve kiþinin kendi kullaným ve tüketimlerine karþýlýk olan bir emek zaman vardýr. Yine bir üretim hareketi içindeki parça hareketin ikinci bir baðýntý ve çeliþki yaný vardýr. Grup (kolektif) kendi üretim alaný içinde olmakla; kendi üretim alaný dýþýnda olan diðer bað sektörler için de üretir. O sektörlere de kendi tüketimleri için karþýlýðýna, kundura ürettirirler. Yani grup içi özel üretim entegrasyon, sektörler arasý kullaným deðeri ürettirmenin bir emek zaman çalýþmasýný da içerir. Ýçteki üretim faaliyeti, karþý gruplar arasý üretim faaliyetiyle birlikte üretim hareketine dönüþür. Üretim hareketi, içte ve dýþta; grup ve kiþiler emek hareketi olmakla; emek hareketi, bað, bahçe, tarla, alet edevat (makine), takas bilgi gibi birçok parça süreçleriyle de giriþme baðýntýlarý oluþmakla, zorunlu ve kolektiftir. Ýnsanýn emek gücü kiþinin kendi içinde kiþiseldir. Kendi dýþýnda kolektiftir. Kolektif üzerindeki payý ile yine özeldir. Bu nedenle kiþisel olan emek gücü; iþin kiþi dýþýnda parça baðýntýlý iþler olmasý nedenle ve zorunlu olukla kolektif, baþlar. Ýlk saðlama hareketi içinde ve ilk üretim hareketi içindeki bu parça baðýntý nedeniyle; kiþi emek gücü de zorunlu olukla kolektif lige bir atýftýr. Ýnsanýn kendi doymasý olan “emek grup zamaný” grup yardýmlaþmalý grup iþ bölüþmeli hareket olukla; parça baðýntýlý saðlamalarýn üretim hareketi bütünleþmesi de, kolektif atýfla bir hakka dönüþür. Kiþilerin grup içinde ve kiþilerin “sektör gruplar” arasýndaki ürettiren emek dolaþýmla, emek güçleri; içte ve dýþta mütekabiliyet esasýna göre denkleþmeyle oluþur. Üretim hareketi, mütekabiliyete dayanan bu kristal edici kiþi emek gücü nedenledir. Kiþinin emek gücü, grubu içinde ve karþý sektörlere yaptýrdýðý üretimlere denk düþer. Kiþi emek gücü” gruplar arasý emek olmakla ikinci kes bir “kolektif hak” oluþtur. Üretim hareketi; hemcinsimizin avcýlýk toplayýcýlýk yapmakla, doða da bulduðu ile yetindiði ve kimsenin sahiplikleri olmayan birçok parçalý süreçler üzerinde baþlamýþtý. El’ce mantýk, baþlangýcýn üretim hareketi içinde olmayan kiþi sahipliðini; üretimi yapýlanýn þeyin paylaþýmý içine sahiplik hakký (huzur hakký) diye yapay bir þekilde dikte etti. Sürelerle görülen iþlerin deneyimleri elde edildi. Bu süreçler içindeki gözlemlerle; zorunluluðu bozmadan parça iþlere türlü öznel anlamlar yüklendi. O hareket içinde, o hareketin baþlangýç koþullarýna ters olan amaçlý düzenlemeler yaptýlar. Böylece sürece amaçlý yön verilebildi. Önce El, sonra da kapitalistler süreci bu türden enfeksiyon edip kendi sahipliðini üretim hareketinin baþýna aldýlar. Böylece efendiler baþa alýp üretimin amacý kýldýðý mal sahipliði üzerinde, tek takdirce oldular. Böylece üretim gücü kiþi ya da sýnýflar üzerinde, kiþisi özel mülk sahip ligi olmakla kiþi sahipliði; üretim hareketi üzerindeki üreten gücün kontrolüydü. El’in ya da efendilerin sahibi olduðu güç; “baðýntýlar üzerinde üretim yapan emeðinden baþka bir þeyi olmayan kiþilerin bu baðýntýlarýnýn elinde alýnmasýyla yokluk kiþileri çaresiz býrakmýþtý. El takdirli sistem, üretim hareketi içinde tek kontrol edendi. Bu süreç içindeki zorunluluklarýn üzerini örttü. Bu enfeksiyon öznel kontroldeki sahipliðin pozitifliðini, artýrýldý. Emeðin pozitifliðini negatifliðe kaydýrdý. Kiþinin üreten emek gücü sahipliðini deðersizleþtirirseniz emek; mal-mülk sahipliði olanlara boyun eðer. Emek gücü El’e ve efendilere ram olur. Hem de bir daha kolay kolay uyanmamak üzere damardan afyonlu ilaçlarla El’e boyun eðer. Kolektif güç, kolektif irade, kolektif bilinç ve kolektif sahiplik; kimi kiþi sahiplikleri olmakla yüksek basýnçtý. Bu sahiplikler maldan mülkten yoksun kalanlar üzerinde; boyun eðdirici, tevekkül ettirici bir baský ve basýnçtý. Yine sahipliði olmayan kiþilerin durumu da; yüksek basýnca açýk olan, alçak basýnçlý bir durumdu. Öyle ki bu tür yüksek ve alçak basýnçlý potansiyelli durumun ortaya çýkmasý için sistemin sahipleri; kiþileri de kendi emek gücünün sahibi olmaktan çýkardýlar. Emek gücü sahipliði negatifleþti. Mal sahipliði sistemin pozitifliði, oluþla; pozitiflik efendilerin yararýna referans edildi. Ýþte mal sahipleri; emek gücünü deðersizleþtirmekle mal sahipli iktisap gaspýný üretim hareketinin tek belirleyicisi kýldýlar. Üretim gücü sahipleri; hem emek güçlerinin, hem üretim güçlerinin sahibi olmayanlara; yani kolektif ligi yitirtilen kiþilere efendiler iþsizliði göstermekle; sahipliði olmayanlarý köleliðe razý ettiler. 6
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |