Hiçbir þey yaþam kadar tatlý deðildir. -Euripides |
|
||||||||||
|
Kimse size insan olduðunuz için hak vermiyordu. Ýnsan doðmakla da, hak sahibi olunamazdý. Etrafýnýzý, size hak olukla ya da hak olmazla söylemek te, söylememek te; olasý olmazýyla bir yansýzlýktýr. Yani nötr oluþtur. Ama yüz binlerce yýllýk olan etrafýnýzýn artýk bir sahibi olacaktý. Ýçinde çevre olmanýn ötesinde içinde üretim de olan “bir çevre alan içinde” yapýlan ve yapýlanýyla içine katýldýðýnýz bir üretimden ötürü hakkýnýz ve iradeniz vardýr. Bunu gözlerden saklayan sömürü sistemi, bu durumu hiç alaka olmayan rýzk gibi El mülkü gibi süreçler üzerinde size yansýtmayý istemekle; sizi asýl konudan uzak tutmaktaydýlar. Ýnsan bir üretim hareketi içinde her zaman tükettiðinden biraz daha fazlasýný üretir. Bu “sizin dýþýnýzdaki nedenlerden ötürü böyledir”. Sizin dýþýnýzda olanlar içinde; sosyal olan, özveri olan, bað enerjisi olan üç taneyi belirteyim. Bir üretim hareketi sizden ötürü, sizin kendi üzerinize kendi etkimeli (enerji saðlamalý-beslenmeli, korunmalý gibi) olmanýzdan ötürü siz dýþa yönelen bir eðimle olursunuz. Dýþa yönelen bu eðilim; saðlama süreçlerinden sonra geliþen; kendi iç süreçli dinamiði ile bir üretim hareketidir. Bu üretim hareketi siz ile birlikte; sizin dýþýnýzda olan bir çevre alan üzerinde size; sizi de eðimleten bir ortamýn alan etkisi olur. Bir inþa içinde zemin sývýlaþmasý, taþýyýcý kolonlar vs. vardýr. Yani süreç sizin bildiðiniz veya bilmediðiniz zorunluluklarýn giriþmesiyle baþlar. Ama inþa olan bir süreç te içinde kolon var diye; illa demir kolonlarla inþaya baþlamaz. Fakat ileri olan süreç te illa yer mekaniðini ve demirli taþýyýcý kolonlarýný içine almanýn inþasýyla yapý; bu noktaya da gelir. Ýþte üretim hareketli bir sürecin içinde, çevrenin eðim alanlý süreçleri ile sizin kendi beslenme eðiliminizi karþýlama olacaklarýn giriþmeleri sizin kendi üzerinize kendi etkimeniz olur. Çevre sizin eðiliminizin karþýlanmasýna ya da karþýlanmasýna karþý nötrdür. Bu nötrlük bir bilinç ortaya koymaz. Ama bu nötrlük önünüzde dað, tepe, dere, göl, deniz, uçurum gibi alan etkisidirler. Nötrlüðün etrafýna alan etkisi koyma eðiliminden ötürü; nötrlüðün alan etkisi sizin eðiliminize karþý engeller koyar. Bu engeller eðiliminizden ötürü; daðdaki meyveye týrmanma gibi sizin üzerinize bir etkidirler. Çevre içine doðru yönelim ile olan istek eðiliminiz; alan etkisi ile de engelli ve parçalý olur. Örneðin meyve toplamaya gideceksiniz. Meyve toplamak için korunma noktasýnda çýkacaksýnýz. Ýçinde meyve olan aðaçlýk alana yöneleceksiniz. Ve sonra da meyveye ulaþacaksýnýz demektir. Meyve olan yer üzerinde geçilecek bir ýrmak, ya da çevresinde dolaþýlacak bir göl, tepe, dað olmakla birlikte yine üzerine týrmanýlan bir dað, tepe de olabilir. Ýþte bunlar ortamdaki çevre alanýn, üzerinize olan bir alan etkisidir. Çevre kendisine göre kendi konumuyla size engeller koymuþ olur. Yani çevre hep düz, hep dik olmamakla çevrenin yapýsý arýzalýdýr. Çevredeki arýzalar (kesikli sürekli oluþlar) sizin yöneliminize karþý gösterdiði toplam zorluk; çevrenin size olan alan etkisidir. Alan etkisi alan yönünde olursanýz size kolaylýk oluþla en az enerji harcanmasý olur. Eðer siz alan yönüne karþý týrmanma içindeyseniz alan etkisinin gösterdiði zorluk artar. Daha çok enerji harcasýnýz. Bunlar zorunludur. Sizin yönelimli olan eðiliminize kast eden durumlar deðildirler. Yine bunlar sizin dýþýnýzda olan nedenler olmakla sürecin birçok parçalý kesikli sürekli durumu olurlar. Ýþte siz de sizin dýþýnýzdaki bu nedenlerle ve nedenlerin parçalý durumlu belirmeleriyle çevreniz sizin de parçalý durumlarla olmanýzý çevrime, eder. Çevrenizdeki diðer bir çok parçalý durumlar gibi siz de daðý dolaþmak gibi ya da daðý týrmanýp daðý inmek gibi bir çok durumla olmadan; eðiliminizi yöneliminizi parçalý durumlar kýlmadan gerçekleþtiremezsiniz. Sosyal oluþ tutumu üretim hareketinden önce ilk saðlama hareketidir. Saðlayan hareketin; siz gibi kiþiler üzerinde parçalanmasýdýr. Saðlayan hareketin sizin gibi kiþiler üzerinde daðýlýmlar olmasýdýr. Saðlama hareketi; çevredeki alan etkisinden ötürü alan etkisi sizin gibi baþka kiþiler üzerinde; yardýmlaþma, savunma, konaklama; barýnma bölgesindeki yavru bakýmý ve meyve toplamaya gitmeler gibi birçok parçalý durumlarýyla; sizin üzerinizde ikinci bir parçalý oluþlar etkisi olmanýn entegresidir. Yani sizdeki oluþan meyve toplama ve meyveye yönelme eðilimi; ayný anda birbirinden farklý tüm bu parça süreçlerin bir arada; baþka baþka çalýþýcýlarla ve baþka baþka durumlarla ortaya konmasýdýr. Böyle olunca da süreç sizin dýþýnýzda; sizden ve sizin bilincinizden baðýmsýz olan zorunlu nedenlerle gerçekleþmedir. Durumlar sizin gibi kiþiler üzerinde de; ayný anda, birlikte olanla; birlikte giden süreçler olmakla: “parçalý; alan etkili; sosyal durumlu; durumlar tümleþiði” dediðimiz durumlarýn entegresi olurlar. Sosyal yapýnýzýn; kiþiler üzerinde parçalý durumlarla kendi saðlamasýn yapmasý nedeniyle; sosyal yapý kiþileri sosyal yapýsýna karþý bir özveri ortaya koyarlar. Bu özveri kiþilerin kendi dýþýndaki nedenlerden ötürü “kendi dýþýndaki kiþilerine karþý kiþide baðlýlýk oluþturma” duygusudur. Yani özveri gruba baðlýlýktýr. Özveri de kiþi dýþýndaki nedenlerledir. Bu nedenle “kiþinin yönelimle olduðu alanýn içi; önce kiþiye saðlama eylemi oldu. Sonra da üretim eylemi oldu. Üretim hareketi içinde kiþi özveriden ötürü kendi tüketeceðinden biraz daha çok olan üretimiyle; olmak zorundadýr”. Böylece kiþisi eðilim ilk etapta kiþiler arasý eþzaman olan (senkron olan) eþikle baþlar. Eþik eylemi de saðlama yapan grup eylemi olukla iþe baþlar. Burada parçalý süreçlere dönüþür. Parçalý süreçler entegresi grup doygunluðu olukla biter. Kiþi neden tüketeceðinden biraz fazlasýný saðlamanýn ve tüketecek olduðundan biraz fazlasýnýn üretim, hareketi içinde olur? Kiþi bunu bilinçli yapmýyordu. Zorunlulukla yapýyordu. Bir kez de zorunluluðun bilincine vardýðý zaman kiþi ya da grubu; bilincine vardýðý zorunluluk deneyimini amaç olurla göz önüne alarak eyleminin baþýna amaçlý bir davranýþ yapabiliyordu. Deneyimle olmak amaçtan önceydi. Bir kez deneyimli olduðunuz zaman da o deneyiminizin baþýna deneyiminizi amaç olukla alýp süreci yeniden baþlatabiliyordunuz.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |