..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
"Bilmezlik ile ne hoþtum; hayalimde ne güzellik, ne de aþk vardý." -Fuzuli, Leyla ile Mecnun
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




12 Aralýk 2016
Alan Etkisi ve Totemi Oluþ 6  
Bayram Kaya
Bu iki tür yoðun alan etkili düþünce ve tasavvurlarýn; kiþiler üzerine “aný yansýtmalý geri beslenme ve geri beslenmenin þimdiki tutum üzerine bir alan etkisi” vardýr. Bu tür alan etkilerine; “duyuþlu sosyal etki veya atalar etkisi” diyoruz. Totem edilen mana içeriðinde bu da vardý.


:IAJ:
Totem kavramý; sosyal alan içinde oluþan özneli tarih sel oluþun, vaz geçilemez olan temel bir kavramýdýr. Totemi, Kýzýlderili totemi ya da put sapkýnlýðý türü anlamlar sayýp, çöp sepetine atma gayretleri; bilgi düþmanlýðý olmaktan da öte tarih sel olan bilincimizi anlaþýlmaz kýlmaktadýr.

Anlaþýlmaz kýlýnan þey de, anlaþýlmaz kýlýndýðý her durumla kendisini bize duyurtan bir kara deliðe dönüþür. Kendimizi az zorlasak, anlayacak gibi olduðumuz durumlar belirmesi ile canlanan karadelikler, arkaik hafýzayý oluþan birikmedir.

Kiþiler, kendi alan çevreleri içinde beslenmek yapmak için yiyecek içecek bulmak için vs. yaptýklarý mesailerle tehlike alanlarý olan yerlerden kaçýnmalarýný çok iyi analiz etmenin hafýza haritalarýna sahiptirler.

Ve kiþiler o þeylere rahat ulaþmayý; çevrenin yararlý zararlý besin türlerini; o çevrede gizlenip emniyette olabileceði türden yer adreslemelerini de çok iyi bilirler. Kiþiler o totemi alan içinde bu bilme ve alýþmalarýn huzurlusu ve az çok kaygýlardan arýnma içinde olmanýn eylemlisidirler.


Bunlara kiþi çevresinin, kiþi üzerinde oluþan özel alan etkisi denir. Alan etkisi baský ve basýnçtýr. Bu baský ve basýnçtan ötürü alan etkisi kiþiler üzerinde kiþilerini duyulur arzulara yönelim ve eðilim kýlmakla; alaný içinde kiþileri yöneltmedir. Bu nedenle alan etkisi, þeylere (kiþiye) eylemliliktir.

Kiþi, bu aktüel çevreli etkilerin içine; kendi yaþanmýþlýklarý olan anýlarýný da bu alan etkisi içine katmakla alan þiddetini duygusal oluþla da artýrýrlar. Anýlar hem adresleme oluþla günlük pratiðinin somutluðu olur. Hem de anýlar duygu oluþla bir alan etkisidirler.

Kiþiler güncel alan etkili yerler eþliðindeki anýlarýný göz önüne getirip canlandýrýrlar. Ve anýlarýný o alan etkisiyle eþleþtirip giriþtirirler (tasavvurlarýný oluþurlar).

Kiþilerin totemi alan etkisi içine; "anýsýný", "tasavvurlarýný", kendi düþünmelerini de katmasý, o çevrenin totemi alan etkisi þiddetini de artýrýr. Kiþilerin aný ve düþünme olan totemi alan etkili duygularý; totemi alan çevresi içinde olmakla; kiþinin totemi alan içinde bildiði adreslere denk düþer.

Kiþi bu denk düþmelerini alan etkisi içine katar. Alan etkisi içine katýlan her bir duygunun adreslerine denk düþmesinde kaynaklý bilmelerin rahatlýðý içinde olan kiþi bað enerjisini bu sürece, bað etkisi olmakla giriþtirir. Totemi çevrenin bu kabil alan etkisini kiþi; kendisine özgü ve kendisine özel olmakla özgün parçalý anlamalar kýlarlar.

Kiþi veya kiþilerin bu alan etkili giriþmeleri içinde beraber yaþayýp beraber aný oluþturduklarý ölmüþ atalarýyla da olan bir geçmiþleri vardý. Görülen, bilinen, gezilen yaþanan ve deneyim anýlarý olan bu yerlerdeki “Alan etkisi” geçmiþi sürekli besleyip çaðrýþmakla bu anýlar; anýlarý yaþayan kiþilerin aklýnda canlanmalarýna neden olur.

Bu durumda zihinsel çaðrýþmalara neden olan “alan etkisi” anýca, geri beslenmeli etkinin ana kaynaðýdýrlar. Geri beslenmeli zihinsel çaðrýþýmlar da, totem alan üzerine etki yapmakla kiþinin alan içindeki tutumunu, bilgisini, görgü ve deneyimleriyle mana zenginliðini oluþmakla etki eder.

Kýsaca alan etkisi bek raundu (geri beslenimi) oluþmaktadýr. Geri beslenim de yeni nesil üzerine bir bilme bir tutum olucu davranýþ adresleri olmakla yansýmasý; totemi alan içinde bir birleri üzerine etkili çevrimlere dönüþmektedirler.

Totemi etkili alanýn içinde oluþan anýlarý ile kiþiler; kendilerinin savunma ve saðlama olucu mekanizmalarýný eþletirler. Ölen ve yaþayan kiþilerin birlikte deneyimleri vardýr. Bu deneyimler yeni jenerasyona aktarýlýr.

Aktarýlan söylemlerinin totemi alan içinde kiþi savunmalý ve kiþi saðlatma mekanizmalarýna denk düþen adresleriyle karþýlaþýlmasý nedenle kiþilerin o yer ile anýlarýný birlikte düþünmeleri vardýr.

Kiþilerin geçmiþi anýcý düþünmeleri nedeniyledir ki, kiþilerin kendi anýlarý içinde atalarý oluþur. Bu oluþma kiþilerimizde atalarýn kendilerini koruyup gözetir olduklarýna dair zahiri imgelerini oluþur. Kiþilerimiz bu tür zihin görüntülerinin etki ve düþünmesinde hiç kurtulamazlar.

Bu tür deðer duygusu içinde olan kiþilerimizde; atalarýnýn geçmiþte olduðu gibi bu günlerinde de kendilerine koruyucu yol gösterici saðlayýþlarý olduðunu düþünürler. Bu düþünce karþýsýnda duygusal yaþanan aný sal alan etkili baský ve basýnca duyulan minnetin ve mihnetin kiþi, duyuþu vardýr.

Bu iki tür yoðun alan etkili düþünce ve tasavvurlarýn; kiþiler üzerine “aný yansýtmalý geri beslenme ve geri beslenmenin þimdiki tutum üzerine bir alan etkisi” vardýr. Bu tür alan etkilerine; “duyuþlu sosyal etki veya atalar etkisi” diyoruz. Totem edilen mana içeriðinde bu da vardý.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
Ýrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluþun Felsefesi (Açký 2)
Sosyal Ýliþki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarýn bilimsel ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Müruru Zaman 14
Sahiplik Ýmaný 1
Hatýrlama 1
Mal mý, Ýnsan mý?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bað Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Aslýna Yüz [Þiir]
Vah ki Vah [Þiir]
Ýsis Dersem Çýk Ereþkigal Dersem... [Þiir]
Görmez Þey [Þiir]
Tekil Tikel Tükel [Þiir]
ve Leddâllîn, Amin [Þiir]
Mavi Yare [Þiir]
Mevsimsel [Þiir]
Yýkýlýþa Direniþ Direniþe Yýkýlýþ [Þiir]
Meþrep 3 [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayý yaþantýlaþan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payý giderek azalmaktadýr. Sosyo toplum bazlý, genel bir açýlýmla baþlayan çalýþmalarým da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazýlarýn tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doða bilim verileri güdülü çalýþma olmasýna gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok baðýntýsýyla söylüyorsanýz, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.