• ÝzEdebiyat > Deneme > Din |
661
|
|
|
|
Dünya hayatýný asýl hayat olarak görenler, öldükten sonra geride isimlerini sürdürecek çocuklar býrakmayý isterler. Soylarýnýn devamý için kýz deðil, özellikle erkek çocuk isterler. Bu, dünyevi geçici bir hevestir |
|
662
|
|
|
|
Dua, önceden ezberlenmiþ belli cümleleri –bazen anlamýný dahi bilmeden- tekrarlayýp durmak deðildir. Kur’an’da açýklanan dua bundan tamamen farklýdýr. Dua edilirken, Allah’ýn varlýðý, birliði, büyüklüðü, gücü, her kulunu sürekli olarak görüp-iþittiði gibi hayati konular düþünülmeli ve Allah’ýn en hayýrlý þekliyle icabet edeceðinin bilincinde olunmalýdýr.
|
|
663
|
|
|
|
Mekke‘li Müslümanlar, evlerini ve mallarýný geride býrakarak Medine’ye hicret etmek zorunda kalmýþlardý. Medine‘li Müslümanlar, hicret eden kardeþlerine büyük bir fedakarlýkla yardým etmiþ, her þeylerini onlarla paylaþmýþlardý. |
|
664
|
|
|
|
Allah’a gönülden baðlanmak; her durum ve koþulda imani baðlýlýk ve sadakatten vazgeçmeyecek kadar çok sevmek ve O’na karþý içi titreyerek korku duymaktýr. Allah’a bu þekilde gönülden baðlanan insan, O’nun hoþnut olmayacaðý davranýþ sergilemekten þiddetle kaçýnýr. |
|
665
|
|
|
|
Dünyevi herþeyden uzaklaþarak, yalnýzca Allah’a yönelen müminler, kaderlerinde meydana gelen olaylardan ders çýkarýr, yaþadýklarý olaylardaki hikmet ve hayýrlarý görerek Rabb’lerine teslim olurlar. |
|
666
|
|
|
|
Zaman yine bir nehir misali aktý ve ramazan ayý kapýmýza dayandý. Çoðu kiþinin dilinde ‘ne de çabuk geçti günler’ yakýnmasý var. Haksýz da deðiller; zira günler çok hýzlý bir tempoda mukadder sona akýyor. Bizlere düþen yakýnma deðil, yaþadýðýmýz günlerin içini doldurmaktýr. Zaten elden gelen de budur. Hiçbirimiz günlerin akýþýna müdahale edemeyiz.
|
|
667
|
|
|
|
Þefkat, sevgi, barýþ ve kardeþliði esas aldýðýmýzda, Allah inancý ve sevgisi hakim olduðunda dünya adeta cennete benzeyecektir. Allah’ýn dilemesiyle fetih ve zafer geldiði zaman, "sizinle birlikte deðil miydik?" diyenlerden olmamak için bu mücadelede herkes safýný belirlemelidir. |
|
668
|
|
|
|
Allah’tan yüz çevirerek yaþayan kiþi, bu sýkýntý anlarýnda aczini anlar. Ardýndan vicdanýnýn sesine kulak verdiðinde ise, hatalarýný görür ve kendisini düzeltmeye gayret eder. Zor zamanlar, gerçekleri kavrayan insan için tevbe etmeye ve Allah’a yönelmeye bir fýrsattýr. |
|
669
|
|
|
|
Kiþiye vicdaný her an doðruyu söylerken, þeytan hep yanlýþý telkin eder. Ancak bunu sezdirmeden, sinsice yapar. Örneðin bir insaný, "sen zaten iyi bir insansýn, Müslümansýn, cennete gidersin” telkiniyle ibadet etmesine gerek olmadýðýna inandýrmaya çalýþýr. Kiþi, bunun þeytanýn kasýtlý planý olduðunu anlamaz, kendi düþünceleri zanneder. Vicdaný insana her zaman gerçek dini yaþamasýný söyler ancak þeytanýn, nefsi aracýlýðýyla söyledikleri daha kolay geldiði için birçok kiþi onun söylediklerine uyar.
|
|
670
|
|
|
|
Ýmaný derinleþtirmek gerekir; derin iman önemlidir. Mümindeki imanî derinliði gören þeytan ona yanaþamaz. Çünkü þeytan sýðdakilere yanaþýr, onlarla uðraþýr. Allah’ýn dediðini yapmadýðýmýzda þeytan yanýmýzdadýr. Kurtulmak için Allah’a yöneliriz. Böylece tüm yaþadýklarýmýzdan ders alýrýz ve bozulan fýtratýmýz deðiþir, güzelleþir. |
|
671
|
|
|
|
Ýnsanlar arasýnda yaygýn olan bir inanca göre Allah' tan korkmak yerine Allah' ý sevmek yeterli görülür. Bu çarpýk anlayýþ insaný gaflete sürükleyen en önemli nedenlerden biridir. |
|
672
|
|
|
|
Akýl ve hikmet gözüyle bakabilen bir insan, bir kuþun kanadýndaki muhteþem renklerde izlediði sanat karþýsýnda Allah’ýn eþsiz ilmine daha yakýndan tanýk olur. Allah, yarattýðý tüm canlýlara ayetlerini, güzelliklerini yerleþtirir ve varlýðýnýn delillerini insanlara gösterir. Ýnsanýn her hücresi sevgiye göre kodlanmýþtýr. Ýnsandaki Allah aþký, tüm uzuvlarýna yansýr; o aþkla bakabilenler, tüm detaylarý görebilirler. |
|
673
|
|
|
|
"Yaþ 35, yolun yarýsý eder" der þair. Oysa 35 yaþ yolun sonu bile olabilir hatta insan 35 yaþýný hiç göremeyebilir. Geriye dönüp baktýðýmýzda, yaþadýðýmýz yýllarýn ne kadar da çabuk geçtiðini düþünürüz. Yaþayacaðýmýz yýllar da ayný hýzla geçecek unutmayalým. Ki yavaþ da geçse ölüm sonunda bizi bulacak... |
|
674
|
|
|
|
Allah, Müslümanlar’a birlik olup güç kazanmalarýný buyuruyor, bazý Müslümanlar güçlerini kardeþlerine karþý kullanýyorlar. “Birlikte Allah’ýn ipine sarýlmak" yerine, din kardeþlerinin ipini çekmeye çalýþýyorlar. |
|
675
|
|
|
|
Allah, inkarcýnýn iþlerini zorlaþtýrýr, müminin iþlerini ise kolaylaþtýrýr. Dilerse hikmet ve kalplere hitap eden konuþma yeteneði verir. Karþýsýndaki kiþide, o mümini sebep kýlarak kalp duyarlýlýðý yaratýr. |
|
676
|
|
|
|
Allah kaybolup gidecekleri býrakmamýzý, ardýna düþmememizi istiyor; bizler ise O’nun istediklerini yapmayýp kendimize zulmediyoruz. Zulmeden pisliklerden kurtulduðumuzda, pýrýl pýrýl imana kavuþmamýz mümkün olacaktýr. |
|
677
|
|
|
|
Ýnsanlarýn çoðunun sahip olduðu ortak yanýlgýlarýndan biri, çoðunluðun uyduðu þeylerin doðru olduðuna inanmaktýr. |
|
678
|
|
|
|
Yaþanýlan hayatýn iniþ-çýkýþlarý ve yaptýðýmýz davranýþlara binaen, kutsiliðine inandýðýmýz bir zat huzurunda kendimizi hesaba çekme iþlemine ibadet deriz. Bu eylem, her cemiyet veya her din mensubu için farklý þekillerle icra edilmektedir. Ama neticede gaye hep aynýdýr. Yani amaç, ilah olarak kabul edilen zata ibadet etmektir. Ýbadette ki asýl amaç ise insanýn kendisini hesaba çekmesi ve olgunlaþmaya çalýþmasýdýr.
|
|
679
|
|
|
|
Ýnsanlarýn Kuran ahlakýna uygun yaþamalarýný engellemek için yoðun çaba sarfeden þeytan, türlü oyunlarla dinsizliði yaymaya çalýþarak, kendi sistemini topluma yerleþtirmeyi amaçlar. Allah’ýn varlýðýnýn milyonlarca delili olmasýna raðmen, þeytanýn telkini ile bunu farkedemeyen bazý insanlar, inkarda direnerek din ahlakýný yaþamaktan kaçarlar. Bununla da kalmaz büyük bir mücadele yürüterek dinsiz bir toplum yaratmaya çalýþýrlar. |
|
680
|
|
|
|
Zaman, geçirmek deðil kazanmak içindir. Her saniye çok deðerlidir; çünkü tekrarý yoktur. Her yeni gün, yaþanacak yeni bir yirmi dört saat deðil, Allah’ýn hoþnutluðunun kazanýlabilmesi için yeni bir fýrsattýr.
|
|