• ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Yazarlar ve Yapýtlar |
81
|
|
|
|
Kendiniz bir fýrtýnada yürümeye çalýþýrken hayal edin. Ayný daire içerisinde döndüðünüzü bilemezsiniz. Aðýrlaþan bacaklarýnýz sürüklenir. Haykýrýþlarýnýz rüzgarla daðýlýr gider.
|
|
82
|
|
|
|
Zamanýn nelere gebe olduðunu hiçbirimiz bilemeyiz. Bugünkü konumumuz bizi ne aþýrý derecede gururlandýrmalý ne de ümitsizliðe sevk etmelidir. Düþmez kalkmaz bir Allah’týr. Yarýnlarýn renginin siyah mý, beyaz mý olacaðý bugünden kestirilemez. Bizler büyük bir gayretle ve iyi niyetle yarýnlarýmýzý bugünden imar etmenin gayreti içerisinde olmalýyýz. Biz elimizden geleni ve üzerimize düþeni yapalým da ötesini zamanýn adaletine býrakalým.
|
|
83
|
|
|
|
7 Kasým 1910’da ailesini terk etmeye karar vererek yanýna en küçük kýzý ve doktoruyla yola çýktý. Ancak birkaç gün sonra Astapovo tren istasyonunda zatürreden ölmüþ olarak bulundu. |
|
84
|
|
|
|
Türk Göçmen Edebiyatý diye adlandýrýlan Almanya konulu öykülerde Türk ve Alman iliþkileri vs. |
|
85
|
|
|
|
Belleði zayýf bir toplum olduðumuz söylenir durur. Eðer sahip olduðumuz deðerlere iliþkin bilgileri zamanýnda ve düzenli olarak kayda alabilseydik; bugün yaþadýðýmýz bilgi fukaralýðýnýn yarattýðý kargaþayý daha az hissedebilirdik. |
|
86
|
|
|
|
Gecenin sonunda ýþýklar söndüðünde bir cümbüþ baþlar... |
|
87
|
|
|
|
Aydamak: Sürmek, haydamak...
Aykýrlamak: Bir istikamete yönelmek, yöneltmek...
TRAKYALIYSAN PAYLAÞ
Domatiz: Domates.
Aretlik: Ahiretlik, can arkadaþ, kanka...
|
|
88
|
|
|
|
Trabzon kenti, kuruluþ tarihi itibariyle Anadolu’nun en eski ve köklü þehirlerinden biridir. Tarihçiler bu kentin kuruluþ tarihini M.Ö. 4000’li yýllara kadar indiriyor. Pontus Rum Ýmparatorluðu’nun 257 yýllýk baþkenti olan Trabzon, Bessarion’un deyimiyle Doðu’nun en eski ve en þöhretli þehridir. Fakat bu kadar köklü bir medeniyete beþiklik etmiþ olan Trabzon hakkýnda yeterli ve güvenilir tarihî kaynaklar ne yazýk ki yoktur; acýklý olan da budur.
|
|
89
|
|
|
|
Atatürk'ün dediklerini bol bol okuyun, onlarý iþte bu günler için demiþ, yazmýþ. Türkiye'nin þerefli, refahlý, itibarlý ve baðýmsýz geleceði için Atatürk yolumuzu çizmiþtir. |
|
90
|
|
|
|
Ölüm meleði bazen bir beyaz kelebeðe dönüþüp konar can çiçeðinin taç yapraklarýna. Þirin görünür son demlerini yaþayan faniye. Hakk dostlarý onu hoþbeþ edip karþýlar kapý eþiðinde. Çünkü sonsuzluða götürür yolcularýný gül yüzlü süvari… Ölüm ölür ölünce…
|
|
91
|
|
|
|
Trabzon Belediyesi’yle Moral FM’in ortaklaþa düzenlediði “Ýstanbul’un Fethinin 557. Yýlý Anýsýna Fatih ve Fetih” konulu sohbet programý 17 Mayýs 2010 tarihinde Hüseyin Kazaz Kültür Merkezi’nde yapýldý. Programýn sunuculuðunu Moral FM’in sunucu ve programcýlarýndan Fethi Çaðýl yaptý. Bu nefis program Araklý kökenli Devlet Sanatçýsý Süleyman Þahintürk’ün doyumsuz solo mehter konseriyle baþladý. Trabzonlu Þahintürk birbirinden güzel mehter marþlarý ve kahramanlýk türküleri söyleyerek hazirunu coþturdu.
|
|
92
|
|
|
|
Bunlar alýþageldiðimiz kahramanlýk hikâyeleri deðil; seferberlik, cephede çarpýþan askerden çok geride býraktýklarýnýn hikâyesidir çünkü ve biz o hikâyeleri hemen hiç bilmeyiz.
Cephedeki harpten gerilere düþen kýtlýk, korku, ümitsizlik, hasret, hastalýk, periþanlýk ve yoksulluk gibi âfetlerdir; öyle hâller ki, eminim o hayat levhalarýný yaþamak zorunda kalan geridekiler, cephede alnýndan vurulup –üstelik þehâdet mertebesine eriþerek– ölmeyi bin kere yeð tutarlardý.
|
|
93
|
|
|
|
nazým hikmet ran , cezaevlerinde kaldý ,yýlmadý mahpusluk onu yýldýramadý dünyanýn en üretken yazýrlarýndan biri oldu
|
|
94
|
|
|
|
Sait Faik'in güzel bir öyküsünü tahlil... |
|
95
|
|
|
|
*”Balmumu nasýl altýnýn kendisini deðil de, altýn yüzüðün kalýbýný alýyorsa,duyum da,maddeyi bir yana býrakarak maddenin duyulan biçimlerini sindirir.” der.
|
|
96
|
|
|
|
Günümüzün modern sömürgeciliðinin nasýl yapýldýðýný merak edenlerin edinmesi, incelemesi gereken bir kitap olarak karþýmýzda duruyor Necmettin Tozlu’nun “Kültür ve Eðitim Tarihimizde Yabancý Okullar” adlý eseri.
|
|
97
|
|
|
|
Kitapta Terekeme (Karapapak) Hikâyeleri: Yörelerinde yaþanlarýn hayatlarýndan gerçek olaylar ele alýnýyor.
Barýþtýrma, Model Uçak, Almancý Zeko ve Suya götürüp Susuz Getirme, Pamuk iþçileri, Hayâl Perdesi, Düðünde Silah Yasaðý, Ziyaret Daðý, Cin Deresi, Kemer Davasý, Meyhana, Kelbayi Emi, Þemil Kiþi, Dayýnýn Ayakkabýlarýný Düzelt, Motosiklet, Güðüm, Diþ Çekimi, Kan Davasý, Radyo Tamiri, Diri Adama Sala, Yürüyen Sepet, Beþik Kertmesi, Asker Mektubu, Kitapta Geçen Tekerleme Sözcükleri, Kaynakça olmak üzere bölümlere ayrýlýyor. |
|
98
|
|
99
|
|
|
|
Newsweek dergisinin yapmýþ olduðu ankete göre tüm zamanlarýn en iyi 100 kitabý seçilmiþ ve ünlü Rus yazar Tolstoy’un yazmýþ olduðu ”Savaþ ve Barýþ” isimli kitap da ”Tüm Zamanlarýn En Ýyi Kitabý” olarak belirlenmiþ. |
|
100
|
|
|
|
Türk hikâyeciliðinin altýn kuþaðýnýn son yýldýzý olarak görülen Vüs’at O. Bener geçtiðimiz aylarda hayatýný kaybetmiþti. 83 yaþýnda hayata veda eden bu deðerli kalem, hikâyeyi þiire yaklaþtýrmýþtý. Uzun ömrüne raðmen az sayýda hikâye yazmýþtý. Mükemmeliyetçi bir sanat anlayýþýna sahipti. Az ve öz yazmayý ilke edinmiþti. Kelimeleri yerinde ve tabir caizse iktisatlý kullanýrdý. O, sözlere hakkýný veren bir hikâyeciydi.
|
|