..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Güzel birşeyin fazlası harika olabilir -Mae West
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
 

Konular:
Edebiyat - Polisiye ve Casusluk
Edebiyat - Roman
Kişiler ve Yayınevi:
Özgür Yayınları (340)
Halide Edib Adıvar (Yazar) (29)
 

 
muhteşem bir eser   (Serbest Vezin Sembolik Şizofreni)
muhteşem bir eser gerçekten her düş dostunun okum...
› mrb kitap halen elinizde mi diye sormak istedim uz...
Okumadan ÖLÜNMEMESİ gereken bir kitap..   (Noetik Akıl ve Korteks İrade)
Çok ilginç bir sunuş ile başlıyor Eser...
Yaza...
En Uzun Gece...... Lütfen okuyun.....   (En Uzun Gece)
Bi arkadaşım tavsiye etti.İnanılmaz beğendim.Uzun ...
TÜM ALEME İBRET OLMASIYLA   (Ateşte Yeşerdim)
ancak bu kadar üst düzeyde yazılabilirdi simdiye k...
eğlenceli komik .d   (Canım Çok Sıkılıyor)
5 kişinin olması biraz kafa karıştırıyor ama sevdi...

Yolpalas Cinayeti



Yolpalas Cinayeti

Halide Edib Adıvar


Özgür Yayınları / Türk Edebiyatı Dizisi


Etiket: 8,00 TL

'Duygusallıkla yaklaştığımız romanlar vardır; Yolpalas Cinayeti benim için onlardan biri. Halide Edip Adıvar'ın en güçlü eserlerinden mi? Sinekli Bakkal kadar ünlü, Kalb Ağrısı kadar ince ve duyarlı, Handan kadar çarpıcı mı? Bunları bilemem. Ama Yolpalas Cinayeti'nin derin etkisi altında kaldığımı, yıllar yılı ondan izdüşümlerle yaşadığımı mutlaka söylemeliyim.
Burada, romancıya yakın, yatkın temalar, sözgelimi doğu-batı sorunu, sözgelimi Şişli sosyetesi, sözgelimi köylü-kentli tezatı yine karşımıza çıkar. Hatta, Şişli sosyetesi en belirgin çizgilerle ve en derli toplu biçimde çizilmiştir. Ne var ki, geri planda, cinaî romanda 'merhamet' aramak isteyen çok değişik, çok farklı bir Halide Edip'i yakalarız. Cinayetin arkasındaki 'masumiyet'i anlatmaktadır romancı.'
Selim İleri

96 sayfa, Ciltsiz. hamur, ISBN: 975-447-087-1; Boyut: 13cm x 19cm; Baskı Tarihi: 1997
Özgün Dili: Türkçe
Yazarın Diğer Kitapları
 
 Akile Hanım Sokağı, Can Yayınları  Ateşten Gömlek, Can Yayınları  Çaresaz, Özgür Yayıncılık
 Çaresaz , Can Yayınları  Kerim Usta'nın Oğlu, Özgür Yayıncılık  Kerim Usta'nın Oğlu, Can Yayınları
 Sevda Sokağı Komedyası, Can Yayınları  Sinekli Bakkal, Can Yayınları  Vurun Kahpeye, Can Yayınları
 Yolpalas Cinayeti, Özgür Yayıncılık  Zeyno'nun Oğlu, Özgür Yayıncılık  Zeyno'nun Oğlu, Can Yayınları
 

Bu kitaplar da ilginizi çekebilir

Dr. Jekyll ve Mr. Hyde - Zamanımız Bir Kahramanı - Vahşetin Çağrısı
R.L. Stevenson, Jack London, Lermontov
Sosyal Yayınlar
  satış dışı  

Kalp Ağrısı
Halide Edib Adıvar,
Özgür Yayıncılık
  satış dışı  

Osmanlı Barışı
İlber Ortaylı,
Ufuk Kitapları
  satış dışı  

Yaban
Yakup Kadri Karaosmanoğlu,
İletişim Yayınları

Yağmur Başlamıştı
Nihan Taştekin,
Türkiye İş Bankası Yayınları
  satış dışı  

Miskinler Tekkesi
Reşat Nuri Güntekin,
İnkılap Kitabevi
Yorumlar: Eleştirmek İstiyorum!

Bu kitap üzerine henüz eleştiri yazılmadı. İlk siz olabilirsiniz!

Yazar Hakkında
(1884-1964)Türk romancı. Siyasal alanda da etkinlik göstermiştir. İstanbul'da doğdu. Kimi kaynaklara göre doğum yılı 1884'tür. İngiliz terbiyesiyle yetişmesini isteyen babası onu Üsküdar Amerikan Kız Koleji'nde okuttu. Orada Rıza Tevfik'den (Bölükbaşı) Fransız edebiyatı dersleri aldı ve Doğu'nun mistik edebiyatını dinledi. Sonradan evlendiği Salih Zeki'den de matematik dersleri alıyordu. Koleji 1901'de bitirdi. 1908'de gazetelere yazmaya başladığı kadın haklarıyla ilgili yazılardan ötürü gericilerin düşmanlığını kazandı. 31 Mart Ayaklanması'nda bir süre için Mısır'a kaçmak zorunda kaldı. 1909'dan sonra eğitim alanında görev alarak öğretmenlik, müfettişlik yaptı. Balkan Savaşı yıllarında hastanelerde çalıştı. Gerek bu çalışmaları, gerekse müfettişliği sırasında İstanbul semtlerini dolaşması, ona çeşitli kesimlerden insanları tanıma fırsatını verdi. 1919'da Sultanahmet Meydanı'nda, İzmir'in işgalini protesto mitinginde yaptığı etkili konuşma ünlüdür. 1920'de Anadolu'ya kaçarak Kurtuluş Savaşı'na katıldı. Kendisine önce onbaşı, sonra da üstçavuş rütbesi verildi. Savaşı izleyen yıllarda Cumhuriyet Halk Fırkası ve Atatürk ile siyasal görüş ayrılığına düştü. 1917'de evlenmiş olduğu ikinci kocası Adnan Adıvar ile birlikte Türkiye'den ayrıldı. 1939'a kadar dış ülkelerde yaşadı. O yıllarda konferanslar vermek üzere Amerika'ya ve Mohandas Gandi tarafından Hindistan'a çağrıldı. 1939'da İstanbul'a dönen Adıvar 1940'ta İstanbul Üniversitesi'nde İngiliz Filolojisi Kürsüsü başkanı oldu, 1950'de Demokrat Parti listesinden bağımsız milletvekili seçildi. 1954'te istifa ederek evine çekilmiş ve 1964'te ölmüştür. Adıvar'ın Seviye Talip (1910), Handan (1912) ve Son Eseri (1913) gibi ilk romanları aşk öyküleri anlatan yapıtlardır. Yazar kahramanlarını yakıp yıkan bir sevgiyi dile getirmek istediği için kişilerin iç dünyasına yönelir ve bu sevginin zamanla bir tutkuya dönüşmesini sergiler. Bu yapıtların önemli özelliğini, birbirine benzeyen ve ondan önceki Türk romanlarında bulunmayan kadın kahramanlarda aramak doğru olur. Yazarın asıl amacı kadın kahramanların kişiliklerini erkeklerin gözüyle değerlendirmek olduğu için, romanlarının anlatıcısı olarak bu kadınlara aşık erkekleri seçer ve fırtınalı bir aşk öyküsünü onların anı defterlerinden ya da mektuplarından anlatır. Erkek (bazen kadın da) evli olduğu için, kaçınılması olanaksız bir iç çatışma, romanların ahlak sorununu oluşturur ve roman ya kadının ya da erkeğin ölümüyle biter. Adıvar'ın, biraz kendi olduğunu iddia edilen bu kadın kahramanları, yazarın o dönemde ideal saydığı Türk kadınını temsil ederler. Seviye Talipler, Handanlar, Kamuranlar her şeyden önce güçlü kişiliği olan, haklarını savunan, Batı terbiyesi almış, ama Batılılaşmayı giyim kuşamda aramayan, resim ya da müzik gibi bir sanat alanında yetenek sahibi, yabancı dil bilir, kültürlü ve çekici kadınlardır. Adıvar 1910 yıllarında Ziya Gökalp, Yusuf Akçura ve Ahmet Ağaoğlu ile birlikte Türk Ocağı'nda çalışmaya başladıktan sonra yazdığı Yeni Turan adlı romanında (1912) yurt sorunlarına eğilir. II. Meşrutiyet döneminde geçen bu ütopik romanda, Yeni Turan adlı idealist bir partinin program ve çalışmalarını anlatırken yeni bir Türkiye'nin hangi sağlam temellere oturtulması gerektiği hakkında o zamanki görüşlerini açıklamak fırsatını bulur. Ateşten Gömlek (1922) ve Vurun Kahpeye (1923) romanlarında Kurtuluş Savaşı sırasında Anadolu'da tanık olduğu olayları, direnişleri, kahramanlıkları, ihanetleri anlatırken kendi gözlemlerinden yararlandığı için daha gerçekçidir. Bununla birlikte, bir aşk sorununun aşıldığı bu yapıtlarda da yüceltilmiş kadın kahraman yerini korur. Ancak şimdi, yine olağan dışı bu kadın, öncekiler gibi bireysel sorunlarla sarsılan kültürlü bir sanatçı olarak değil, milli dava peşinde erdemlerini kanıtlayan ya da Anadolu'da düşmana karşı savaşan bir yurtsever olarak çıkar karşımıza. Adıvar'ın ilk yapıtlarında Türk okuruna sunduğu bir yenilik yarattığı bu kadın imgesidir. Bu imge toplumda birbirine karşıt olarak algılanan değerleri uzlaştırdığı için önemliydi. Osmanlı - İslam geleneklerine göre ev kadını olarak yetiştirilmiş basit ve cahil kadın, o dönemin aydın kesiminin gözünde geri kalmış bir uygarlığın simgesi gibiydi. Öte yandan Batılılaşmış "asri" kadın da köklerinden kopmuş, değerlerini şaşırmış, namus anlayışı kuşku uyandıran bir kadındı. Adıvar'ın kahramanları işte bu çelişkiyi kendilerinde uzlaştırmakla bir özleme cevap veriyorlardı. Çünkü bunlar hem batılılaşmış hem de milli değerlerine bağlı kalmış, hem serbest hem de namus konusunda çok titiz, ahlakı sağlam kadınlardı. Gerektiğinde bir erkek gibi spor yapan, ata binen bu kadınlar üstelik dişiliklerini de korumayı başarmışlardır.

Kitap Forumu:
KonuYanıtSon İleti
Henüz bir konu açılmadı.  
Kitap Forumları bir kitap hakkında Soru sormak ve Fikir paylaşmak içindir...


son gelen eserler
Altın Nine
Şefika Ünal
Öykü > Çocuk
Yazar Olmak; yada Yazmak
RUTİL BİLGİNER-
Deneme > Yazarlar ve Şairler
Yine Sabrım Üstüne
Galip Sertel
Şiir > Başkaldırı
Sevgi Festivali
Hakan Yozcu
Eleştiri > Çağdaş Sanat
Dünya Sanat Günü
Hakan Yozcu
Eleştiri > Çağdaş Sanat
Burası Dağbaşı mı?
Hakan Yozcu
Eleştiri > Toplum ve Birey
Tiyatro Oyun Dizisi 2
Hakan Yozcu
Eleştiri > Çağdaş Sanat
Cefa
Ertuğrul Tiryaki
Şiir > Halk
Halvet
Furkan TERZİOĞLU
Şiir > Modern
Aşktan da Gerçeksin
NUH KENİŞ
Şiir > Aşk ve Romantizm
Duymak
Nilüfer Aydur
Şiir > Bireysel
Aşkına Taraf Oldum
NUH KENİŞ
Şiir > Aşk ve Romantizm
Her Şairi Sen Sanmak
Sena Yılmaz
Şiir > Aşk ve Romantizm
Uyku...
seçkin gündüz
Şiir > Bireysel
Dön Gönlümün Sızısı
Rasim Yılmaz
Şiir > Aşk ve Romantizm
Yazamadım
Hasan Pamuk
Deneme > Sevgi ve Aşk
Yine de Sana Dair
İbrahim Kilik
Şiir > Aşk ve Romantizm
Hangi Yalnızlığa Gitsem
NUH KENİŞ
Şiir > Aşk ve Romantizm



| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |


İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2014 | © , 2014
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.